Gå til innhold

Krav om felles lader kan bety trøbbel for Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Og trinnet etter det, synes jeg, må bli å ikke legge ved lader i esken. Når alle ladere er standardisert må du kunne forvente at alle møblerte hjem er utstyrt med en lader eller flere.

 

Og når vi først er i gang: dropp de elendige hodetelefonene som ofte ligger i esken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Og trinnet etter det, synes jeg, må bli å ikke legge ved lader i esken. Når alle ladere er standardisert må du kunne forvente at alle møblerte hjem er utstyrt med en lader eller flere.

 

Og når vi først er i gang: dropp de elendige hodetelefonene som ofte ligger i esken.

 

enig, men det er ikke alle hrepropper som følger med telefoner som er elendige. de fleste ja, men eks. de som Følger med HTC One er bedre en de som følger med de fleste andre mobiler, og jeg sier ikke at de er gode eller noe sånt, bare at de er bedre en de fleste andre som følger med mobiler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

QI !

Jeg bruker ei QI-induksjonsmatte for å lade mobilen min ( nexus 4) til daglig. Ulempen med dette er at jeg må ta av mobilcasen rundt mobilen, da den ikke lar seg lade med den på.

 

I tillegg hender det at mobilen ikke lar seg lade gjennom QI, da begynner matta bare å blinke blått. Dette kan enten være en feil i matta, i mobilen eller interaksjonen mellom disse enhetene.

Lenke til kommentar

Fornuftig krav! Det vil bety at Apple endelig må levere noe som kan fungere sammen med andre produsenters utstyr. De kommer sikkert til å sabotere det ved å bare levere med en overgang med diverse ulemper som treg ladehastighet, klumpete løsning eller noe annet dumt og deretter klage på at kravene gir ulemper for brukerne og videre klage på at ulempene er konkurransevridende. Vent å se..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke sjans i havet at hverken Apple bytter kontakt, eller at EU krever at de gjør det.

 

At lightning kontakten er så mye bedre enn USB er jo argument i seg selv for å ikke tvinge selskap til å måtte bruke en standard.

 

Det skal liksom ikke være lov å innovere med kabler? Vi skal finne en løsning, og bli på den til EU blir enige om en ny en? Hele ideen om at alle skal bli enige om en løsning er latterlig. Det virker som om de tror at alt en usb/lightning kabel gjør er å levere strøm. (Og apropos, micro-usb er begrenset til 9 watt. Vet ikke hva lightning er begrenset til, men den leverer i allefall 12w til iPad som sårt trengs)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva som er problemet nå som alle adaptere gir usb ut. Det var skikkelig kjipt før når det å ta med seg laderen betydde å måtte ha med seg en stor klump, men slik det er nå er det for de fleste dingser bare å ta med seg en liten kabel til for å være sikker på at man kan lade fler samtidig hvis det tilfeldigvis er andre som må lades samtidig som mobilen. Eneste jeg egentlig savner er at pluggene går over til usb3 eller noe annet som gir kjappere overføringshastighet enn å koble sd-kortene rett i PCen, men vet at det for nå er litt mye å be om.

Lenke til kommentar

Fornuftig krav! Det vil bety at Apple endelig må levere noe som kan fungere sammen med andre produsenters utstyr. De kommer sikkert til å sabotere det ved å bare levere med en overgang med diverse ulemper som treg ladehastighet, klumpete løsning eller noe annet dumt og deretter klage på at kravene gir ulemper for brukerne og videre klage på at ulempene er konkurransevridende. Vent å se..

 

Det er en måte dette kan gå bra på, og det er om USB-folka designer denne nye standardpluggen for å være en telefonplugg. Altså da med utganger som følger andre standarder, og som dermed lett kan konverteres til feks HDMI eller tilsvarende.

 

Dersom den fungerer likt som USB gjør nå, så er det tre steg tilbake i utvikling.

 

Og ja, det er konkuransevridende fordi EU kveler innovasjonen, og ønsker å innføre monopol. brukerne er ikke tjent med å tvinge frem en standard her, spesielt ikke når standarden sansynligvis blir dårligere enn det som man får kjøpt i dag. Ei heller ser jeg noe problem i at det er forskjellig plugg.

 

Løsningen på problemet er bare å gjerne ladere fra esken, og selge denne for seg selv. Da kan brukerne selv finne ut om de trenger eller ikke trenger. Jeg har fremdeles iPhone 3G laderen min, og den brukes til å lade telefona ved senga, og jeg har aldri hatt behov for å bytte den. Lednignene derimot slites ut uansett, så å ha en fast standard her har ikke noe å si, da den skjeldent overlever lenger enn telefonen uansett.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva som er problemet nå som alle adaptere gir usb ut. Det var skikkelig kjipt før når det å ta med seg laderen betydde å måtte ha med seg en stor klump, men slik det er nå er det for de fleste dingser bare å ta med seg en liten kabel til for å være sikker på at man kan lade fler samtidig hvis det tilfeldigvis er andre som må lades samtidig som mobilen. Eneste jeg egentlig savner er at pluggene går over til usb3 eller noe annet som gir kjappere overføringshastighet enn å koble sd-kortene rett i PCen, men vet at det for nå er litt mye å be om.

 

Men det er fortsatt ein kabel som du må ha med.

Personleg hadde eg akseptert ein litt større telefon som har ein fullstørrelse USB kontakt innebyggd.

Då hadde eg hatt muligheita til å lade telefonen min nesten over alt.

Lenke til kommentar

Null problem for Apple, de kan bare la være å levere ladere, kun "kommunikasjonskabel". Dagens Apple-ladekabler er nemlig løse i forhold til laderen. Ladekabelen benyttes også til å koble telefonen til datamaskinen, da plugges standard-USB-enden ut av laderenheten og settes i en standard-USB-kontakt på datamaskinen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg bruker ei QI-induksjonsmatte for å lade mobilen min ( nexus 4) til daglig. Ulempen med dette er at jeg må ta av mobilcasen rundt mobilen, da den ikke lar seg lade med den på.

 

I tillegg hender det at mobilen ikke lar seg lade gjennom QI, da begynner matta bare å blinke blått. Dette kan enten være en feil i matta, i mobilen eller interaksjonen mellom disse enhetene.

Min lader med case (riktignok en tynn en) og jag har aldri lagt merke til at den lar være å lade (Nexus 5 / Nokia DT-910).

 

... har aldri brukt ladepluggen på Nexus'en (trådløst mot PC).

 

 

.. Og ja, det er konkuransevridende fordi EU kveler innovasjonen, og ønsker å innføre monopol. brukerne er ikke tjent med å tvinge frem en standard her ...

Gratulerer. Dagens mest tåpelige kommentar.

Lenke til kommentar

Men det er fortsatt ein kabel som du må ha med.

Personleg hadde eg akseptert ein litt større telefon som har ein fullstørrelse USB kontakt innebyggd.

Då hadde eg hatt muligheita til å lade telefonen min nesten over alt.

 

Hvis det hadde medført at de hadde utvidet batteriet tilsvarende i høyden hadde jeg sagt meg enig. Men jeg har en ekkel følelse av at plassen hadde blitt brukt til ting jeg egentlig ikke har like mye bruk for (bedre prosessor så lenge de fleste programmene mine kjører greit). Og det er uansett en ny kabel man må dra med seg overalt, er ikke mange fullstørrelse usb han til fullstørrelse usb han som flyter rundt, med mindre man har hatt printer i perioden mellom printerkabler og nettverksprintere og ikke kastet den eller latt den støve ned med printeren fra den generasjonen bakerst nederst i boden. Og selv om du tilfeldigvis har en er det ikke nødvendigvis mange andre som har det , som jo er noe av det eu forsøker å oppnå (at flertallet slipper å ha mange kabler).

Lenke til kommentar

Den kan snus begge veier, og rent konstruksjonsmessig er den mer robust. I tillegg inneholder den funksjonalitet som USB ikke gjør, bl.a. skjermbildeoverføring og kontrollsignaler for musikkavspilleren (play/pause, etc.).

 

Det er fint mulig å overføre slike data uten å bruke ekstra pinner til det. På Android-mobiler er det f.eks. i stedet løst ved å tilby støtte for MHL eller SlimPort.

 

Problemet med Apples løsning er at de bruker en ikke-standard måte å avgjøre om de kan trekke mer strøm for å lade enheten raskere: https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Charging_ports_and_accessory_charging_adapters . Dette gjør at det ikke alltid er like enkelt å bytte ut laderen, selv om den har USB-kontakter.

Lenke til kommentar

Det er fint mulig å overføre slike data uten å bruke ekstra pinner til det. På Android-mobiler er det f.eks. i stedet løst ved å tilby støtte for MHL eller SlimPort.

 

Problemet med Apples løsning er at de bruker en ikke-standard måte å avgjøre om de kan trekke mer strøm for å lade enheten raskere: https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Charging_ports_and_accessory_charging_adapters . Dette gjør at det ikke alltid er like enkelt å bytte ut laderen, selv om den har USB-kontakter.

 

Problemet med MHL er at det er ingen standard for den fysiske formfaktoren. SIII har for eksempel en 11-pins connector som er en kombinert micro-USB/MHL connector, mens de aller fleste andre MHL-enheter har en 5-pins connector.

 

SlimPort kjenner jeg ikke til.

 

Edit: jeg skummet raskt igjennom slimportconnect.com - det ser jo veldig lovende ut. Da faller de fleste argumenter for Lightning bort - med unntak av argumentene om fysisk utforming av porten (vendbarhet, robusthet, etc.).

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...