Gå til innhold

Test: D-Link DIR-868L


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra test, pent produkt. Men jeg har også vært uheldig med et D-Link produkt, i sin tid toppmodellen DIR-655 som aldri ble stabil. Ser at denne fortsatt er i salg, men antar da en nyere versjon (hardware revision). Har også vært borti andre rutere fra D-Link uten å bli imponert, så kommer ikke til å kjøpe dette merket igjen eller anbefale til andre.

 

Har hatt Netgear WNDR3700 i et par år og denne har vært dønn stabil. Takler mange tilkoblinger samtidig, bl.a. HD-streaming. Og jeg bor i et borettslag med mange trådløse nett. Har ikke en gang brydd meg med å oppdatere firmware, enda jeg tidligere har vært en "oppdateringshore".

Lenke til kommentar

Ah oki, men en høyere grad av interferens vil si at signalet spaltes bedre gjennom en sprekk i veggen feks med denne boksen?

Ikke sikker på hva du spør om egentlig... Beamforming gjør at den kan rette energien mot apparatet den kommuniserer med, som gir bedre rejection av interferens og bedre rekkevidde.

 

Formen på boksen er lagd dels p.g.a. antennegeometrien og dels for å hindre at brukere legger den sidelengs, noe som vil gjøre at den vil virke særdeles dårlig.

Lenke til kommentar

Takk for testen!

Er ikke så mange her inne som har erfaringer med den, men ble anbefalt Asus sin RT-AC66U over denne da jeg spurte i denne tråden (DIR-868L vs RT-AC66U).

 

Prismessig er det under 200 kr dyrere for Asus sin router i billigste nettbutikk, så valget ble enkelt. :)

Jeg landet på 868L basert på testing gjort på smallnetbuilder.com. Kriske parametre for meg er 5GHz throughput og LAN/WAN throughput. 868L er bedre enn AC66U på disse parametrene i.h.t. til den testen.

 

Toppen på haugen akkurat nå later imidlertid å være Netgear R7000 (Til 2x pris)

 

Jeg var også skeptisk p.g.a. dårlige erfaringer med en DIR 655 (Lurer på hvor mye den fadesen har kostet Dlink), men 868L har fungert fint. Og selv den netgear 3700 jeg hadde trengte en reboot i ny og ne har 868 vært helt stabil. Eneste aberet er at jeg later til å ha noen ipv6 issues.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Noen ting jeg savner i en ruter reviews på hw.no

 

Ytelse med mange aktive sesjoner/flows.

Latency under load. Har de ungått buffer bloat?

LAN<->WAN ytelse - feks om man vil bruke den til fiberbredbånd (hvor gigabit snart blir mer vanlig..)

Er støtten for IPv6 god nok? Ytelse med IPv6? Med IPv6 på full fart inn er det jo dumt å kjøpe noe med manglende eller dårlig støtte for protokollen, spesielt da rutere gjerne blir surrende og gå i mange, mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Noen nye erfaringer med denne? Kjøpte en idag og sitter og funderer på det med to nettverk. Skal jeg gjøre som foreslått, å sette opp ett for surfing og ett til smart-tv og ps3 osv?

Evt. sette opp gjestenett for folk som er innom på besøk og evt. hybelen i kjelleren? Og hva skjer med deling av bilder, musikk osv innad i huset som jeg kjører begge nettene med samme SSID og passord?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...