Gå til innhold

Nå kan iOS 7 «jailbreakes»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært svært mye kontrovers rundt denne jailbreaken siden i går og i natt. Evasi0n har gått utenom alle andre innenfor JB miljøet, inkludert Saurik, skaperen av Cydia og Mobile Substrate. Ingen andre hadde noe peiling på at jailbreaken ble lansert og dermed er ikke Cydia blitt oppdatert til iOS 7, så med andre ord så er det veldig få ting som faktisk fungerer. Er nok lurt å vente en stund før en faktisk installerer denne jailbreaken.

Mer kan leses på www.reddit.com/r/jailbreak
http://www.reddit.com/r/jailbreak/comments/1th41e/evasi0n7_update_thread_answers_to_what_the_heck/

 

Her er et veldig godt sammendrag av det som har skjedd:

 

As far as I understand this, I can't blame saurik for anything. This is how I understand things. Excuse the grammar and this will probably be left deep below the thread since it's a bit late now, but here I go.

Evaders was approached by a chinese company. They were willing to buy the exploits and to sponsor the next ios 7 jailbreak.

Saurik was told about this deal. He thought this all looked suspicious, and told them that he'd try to find a better deal with others chinese companies. Since evaders didn't mention other companies, saurik assumed they were talking only to this Taiga one.

Evaders didn't like any of the other offers that saurik got them. In the end, they grew tired of saurik telling them not to deal with Taiga and told him to stop intervening, going as far as telling him to contact a middeman (some businessman or representative of evaders) if he wished to further suggest anything to the team. Saurik stopped talking to them at this point. Thus, he was never informed that evaders actually improved on their deal with Taiga. They made it clear that they wouldn't be selling the exploits to them, but bundling their app with the jailbreak. And that the app mustn't have any piracy involved.

Saurik was quite disappointed and sad about this, since well, these guys have worked together in the past and are probably in good terms. He was approached by "somebody" or "another team" and asked if he could help them release an ios 7 jailbreak. Thinking that evader's jailbreak was gonna be really dangerous, with all the suspicious chinese company, and the whole "selling the exploits to them" thing, he agreed.

Saurik and this unknown guy/team worked together for about two weeks. At some point, evaders found out that "Saurik was working with somebody to release an ios 7 jb", and they were like damn, if he releases this before us, our deal with taiga won't work. In addition to this, and this comes from Idownloadblog so I have no idea how true this is, supposedly other teams were working on an ios 7 jb using exploits that evaders wants to save for later. Thus, if evaders were the first to release a jb, then the exploits would be safe. Nobody is so idiotic as to release another jb of ios 7 with unused exploits. Probably.

Anyways, evaders rushes the jailbreak, bundles it with the Taiga app, and releases it as fast as it can without warning nobody. Not even saurik, who as creator of Cydia, he really should have been told to prepare beforehand. Plus, it seems that in-between all the rush to code and end the jailbreak, evaders never paid any attention to the newest Cydia bundle and mobilesubstrate that Saurik had been working on, and had given them prior to "stopping all communications between them". Evaders probably knew about this, but they decided they'd first release the "unfinished" jailbreak, then fix it.

So today we got a new jailbreak out of the blue. Saurik is kinda angry that he wasn't told about it, since he's the one in charge of Cydia. He's probably also sad to see this whole drama everywhere in the community. Others devs are getting fed up, such as Wincom, and have said that they quit working on future jailbreaks.

Also, the chinese app supposedly DOES have some piracy stuff. If this is true, then it's a breach of contract with evaders, and they're probably in a good position to release the fixed jailbreak without any Taiga app. Evaders, in all their rush to release this, didn't properly test the app and never saw any of this piracy. So now they're probably mad as well. Saurik is also mad since, well, if the app does have piracy, he did warn evaders before all this started, and he ended being right.

I think that's pretty much it. Evaders probably got paid by Taiga.

IMO:

-Evaders have every right to ask for money for the jailbreak or have a sponsor pay them. They also have the ability to install an app with the jailbreak if they want (though I only approve if it's easy to remove). Leaving all "spirit of jailbreaking aside", they deserve to see some money for their work.

-Evaders made two mistakes. One was rushing the jailbreak. Sure, they wanted to be paid, but this jailbreak isn't any good for either their reputation, Taiga's, or the community's well-being. They probably should have used the latest tools Saurik gave them and they should have checked Taiga's app to see if there was no breach of contract there.

-If it's true that they terminated all communication with Saurik by telling him to only contact them through a middleman, that's a pretty dick move.

Edit: This is all how I understood it, if all comments by both planetbeing and Saurik are true. Of course, there's a chance that evaders don't really care about piracy or Taiga and just wanted the money, or that they and/or Saurik lied about how it all went. You're free to believe what you want.

 

Endret av Craxmerax
  • Liker 5
Lenke til kommentar

@Craxmerax
Jailbreak uten Cydia!? Og hvem faen er disse "Taiga" folkene!?

 

EDIT: Evaders har tydeligvis bundlet Cydia fra iOS 6 ellerno.

 

Installering og demonstrasjon

 

EDIT 2: Skal jeg tro twitter bruker @bitinn har sjefen bak TaiG "KuaiYong" bestemt at de

skal slutte samarbeidet med Evad3rs og lage sin egen Jailbreak. Han har også lagt ut et bilde

som forteller "Sorry Apple, we broke iOS7 and made all Games and Apps free!"

Endret av The NoPro
Lenke til kommentar

Cydia er der, men den og Substrate er uoffisielle builds og fungerer langt fra optimalt. Mobile substrate funker ikke i det hele tatt på iPhone 5s så ingenting fungerer der, bortsett fra selve jailbreakingen. Alt dette kommer nok til å bli oppdatert. Jailbreaket min iPhone 5, men er ikke så mye som fungerer.

Her er en liten liste over tweaks som er testet:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AnIhlDx38pHndHk5cE9rQWNNNzhXQjREd091bkxpaUE&usp=drive_web#gid=2

og en annen:

http://idevicedailys.com/cydia/jailbreak-best-ios-7-compatible-tweaks/?fb_ref=recommendations-box-widget

 

I tillegg så er det flere jailbreak-utviklere som slutter med utvikling mye pga. det som har skjedd. De liker visst ikke miljøet lenger.

Endret av Craxmerax
Lenke til kommentar

Cydia er der, men den og Substrate er uoffisielle builds og fungerer langt fra optimalt. Mobile substrate funker ikke i det hele tatt på iPhone 5s så ingenting fungerer der, bortsett fra selve jailbreakingen. Alt dette kommer nok til å bli oppdatert. Jailbreaket min iPhone 5, men er ikke så mye som fungerer.

 

Her er en liten liste over tweaks som er testet:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AnIhlDx38pHndHk5cE9rQWNNNzhXQjREd091bkxpaUE&usp=drive_web#gid=2

og en annen:

http://idevicedailys.com/cydia/jailbreak-best-ios-7-compatible-tweaks/?fb_ref=recommendations-box-widget

 

I tillegg så er det flere jailbreak-utviklere som slutter med utvikling mye pga. det som har skjedd. De liker visst ikke miljøet lenger.

 

Det høres ut som TaiG skal slutte å samarbeide med Evad3s, så det er bare å håpe på at saurik finner veien tilbake :)

Lenke til kommentar

TaiG har jo i tillegg prøvd å tatt creds for jailbreaken, så Evad3s har nok ikke kommet så bra ut av dette som de hadde håpet de heller. Jeg tviler på at Saurik kommer til å slutte med det første, men dumt at den ble lansert rett før jul. Han hadde nok fått mye mer tid til å jobbe med dette hadde det ikke vært for jula :p

Lenke til kommentar

Siden evasi0n nå har gått ut og sagt de har fjernet Taig appstore fra jailbreaken gikk jeg og lastet det ned. Usikker om de faktisk har fjerna payload fra pakka eller bare brukt remote-kill for å fjerne det fra eksisterende installasjoner.

Installerte for morro skyld jailbreak med kinesisk display-språk på pcen, og den gamle iPhonen fikk ikke Taig storen, så tror det er litt tryggere nå.

Kan forstå evasi0n, 1 mill USD er fristende.

 

EDIT: Geohot la ut en interessant liten lesning her: http://geohot.com/e7writeup.html

Endret av Zhyl0
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært ute etter noe med mer frihet til å modifisere osv hadde jeg ganske enkelt kjøpt en android..

 

Men du hadde fortsatt ikke hatt en iPhone som er hva jeg liker best. Og jailbreaking av iPhone er en svææært mye lettere sak enn å roote en android-enhet. Dessuten er det bare for morro skyld at jeg selv jailbreaker. Endre litt utseende og slikt. Fint å drive med når en har lite annet å gjøre :)

Lenke til kommentar

Råder de som er gira på å jailbreake sin iPhone å ta backup og kjøre full restore via iTunes før de setter i gang om de har oppdatert iOS gjennom telefonen og ikke gjennom iTunes.

 

Gikk på en smell helt ut av sløvhet og dreit i å lese bruksanvisning og endte opp med å bli stuck på Apple logo/boot screen fordi jeg oppdaterte til 7.0.4 gjennom telefonen og ikke iTunes. Endte opp med at det ble full restore gjennom iTunes og gjenoppretting heldigvis fra en noen timers fersk iCloud sikkerhetskopi. Dette blir sikkert retta, men bare heads-up til andre sløvinger der ute.

 

Nå sitter jeg med en jailbreaket iPhone 5 uten å helt vite hva jeg skal bruke den til. Det er lite som fungerer.

 

Egentlig så er det flere ting som taler mot jailbreak enn for akkurat nå... Ikke noe å hoppe i taket for enda.

 

 

Noen som har ETA for iOS 7 optimalisert Cydia?

Lenke til kommentar

Jailbreaket Iphone 5s igår kveld! Evasion 7 funker fint men som andre har påpekt: Med uoppdatert Cydia og ikke funksjonell substrate er det lite som funker.. Ifile er eneste jeg har testet som fungerer tilnærmet optimalt! Taig er vel fremdeles bundlet med den kinesiske utgaven av Evasion, men risikoen er at det blir fjernet helt pga. copyright problemer. Uansett, jeg tror Saurik/Cydia vil være en del av JB universet også i fremtiden... Vi må bare vente litt til alle er enige og alt er i orden!! Uansett var det ganske fornøyelig og faktisk kunne breake 5s igår;)) God Jul til alle :))

Lenke til kommentar

Jailbreaket Iphone 5s igår kveld! Evasion 7 funker fint men som andre har påpekt: Med uoppdatert Cydia og ikke funksjonell substrate er det lite som funker.. Ifile er eneste jeg har testet som fungerer tilnærmet optimalt! Taig er vel fremdeles bundlet med den kinesiske utgaven av Evasion, men risikoen er at det blir fjernet helt pga. copyright problemer. Uansett, jeg tror Saurik/Cydia vil være en del av JB universet også i fremtiden... Vi må bare vente litt til alle er enige og alt er i orden!! Uansett var det ganske fornøyelig og faktisk kunne breake 5s igår;)) God Jul til alle :))

 

Link over det som funker på 5s

http://www.reddit.com/r/jailbreak/comments/1tl1v0/5s_cydia_package_comparability_list/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du hadde fortsatt ikke hatt en iPhone som er hva jeg liker best. Og jailbreaking av iPhone er en svææært mye lettere sak enn å roote en android-enhet. Dessuten er det bare for morro skyld at jeg selv jailbreaker. Endre litt utseende og slikt. Fint å drive med når en har lite annet å gjøre :)

Men så trenger man ikke root for å endre på utseende og skilt, eller handle fra andre appstores osv på Android ;)
Lenke til kommentar

 

Men du hadde fortsatt ikke hatt en iPhone som er hva jeg liker best. Og jailbreaking av iPhone er en svææært mye lettere sak enn å roote en android-enhet. Dessuten er det bare for morro skyld at jeg selv jailbreaker. Endre litt utseende og slikt. Fint å drive med når en har lite annet å gjøre :)

Men så trenger man ikke root for å endre på utseende og skilt, eller handle fra andre appstores osv på Android ;)

Joda, det kan du jo, men som sagt så er det grunnfølelsen til iPhone jeg liker mye bedre enn Android. Android har selvsagt sine fordeler det også, savner spesielt nummersøk når noen ringte til meg som jeg hadde på min HTC One X.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...