Gå til innhold

Sykkelen for den miljøbevisste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Batteriet må lades. Og strømmen i Bankok må antagelig produseres i et kullfyrt kraftverk. Dette gir antagelig mer forurensing enn det denne sykkelen klarer å rense. Så en sykkel som klarer seg helt uten ekstra energi utenom muskelkraft vil antagelig være laaangt mer miljøvennlig enn denne.

 

Volvo prøvde med en lignende logikk for noen år siden. Med katalysator var deres påstand at eksosen var renere enn vanlig byluft. Så de hevdet at bylufta ble renere dess mer man kjørte Volvo i byene. Selvsagt var konklusjonen deres helt uholdbar i virkeligheten, så annonsene ble forbudt.

Lenke til kommentar

Eg trudde først at batteriet vart lada opp når du tråkker, men det var visst feil. Det hadde vore ei betre løysing mtp. miljøet.

 

 

Men svært tungt for syklisten. På de fleste Vitensentrene i Norge kan man selv få tråkke nok strøm for å få en lyspære til å lyse. De fleste klarer det såvidt, men gir opp etter få sekunder.

 

Batteriet kan jo lades når man bremser.

 

Litt. Men man vinner mindre energi ved bremsing enn man bruker for å oppnå fart. Det er nemlig alltid litt tap i alle energiomforminger. Dette er grunnen til at evighetsmaskiner er umulige.

Lenke til kommentar

 

Men svært tungt for syklisten. På de fleste Vitensentrene i Norge kan man selv få tråkke nok strøm for å få en lyspære til å lyse. De fleste klarer det såvidt, men gir opp etter få sekunder.

 

Du tuller nå? Du vet man hadde lykt på tråsykler før i tida, før batteri-lyktene kom? Jeg brukte det selv en gang i tida.

Joda, noe tyngre var det, men jeg stoppa ikke etter få sekunder.

 

 

Jeg skjønner hva du egentlig vil fram til, men en noe bedre sammenligning må du nesten grave fram :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men svært tungt for syklisten. På de fleste Vitensentrene i Norge kan man selv få tråkke nok strøm for å få en lyspære til å lyse. De fleste klarer det såvidt, men gir opp etter få sekunder.

 

Du tuller nå? Du vet man hadde lykt på tråsykler før i tida, før batteri-lyktene kom? Jeg brukte det selv en gang i tida.

Joda, noe tyngre var det, men jeg stoppa ikke etter få sekunder.

 

 

Jeg skjønner hva du egentlig vil fram til, men en noe bedre sammenligning må du nesten grave fram :)

Kanskje lyspæren på VilVite-senteret er en annen enn de som stod på syklene våre. Var ikke snakk om 60W lyspærer det vi skrudde inn så vidt jeg kan huske. ;)

Lenke til kommentar

Kanskje lyspæren på VilVite-senteret er en annen enn de som stod på syklene våre. Var ikke snakk om 60W lyspærer det vi skrudde inn så vidt jeg kan huske. ;)

 

Neida, men man klarer jo å utvikle noen hundre watt med en sykkel ganske greit vel? Ihvertfall i tidsspekteret "noen sekunder". 60 watt tror jeg de fleste klarer å opprettholde ganske lenge.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...