Gå til innhold

Hun gikk i bresjen for moderne programmering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ein godt skrive artikkel som er interessant og opplysande, men eg meiner at "Fyller 107 år og hylles av Google." i underoverskrifta gir inntrykk av at Hopper enno lever. Det blir naturlegvis oppklart i artikkelen, men det burde ha stått "Ville fylt 107 år (i går/på tirsdag/den 9. september) og hylles av Google" også i underoverskrifta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ein godt skrive artikkel som er interessant og opplysande, men eg meiner at "Fyller 107 år og hylles av Google." i underoverskrifta gir inntrykk av at Hopper enno lever. Det blir naturlegvis oppklart i artikkelen, men det burde ha stått "Ville fylt 107 år (i går/på tirsdag/den 9. september) og hylles av Google" også i underoverskrifta.

 

Hei! Veldig godt innspill - har oppdatert ingressen nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

COBOL... Det var strict'e tider. Har lært det en gang for lenge siden, men det må være minst 20 år siden jeg så det sist.

 

...hun var personen som populariserte det kjente datauttrykket «bug». Uttrykket ble brukt i et tilfelle hvor en av Hoppers medarbeidere oppdaget at et ekte insekt («bug» på engelsk) hadde forårsaket en feil på en Mark II-maskin i 1949.

Det insektet visste nok lite om hva det satte igang. Vel, det blir jo stadig mindre og mindre "bug's" i programvare, nå er det blitt omdøpt til "sikkerhetshull" isteden. Jeg likte "bug" bedre...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

COBOL... Det var strict'e tider. Har lært det en gang for lenge siden, men det må være minst 20 år siden jeg så det sist.

 

...hun var personen som populariserte det kjente datauttrykket «bug». Uttrykket ble brukt i et tilfelle hvor en av Hoppers medarbeidere oppdaget at et ekte insekt («bug» på engelsk) hadde forårsaket en feil på en Mark II-maskin i 1949.

Det insektet visste nok lite om hva det satte igang. Vel, det blir jo stadig mindre og mindre "bug's" i programvare, nå er det blitt omdøpt til "sikkerhetshull" isteden. Jeg likte "bug" bedre...

Ein "bug" er ikkje nødvendigvis det same som "sikkerhetshull". Ein "bug" er rett og slett ein feil i eit dataprogram, altså at programmet ikkje fungerer som det skal skal. Hopper brukte ordet om feil i maskinvare, som nemnt på slutten av artikkelen. "Bug" er eit absolutt levande ord i dag, men ein bruker gjerne også dei kjedelege ordet "feil" eller "programfeil".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sikkerhetshull er et subsett av bugs.

..mmmm. Vel, "Security update" virker å være eneste formen for "bug's" i enkelte systemer om en tolker det sånn, for andre ting er det langt mellom. Rimelig sikker på at begrepet benyttes til pynt; Her finnes ikke feil, mens sikkerheten stadig blir bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...