Gå til innhold

Pionéren innen datavitenskap er benådet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt å lese hvordan de som "kjempet for frihet" behandlet sine egne, eller andre folk i andre land for den saks skyld.

 

Mnja. Det kommer litt an på hva du mener med "sine egne". Loven mot homofili er selvfølgelig motbydelig, men UK var ikke det eneste landet som hadde en slik lov. Den ble vel ikke avskaffet før på midten av 70-tallet i Norge.

 

Jeg er derimot ikke glad i forskjellsbehandling. At noen skal være for "viktig" til å straffes, er jeg en sterk motstander av. Selv når loven til de grader er så gal som denne loven var. Når loven er gal, må man kjempe for å få den opphevet, ikke for at heltene ikke skal rammes av den.

 

En annen ting som er verdt å huske, er også at Turing ikke var en krigshelt da han ble dømt. Nesten tvert i mot, faktisk. Arbeidet han gjorde under krigen var hemmelighetsstemplet, og det var ikke før på 70-tallet at det ble kjent at Enigma hadde blitt knekt under krigen. Etter krigen sørget UK faktisk for at andre samveldeland brukte Enigma til all sin hemmelige kommunikasjon, nettopp fordi de var i stand til å knekke kodene. Selv Turings nærmeste familie og venner så på han til dels som en "feiging", som hadde karret til seg en trygg "kontorjobb" under krigen, i stedet for å kjempe som en mann. Så, selv om man mener at noen bør være hevet over loven, så er det vanskelig å hevde at Turing, etter det man visste om han på den tiden, ville kvalifisert for en slik særbehandling.

 

 

Jeg er heller ikke glad for at han får denne posthume særbehandlingen i form av en benådning. Benådningen er strengt tatt ikke mye verdt for en som har vært død i 60 år. Men, hvis man først skal benåde noen, så burde man benåde alle. Innrøm at loven var avskyelig, benåd samtlige som ble dømt for homofili og utsted en beklagelse til alle eventuelle etterkommere (eller etterkommere av søsknene deres) av de som ble dømt. Det hadde gjort et større inntrykk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kanskje det er ikke enkelt å skjønne hva jeg mener.

Dette er snakk om UK, som (hvis man skal tro det de sier) kjempet på siden av frihet og rettferdighet - mot en fiende som representerte undertrykkelse og despotisme.

 

Men historiske fakta viser at UK med sin kvadsidemokratsike-monarkistiske-ettellerannet var neppe så "fri", og ga ikke fihet til de landet har kolonisert - ta Ghandi's kamp mot dette landet for eksempel. Så har vi indokina, støtte av Frankrike mot Algerie etc. Med andre ord et land som per sin egen definisjon faller under samme kategorien som Turing hjalp å bekjempe.

 

Så om dette ikke var pinlig/udemokratisk/idiotisk nok, blir en mann BENÅDET (altså "tilgitt") av den styrende ikke-demokratiske gamle heksen som sitter ved tronen sin for en forbrytelse som ble begått MOT HAN.

 

Altså kan man tenke seg en noenlunde lignende situasjon der en sau blir "benådet" av ulven, for å ha blitt fanget og spist av ulven da den var sulten.

 

Skjønner dere poenget nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mnja. Det kommer litt an på hva du mener med "sine egne". Loven mot homofili er selvfølgelig motbydelig, men UK var ikke det eneste landet som hadde en slik lov. Den ble vel ikke avskaffet før på midten av 70-tallet i Norge.

 

Jeg er derimot ikke glad i forskjellsbehandling. At noen skal være for "viktig" til å straffes, er jeg en sterk motstander av. Selv når loven til de grader er så gal som denne loven var. Når loven er gal, må man kjempe for å få den opphevet, ikke for at heltene ikke skal rammes av den.

 

En annen ting som er verdt å huske, er også at Turing ikke var en krigshelt da han ble dømt. Nesten tvert i mot, faktisk. Arbeidet han gjorde under krigen var hemmelighetsstemplet, og det var ikke før på 70-tallet at det ble kjent at Enigma hadde blitt knekt under krigen. Etter krigen sørget UK faktisk for at andre samveldeland brukte Enigma til all sin hemmelige kommunikasjon, nettopp fordi de var i stand til å knekke kodene. Selv Turings nærmeste familie og venner så på han til dels som en "feiging", som hadde karret til seg en trygg "kontorjobb" under krigen, i stedet for å kjempe som en mann. Så, selv om man mener at noen bør være hevet over loven, så er det vanskelig å hevde at Turing, etter det man visste om han på den tiden, ville kvalifisert for en slik særbehandling.

 

 

Jeg er heller ikke glad for at han får denne posthume særbehandlingen i form av en benådning. Benådningen er strengt tatt ikke mye verdt for en som har vært død i 60 år. Men, hvis man først skal benåde noen, så burde man benåde alle. Innrøm at loven var avskyelig, benåd samtlige som ble dømt for homofili og utsted en beklagelse til alle eventuelle etterkommere (eller etterkommere av søsknene deres) av de som ble dømt. Det hadde gjort et større inntrykk.

 

Jeg har ingen problemer med det du kaller særbehandling, men heller det faktum at han blir benådet, dvs at han faktisk ikke har blitt frikjent. Dette er en feig og lite adekvat måte å "rydde" opp i fortiden på. Myndigheten burde stå frem og på det sterkeste unnskylde overgrepene mot egne borgere i tillegg til å frikjenne alle posthumt.

 

Her er forøvrig den juridiske definisjonen av benådening i Norge:

http://www.kriminalomsorgen.no/benaadning.246834.no.html

 

Benådning er altså ikke nødvendigvis en innrømmelse av at loven var gal, men at det kun i dette tilfellet ble begått en urett. Ved å ty til benådning unngås det å innrømme at gamle lover var urimelige og i mange tilfeller grusomme.

 

Til slutt vil jeg si at dette kan ses på som et skritt i riktig retning i forhold til oppreisning for homofile og homofil frigjøring. Et sted må man begynne og det er kanskje hensiktsmessig å sette i gang med de mest profilerte personlighetene.

Lenke til kommentar

Skammelig behandling av denne store matematikeren og kodebryteren. Den KJEMISKE KASTRERINGEN var usivilsert og barbarisk. Og, ja, jeg bruker blokkbokstaver for at vi skal huske historien, slik at vi forhåpentligvis kan lære av den.

 

Alan Turing var uskyldig: han ble straffet for å være homofil. Derfor er det, som enkelt har vært inne på, helt lattelig, og på grensen til kynisk å gi han en "benådning". Når noen benådes forutsettes det at man har gjort noe galt, som man slipper å straffes for. Litt som en tilgivelse altså:

 

Jeg kan tilgi at noen har stjålet noe fra meg. Jeg kan si: "OK, jeg vet at du stal fra meg, det var en etisk gal handling, men du er tilgitt"

Jeg kan i enkelte tilfeller tilgi unnlatelsessynder: ting noen burde ha gjort noe, men unnlot å gjøre. Jeg kan si: "Greit, du burde ha trøstet det lille barnet da han falt og slo seg, men du er tilgitt".

 

Det jeg ikke kan gjøre er å tilgi noen for noe som ikke var en etisk gal handling. Jeg kan IKKE si: "Det var galt av deg å være homo, men det er greit. Jeg tilgir deg!" Det ville vært en absurd uttalelse. En uttalelse som i mange tilfeller ville være svært sårende.

 

Av samme grunn burde ikke Alan Turing, hvis han hadde levd, ta imot noen "benådning". Det ville være et hån mot andre homofile.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en prinsippsak, som i akkurat dette tilfellet er forbundet med Turings seksuelle legning men i prinsippet er mer omfattende enn bare det.

Det er - kort oppsummert - en ikke legitim regjering (arvet monarki) som "tilgir" en død person de forbrytelsen som ble begått mot samme personen, og "forbrytelsen" Turing har begått som per dags dato er klassifisert som en menneskerettighet.

 

Juridisk sett er dette en skikkelig clusterf*ck, men det mest motbydelige er måten dette blir behandlet på av den gamle heksen som i det alle minste kunne ha lagt seg flat og bare sagt "unnskyld", men som en monark kan ikke "stupe ned" til det nivået og gir heller en benåding.

 

Og det er akkurat derfor, pga totalt fraskrivelse av ansvar og teoretisk ubegrenset handlingsfrihet at jeg er imot monarki.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...