Gå til innhold

Zeiss med enda en ugle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kjipe med Zeiss er at de lager kjedelig objektiver... Hvor mange 55mm 1.4 og 85mm 1.4 trenger egentlig verden?..

 

Det er jo de mest brukte og størst marked til, det koster ganske mye å produsere gode objektiver så må appelerere til mange. Eller har du noe forslag til noen spennende brennvidder? :)

Lenke til kommentar

Det kjipe med Zeiss er at de lager kjedelig objektiver... Hvor mange 55mm 1.4 og 85mm 1.4 trenger egentlig verden?..

 

Ganske mange. Alle de store objektivprodusentene konkurrerer i det markedet, så at noen flere lager dem kan da ikke være et problem for deg? Om du og jeg har behov/råd har ikke noen betydning. Det viktige er at om denne blir bedre enn de som er på markedet fra før gir den konkurrentene et tupp i ræva som gjør at de må skjerpe seg. Dermed blir det forhåpentligvis en utvikling i retning av bedre objektiver i alle prisklasser.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kommer til å se en del objektiver utover som kniver om å være skarpere enn alle andre. Jeg tror ikke produsentene har nådd taket på sensoroppløsning på en god stund enda. Og det er mye optikk som allerede setter begrensinger i forhold til hva som er mulig å få ut av de beste sensorene.

 

Tror du har rett i det. En fullformatsensor med samme pikseltetthet som D5300 vil være på 57 Mp. Da begynner det å kreve litt av PC-ene våre, og tilsvarende mye av objektivene. Fordelen vil teoretisk være at vi kan klare oss med færre objektiver, ved at vi kan beskjære mer uten problemer.

Lenke til kommentar

Det er jo de mest brukte og størst marked til, det koster ganske mye å produsere gode objektiver så må appelerere til mange. Eller har du noe forslag til noen spennende brennvidder? :)

Nikon 58mm f/1.2 Noct-NIKKOR syns jeg er ett spennde objekiv - men kanskje med tilsvarende brennvidde. Det er også f.eks. Sigma 18-35mm f/1.8 eller Nikon 13mm f/5.6, evnt Voigtlander 12mm f/5.6.

 

Så lenge den er bedre optisk enn alt annet som noensinne er tidligere er laget, så synes jeg det er helt greit, jeg. Spesielt når de er i de mest brukte brennviddene. :)

Jeg er usikker om det er «bedre enn alt annet som noensinne er laget» - det er mange gode objektiver både fra Leica, Hasselblad, Mamiya ok ikke minst Schneider og Canon - på de 2 siste kan man også nevne enn del video objektiver - som har like høy pris og like dårlig fokusmuligheter.

 

Jeg vil også argumentere med at det å åpnå geek-über skarpe bilder på f.eks. D800E / A7r krever veldig mye og ikke noe man får lett til. Det går fra stativ, aperature bør helst være mellom f/4 og f/8, ISO på det laveste kalibrerte verdig, man bør helst bruke Capture One som klarer å hente ut minste detaljer og ikke Lightroom som fjerner ganske mye... Og ikke minst klare å fokusere et manuelt objektiv gjennom et vanlig søker er ikke noe alle får til, og noe jeg personlig syns er kun mulig gjennom stativ og live-view.

 

Men selvsagt er alle de punkter på plass så kan man få det objektivet er god for - ellers vil bare 2 av overnevnte gjøre fordeller med et slikt objektiv minimalt. For å ikke nevne at til prisen av et slikt objektiv så kan man nesten gå for mellomformat.

 

 

Ganske mange. Alle de store objektivprodusentene konkurrerer i det markedet, så at noen flere lager dem kan da ikke være et problem for deg? Om du og jeg har behov/råd har ikke noen betydning. Det viktige er at om denne blir bedre enn de som er på markedet fra før gir den konkurrentene et tupp i ræva som gjør at de må skjerpe seg. Dermed blir det forhåpentligvis en utvikling i retning av bedre objektiver i alle prisklasser.

Husk også autofokus, pris og ekstrafunksjoner - som f.eks. størrelse som er mulig å håndetere. Skarpheten aleine i alderen der alle objektiver over 10k er utrolig skarpe holder ikke mål, i alle fall ikke for meg. Og jeg anser meg som definetivt potensiell kjøper av et slikt objektiv. Sony Zeiss 24mm f/1.8 til NEX - det var ganske fantastiske greier der i mot.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...