Gå til innhold

– Du har ødelagt livet mitt, og jeg hater deg (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Fez-utvikler Phil Fish kuttet ut spillutvikling over natta etter mange år med hets og mobbing."

 

Du mener han som horet etter oppmerksomhet og ble tatt for å poste anonymt på 4chan sitt gaming board? Phil planlagte å skape masse hysterie over ingenting for å få hype og salg over spillet sitt. Som oftest når noen som arbeider med spill-utviklinging er det en god grunn som står bak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Fez-utvikler Phil Fish kuttet ut spillutvikling over natta etter mange år med hets og mobbing."

 

Du mener han som horet etter oppmerksomhet og ble tatt for å poste anonymt på 4chan sitt gaming board? Phil planlagte å skape masse hysterie over ingenting for å få hype og salg over spillet sitt. Som oftest når noen som arbeider med spill-utviklinging er det en god grunn som står bak.

 

Fish oppførte seg også som en umoden tosk i forhold til å ta en hint av kritikk; litt sånn som når et spedbarn detter å slå rumpen sin. Jeg må finne fram den glimrende Youtube videoen det twitter meldingene hans har blitt kommentert. Det er så tragikomisk at jeg la den til favoritter.

https://www.youtube.com/watch?v=QuDqraUlUcM

Endret av MatseMats
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at enhver bransje som blir "for populær" og fylles opp av enorme summer penger uunngåelig blir korrumpert og mister helt av syne hvilke mål de opprinnelig jobbet etter. Paradokset er at jo mer penger spillselskapene har dess mindre kreative og mer forbrukerfiendtlige blir dem; hvis man tenker rent logisk uten å ta høyde for menneskelige svakheter, skulle man tro det ville være motsatt. Se f.eks. på hvordan nesten samtlige av dagens største spillselskaper som også gjorde det bra for 10-20 år siden, var langt mer kreative den gang enn i dag, til tross for at de nå sitter på langt mer ressurser og har råd til å ta større sjanser.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

De som har de mest ekstreme synspunktene roper ofte høyt. Og Internett gjør det mulig å ta "direkte kontakt". De som er fornøyde og støttende er ofte ikke de som er mest synlig. Det blir på en måte et veldig skjevt utvalg som "representerer" spillerne noen ganger. Det er synd med hetsingen. Veldig synd! Blir flau av å lese hva folk har fått seg til å skrive. Det er greit å være misfornøyd med noe, men finn en ordentlig måte å formulere det på. Det kommer man uansett mye lengre med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg synes er mest trist er å se kommentarene fra de brukerne som klager, spesielt på nye spill.. Nå lever vi i 2013 og patching er så og si en del av hverdagen vår, det betyr ikke at alt nå fungere 100% ved slippdato, men at det er noen bugs som utviklerne vet om og som vil bli avdekket underveis.

 

Da synes jeg det blir for dumt å begynne å hetse utviklerne og si blant annet at de ikke kan noe, burde holdt seg unna spillutviklingen, og at spillet er uferdig.

Kanskje litt urelevant til denne artikkelen, men jeg føler bare for å få ut frustrasjonen min. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

*Som oftest når noen som arbeider med spill blir hetset er det en grunn som står bak.

 

Det triste med mobben som jager Phil Fish og andre spillutviklere er at de er med på å kastrere frittalende spillutviklere. Phil Fish var ikke redd for å sette ting på spissen eller si det han mente og var heller ikke redd for å krangle med kritikere i offentlighet. Det slo tilbake på han. Fordi 99 prosent av spillutviklere er livredde for å si noe som kan oppfattes som kontroversielt ble Fish sin frittalende oppførsel og småhissige adferd en enkel huggestabe for en gjeng tapere. Man kan fint være uenig med Phil Fish eller mislike personligheten hans uten å ty til anonym mobbing og hetsing av han på internett.

 

At hetsingen har en årsak har du rett i, men det rettferdiggjør ikke adferden til mobberne. Å true med å ta livet av barna til en Call of Duty-utvikler fordi favorittvåpenet ditt har blitt endret er en reaksjon helt hinsides all normal folkeskikk.

https://www.youtube.com/watch?v=QuDqraUlUcM&feature=youtube_gdata_player

Jeg er ikke så flink til å bruke å knote med lenker på en smartphone, men denne videoen skulle være bevis nok for å få folk til å forstå at Phil Fish er et forferdelig eksempel, og at sympati ikke er hva han fortjener når siste ord er sakt. Utenom saken med Fish, så er jeg enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det triste med mobben som jager Phil Fish og andre spillutviklere er at de er med på å kastrere frittalende spillutviklere. Phil Fish var ikke redd for å sette ting på spissen eller si det han mente og var heller ikke redd for å krangle med kritikere i offentlighet. Det slo tilbake på han. Fordi 99 prosent av spillutviklere er livredde for å si noe som kan oppfattes som kontroversielt ble Fish sin frittalende oppførsel og småhissige adferd en enkel huggestabe for en gjeng tapere. Man kan fint være uenig med Phil Fish eller mislike personligheten hans uten å ty til anonym mobbing og hetsing av han på internett.

 

At hetsingen har en årsak har du rett i, men det rettferdiggjør ikke adferden til mobberne. Å true med å ta livet av barna til en Call of Duty-utvikler fordi favorittvåpenet ditt har blitt endret er en reaksjon helt hinsides all normal folkeskikk.

 

De som disser han er mobbere, men når fish selv sier ting som å be folk ta livet av seg så er det å "sette ting på spissen" eller "si det han mener"? Fish selv oppførste seg som en mobber og kom med idiotiske utsagn, hvorfor er det greit om du er spilldesigner, men ikke om du er fan?

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

At Phil Fish får svar når han roper i skogen synes jeg er mindre graverende enn for eksempel responsen fra internettrennesteinen når Zoe Quinn nylig la ut Depression Quest på Greenlight.

 

 



Har forsåvidt ingen problemer med at Phil Fish svarer med samme mynt når trollene stikker hodet av gjørmen - forventer ikke at noen skal heve seg over diskusjonen når den begynner på bunn og de som starter den ikke har noe ønske om å flytte den derfra. Da kan du like gjerne fortelle dem at livene deres er verdiløse (noe som jo er sant) og så blokkere dem. Endret av Zealuu
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Drapstrusler og andre trusler mot enkeltpersoner og deres familier er uakseptabelt.

 

Bryr man seg om det som skrives på 4chan vil man bli støtt, punktum.

 

Det er dog en del å kritisere i dagens spillbransje. Mikrotransaksjoner, dlc pakker og spill som slippes i en så dårlig forfatning at de ikke virker de første 6 månedene. Det er mye slurv i dag.

 

Jo eldre man blir jo mer grå masse blir det, med et gullkorn her og der. Internettet er fullt av troll som kan si det utroligste, det beste er vel å ignorere dem som en best kan, og kanskje la pr agenten ta en kikk på det en sender ut av og til. (EA eg ser deg...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sannheten er at mange utviklere og for å ikke nevne utgivere virkelig FORTJENER å få seg en slik verbal dask.

Og det er ikke bare relatert til spill og kommersielt solgte spill, til og med i Open Source verdenen slik som Mark Shuttleworth har godt av en slik dask i ny og ne.

Og selvsagt om vi drar tilbake til spill verdenen så trenger jeg bare å si ett navn... Ubisoft og hvordan deres oppførsel har vært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor Bioware-folka, Phil Fish og Cliffy B blir nevnt. De sluttet da slettes ikke på grunn av rasende/mobbende spillfans. Fish er jo tydeligvis en emosjonell type, og han var slettes ikke uskyldig i denne saken.

 

De to andre sakene har jo ingen ting med internett-mobbing å gjøre. For alt vi vet gikk Bioware-folka av fordi de ble tvunget ut innenfra grunnet mangelfulle salgstall eller noe.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor Bioware-folka, Phil Fish og Cliffy B blir nevnt. De sluttet da slettes ikke på grunn av rasende/mobbende spillfans. Fish er jo tydeligvis en emosjonell type, og han var slettes ikke uskyldig i denne saken.

 

De to andre sakene har jo ingen ting med internett-mobbing å gjøre. For alt vi vet gikk Bioware-folka av fordi de ble tvunget ut innenfra grunnet mangelfulle salgstall eller noe.

 

Det er selvsagt ikke lett å vite 100 prosent årsaken når folk slutter i selskaper, de offisielle forklaringene er i mange tilfeller bare bullshit. Mitt inntrykk (basert på egne og andres intervjuer med Muzyka og Zeschuck) var at begge var lei og en (av flere) årsaker til dette var stadig mer høylydte og kravstore fans. For Cliff Bleszinski sin del var det nok mer at han var lei av Gears of War og fansens forventninger til den serien og følte behov for å gjøre noe nytt. Bleszinski er ganske hardhudet, han har fått mye tyn opp gjennom årene.

 

 

Lenke til kommentar

 

De som disser han er mobbere, men når fish selv sier ting som å be folk ta livet av seg så er det å "sette ting på spissen" eller "si det han mener"? Fish selv oppførste seg som en mobber og kom med idiotiske utsagn, hvorfor er det greit om du er spilldesigner, men ikke om du er fan?

 

AtW

 

En mobber er en som oppsøker et offer for å plage ham. Et mobbeoffer er en som blir oppsøkt av en mobber og plaget. Så vidt jeg har skjønt har Phil Fish sine mer opphetede Twitter-beskjeder kommet som en respons på andres hets mot ham, ergo blir det feil å kalle Fish for en mobber, snarere vil jeg påstå at han er et mobbeoffer som svarer uten å tenke seg om.

 

Det er selvsagt ikke rasjonelt, fornuftig eller forsvarlig å svare mobbere på den måten Phil Fish har gjort flere ganger, men jeg kan ikke se at Fish har vært den aktive mobberen ovenfor de han har hatt raserianfall mot. Om man mener det er å mobbe spillfans å si at japanske spill suger eller noen av de andre generelle spissformuleringene Fish har kommet med trenger man seriøst å komme seg ut av i-lands-bobla man befinner seg i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

En mobber er en som oppsøker et offer for å plage ham. Et mobbeoffer er en som blir oppsøkt av en mobber og plaget. Så vidt jeg har skjønt har Phil Fish sine mer opphetede Twitter-beskjeder kommet som en respons på andres hets mot ham, ergo blir det feil å kalle Fish for en mobber, snarere vil jeg påstå at han er et mobbeoffer som svarer uten å tenke seg om.

 

Det er selvsagt ikke rasjonelt, fornuftig eller forsvarlig å svare mobbere på den måten Phil Fish har gjort flere ganger, men jeg kan ikke se at Fish har vært den aktive mobberen ovenfor de han har hatt raserianfall mot. Om man mener det er å mobbe spillfans å si at japanske spill suger eller noen av de andre generelle spissformuleringene Fish har kommet med trenger man seriøst å komme seg ut av i-lands-bobla man befinner seg i.

 

Virkelig? Hvor lite "hets" skal til før det liksom er greit å be noen ta livet av seg? Man er ikke automatisk ett mobbeoffer fordi folk har sagt ett fnugg av negative ting mot deg, og dermed får noen slags blankorett til å si hva som helst tilbake. Fish er ett dårlig eksempel, han oppfører seg som ett rasshøl, og det er ikke greit bare fordi arbeidet ditt tilfeldigvis er å lage spill.

 

Riktig, fish er bare att offer for "anfall", men andre er mobbere? Hva med når spillselskaper gjør noe som er kjipt for kundene, er det bare anfall fra noen som har blitt provosert når de slenger dritt til spillutviklere det også?

 

Jeg ser ingen i tråden som har ment det du sikter til i din siste setning. Jeg foreslår du eventuelt diskuterer det med noen som mener det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...