Gå til innhold

Så raskt kan en epidemi spre seg over kloden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første; Agurk.

For det andre; Huh? Skal TEK skremme oss også, trodde det bare var VG og Dagbladet som drev med slik tull.

For det tredje;..........

 

Grunnen til at dette hvaner på TEK er vel datamodellen som benyttes.

 

Ut over dette er dette en veldig reell sak, og det eneste som mangler for at vi skal få en slik pandemi er at en sykdom med riktig sammensetning av inkubasjonstid og smittsomhet samt skadeomfang dukker opp. Dette kan skje naturlig, eller som et fabrikkert angrep.

 

Så kan man diskutere hvor vidt dette er skremselspropaganda eller ikke i den forstand at det skaper unødvendig bekymring, men å kalle det tull er litt drøyt.

 

Hadde vært interessant å sett om det hadde blitt forskjeller om utbruddet kom i for eksempel Afrika.

Lenke til kommentar

Grunnen til at dette hvaner på TEK er vel datamodellen som benyttes.

 

Ut over dette er dette en veldig reell sak, og det eneste som mangler for at vi skal få en slik pandemi er at en sykdom med riktig sammensetning av inkubasjonstid og smittsomhet samt skadeomfang dukker opp. Dette kan skje naturlig, eller som et fabrikkert angrep.

 

Så kan man diskutere hvor vidt dette er skremselspropaganda eller ikke i den forstand at det skaper unødvendig bekymring, men å kalle det tull er litt drøyt.

 

Hadde vært interessant å sett om det hadde blitt forskjeller om utbruddet kom i for eksempel Afrika.

 

Tja, reelt og reelt fru blom. Dette er jo noe som er allmenn kunnskap. Spanskesyken, svartedauen med mer har jo spredd seg på samme måten (båt da stort sett, ikke fly). Hvis man skal tenke på dette hele tiden, som man vil gjøre når det står i avisen hele tiden, så er det skremselspropaganda. Det man heller kunne skrevet om (i tillegg), og faktisk gjort, er hvilke måter man kan unngå dette. Vaksiner, antibiotika og tiltak for å unngå dette om det skjer. Med dagens teknologi og legevitenskap så kunne de lett ha laget midler som hadde vært klare på forhånd for å stoppe noe slik før utbruddene hadde blitt for store.

 

En annen ting er at de skriver om dette på TEK, hvorfor er dette aktuelt her? Hadde de skrevet, som jeg sa, om teknologi for å unngå dette så hadde det passet bedre på sidene her. Er ikke disse nettstedene laget for artikler om teknologi?

 

Fabrikkert :p Alltid artig med litt konspirasjonsteorier :) You made my day :) :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller linke til spillet Plague Inc (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.miniclip.plagueinc) der man skal utvikle/mutere en smitte som kan utrydde menneskene før det blir laget en vaksine? De som lager spillet har holdt foredrag hos CDC i Atlanta om datamodellene de bruker. De har mange flere faktorer enn bare flytrafikk.

 

Har spilt det noen timer. En litt spesiell stemning når siste rest av menneskeheten blir utslettet...

 

Må ellers hive meg på klagekoret og rope "agurk", for dette kan da virkelig ikke være noen nyhet. Mange filmer har tatt opp dette, og ikke bare i nyere tid. Det finnes en hel med dokumentarer om temaet, også de meg animasjoner og datamodeller for å lage disse.

 

Jeg satt i et møte om dette selv for en 7-8 år siden i forbindelse med et ønske om rapportering av symptomer fra pasientjournalsystemer i primærhelsetjenesten for å fange opp en eventuell pandemi. Også der fikk vi presenter en datamodell som var ganske dyster. "Ikke et spørsmål om hvis, men når." Gikk hjem smått deprimert. :)

Lenke til kommentar

 

Tja, reelt og reelt fru blom. Dette er jo noe som er allmenn kunnskap. Spanskesyken, svartedauen med mer har jo spredd seg på samme måten (båt da stort sett, ikke fly). Hvis man skal tenke på dette hele tiden, som man vil gjøre når det står i avisen hele tiden, så er det skremselspropaganda. Det man heller kunne skrevet om (i tillegg), og faktisk gjort, er hvilke måter man kan unngå dette. Vaksiner, antibiotika og tiltak for å unngå dette om det skjer. Med dagens teknologi og legevitenskap så kunne de lett ha laget midler som hadde vært klare på forhånd for å stoppe noe slik før utbruddene hadde blitt for store.

 

En annen ting er at de skriver om dette på TEK, hvorfor er dette aktuelt her? Hadde de skrevet, som jeg sa, om teknologi for å unngå dette så hadde det passet bedre på sidene her. Er ikke disse nettstedene laget for artikler om teknologi?

 

Fabrikkert :p Alltid artig med litt konspirasjonsteorier :) You made my day :) :)

Vell, konseptet med fabrikkerte sykdommer som biologisk våpen er ikke konspirasjonsteorier, men en aktuell trussel. Å si at svineinfluensaen var fabrikkert er en konspirasjonsteori.

 

Bruk av virus som biologisk våpen kan være ekstremt effektivt, men ikke like rett frem å kontrollere. Jeg nevner fabrikkerte virus, men dette kan også være virus som allerede finnes i naturen i sin naturlige form, eller virus som eksisterer og er endret for å tilpasses en rekke helt spesielle krav. Det skal mye teknologi og kompetanse til for å produsere eller endre på virus, men bruk av rene virus fra naturen er også gjennomførbart for de med mindre resurser, så lenge man har kilden tilgjengelig. Like vell er det andre metoder som er langt lettere og mer gjennomførbare.

 

Men med aktuell trussel er jo dette bare en av haug og dung av aktuelle trusler, så jeg sier ikke at folk skal være redde for dette. Men det skader ikke å ha det i bakhodet, og tenke gjennom hva man skal gjøre om noe slikt skjer :p, jeez, nå føler jeg meg som en verdens ende evangelist her.

 

Når det gjelder vaksiner så er det ikke bare å ha dette klart for alle eventualiteter, men har det ikke en gang for alle sykdommer man kjenner til.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...