Gå til innhold

Samletest: De beste smartmobilene 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men sannheten er at ingen er mer fornøyd med mobilen sin enn den som har en iPhone.

korrelasjon vs kausalitet? Ellers er jeg temmelig sikker på at ingen er mer fornøyd med hasjrus enn den som ruser seg på dette stoffet :green:

 

Synd å se kun epletelefonen som eneste telefon av ikke gigantiske dimensjoner på lista. Håper virkelig at produsenter begynner å gi ut samme telefon i ulike størrelser, uten å være gniene på specs.

Endret av mandela
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-peolQalf

Hvorfor kunne dere ikke begrunne valgene deres mer? Det er jo bare en setning om hver mobil, som gjør denne samletesten irrelevant for meg. Den kan ikke fortelle meg noe mer enn jeg allerede visste om disse telefonene. Litt av poenget med en samletest er vel å få fram forskjeller, fordeler og ulemper på telefonene, ikke bare rangere dem. F.eks på SGS4 står det jo ingenting, bare at den har kommet i ny utgave. Det er helt uvesentlig for dens plassering på listen. Mer interessant ville være å høre hvordan skjermen, kamera, og så videre er i forhold til de andre telefonene.

Lenke til kommentar

Hvorfor kunne dere ikke begrunne valgene deres mer? Det er jo bare en setning om hver mobil, som gjør denne samletesten irrelevant for meg. Den kan ikke fortelle meg noe mer enn jeg allerede visste om disse telefonene. Litt av poenget med en samletest er vel å få fram forskjeller, fordeler og ulemper på telefonene, ikke bare rangere dem. F.eks på SGS4 står det jo ingenting, bare at den har kommet i ny utgave. Det er helt uvesentlig for dens plassering på listen. Mer interessant ville være å høre hvordan skjermen, kamera, og så videre er i forhold til de andre telefonene.

 

Jeg er helt enig. Innledningvis står det : "Modellen vi har konsentrert oss om er toppmobiler på hver sin måte. Til slutt tar vi også på oss den vanskelige jobben det er å vurdere epler og pærer mot hverandre."

 

Men det er jo ikke noe annet en en liste med tall og mobiler, ingen begrunnelse. Jeg finner det merkelig at Nexus 5 f eks kommer på 7. plass. Renere android får en jo ikke, og det er ganske smart hvis bruker selv ønsker å tilpasse mobilen sitt eget behov.

 

Nei, dette var bare sidefyll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Stusser igjen over argumentasjonen i slike tester. Det er jo evigheter siden man fikk tilgang til filsystemet, og det er feil å ta det som en mangel. Apputvalget er heller ingen sak. Windows phone har to mangler som ikke ble nevnt: Det mangler støtte for VPN og så mangler det apper for å styre boligalarmer og mange receivere, dekodere, tver osv. Ut over det mangler man ikke apper på noen av de tre os ene.

 

Android kan også bruke airplay. Hva man kan dele er jo i praksis ubegrenset. F.eks sende som vedlegg på mail.

 

Tredjepartsprogrammer betyr også f.eks avast sin gjenfinning og fjernslettings app som må innstalleres utenom app butikken. Ellers handler jo tilgang om hvilke tjenester man kan bruke. Batteriinfo, applockere, antivirus, osv krever gitte tilganger.

 

Miljøet rundt vil jo også ha mye å si. Har man en mac, ipad osv fra før vil iphone fungere bedre i et slikt apple miljø. Det samme gjelder jo både windows phone og android også.

 

Savner også benchmarks, info om at iphone bruker 64 bit, info om at iphone kjører menyer i egen prosess slik at de flyter like bra uansett belastning, info om tilgjengelig tileggsutstyr som dockinganlegg hvor i produktene fortsatt er ledende.

 

Multitasking er også viktig for mange.

 

I og for seg naturlige valg men med så kort tid blir det for overflatisk utover hva som er best på de ulike os.

Lenke til kommentar

Sliter også litt med å se den alt for store fascinasjonen for Sony Xperia Z1? Riktignok en flott telefon, og en av de beste Androidalternativene på markedet per i dag, men Amobil.no har jo hauset opp denne som en slags guds gave til verden helst siden sin preview av telefonen og det ser aldri ut til å ta en stopp. For meg virker det som om dere mener dette er den beste mobiltelefonen på markedet i dag med temmelig solid margin men jeg har tilgode å helt forstå hvorfor dere mener det, hva er det som egentlig gjør denne et lite hestehode bedre enn alt annet, på så godt som alt og ingenting?

 

Nå har jeg aldri vært noen stor fan av Samsung eller Androidtelefoner generelt, men jeg får leke meg med de fleste relevante mobiltelefoner som kommer til Norge og for meg har ikke Sony Xperia Z1 vært i nærheten av å skille seg ut i en så positiv grad som dere skisserer her og i anmeldelsene deres. Og jeg sliter med å se hva som gjør Sony Xperia Z1 så mye bedre som andre attraktive alternativer som blant annet Samsung Galaxy S4 (selv om jeg riktignok ikke kan fordra TouchWiz..), HTC One osv.. Og hvorfor hevder ikke Samsung Galaxy S4 Active seg bedre, hva er det som er så mye dårligere med denne modellen sammenlignet med de andre på listen som gjør at den faller bak?

 

Hovedproblemet mitt med Sony Xperia Z1 er fremdeles skjermbeskytteren som kommer med default, som folk naturligvis kan være vågale å forsøke å fjerne om de ønsker men denne gir da vitterlig en ganske så redusert inntrykk av skjermen som virker mer blass, med dårligere innsynsvinkel og ikke minst et blåskjær i fargene som knapt noen av de andre telefonene på topplisten her har, som for min del ene og alene gjør at den havner nedover på listene i min bok ta skjermen er selve hovedkjernen til opplevelsen på smarttelefoner hvor fargespekter, kalibrering og opplevelse er utrolig viktig for helhetsinntrykket.

 

 

Ellers så blir denne listen litt overflødig om du spør meg, for meg virker det som dere strengtatt mener at telefon 1-6/7 på lista egentlig er likeverdige også bare rangerer de dere bare for å ha rangert dem. Dere kunne mye heller bare ha laget en artikkel hvor dere nevner styrker og svakheter med de forskjellige, nå føler jeg at dere bare ender opp med å skape en slags falsk illusjon for lesere at enkelt modeller er bedre enn andre når det strengtatt ikke er tilfellet da det bare er snakk om forskjeller i personlige preferanser som avgjør. Etter å lese dette her så sliter jeg veldig med å forstå hva i allverden som egentlig gjør den ene Android modellen dårligere eller bedre enn den andre. Minimalt med konstruktiv og informativ informasjon og forklaring rundt de forskjellige modellene og hva som faktisk gjør at de blir rangert slik som de faktisk blir.

 

 

Og når det gjelder Windows Phone så sliter jeg litt med å forstå hvorfor en modell som Nokia Lumia 1020 kommer på lista og en modell som Lumia 925 ikke kommer inn på lista, jeg vil driste meg til å påstå at for de fleste brukere så vil faktisk Lumia 925 være en langt mer praktisk og reell modell på grunn av tykkelse, vekt og formfaktor med bedre byggekvalitet med tilnærmet identisk innmat til en lavere pris enn 1020, eneste 1020 kan skryte på seg er det litt unormale og solide kamera, som blir en slags nisje i markedet når alt kommer til alt, kamera til Lumia 925 er veldig, veldig bra det også og jeg tror den mye penere og mer attraktive innpakningen til telefonen gjør den til en mye mer aktuell og relevant telefon for folk flest.

 

Og igjen så understreker det litt av poenget mitt med at det blir idiotisk å rangere telefoner som tilsynelatende er jevngode hvor kun personlige preferanser som skiller dem. For spør du meg så er ikke 1020 bedre enn 925 eller andre veien, spørsmålet blir bare om kunden ønsker å ofre design, vekt, tykkelse og formfaktor for et usedvanlig bra mobilkamera eller ikke. Det finnes jo ikke noe fasit svar, noe rett og galt på det spørsmålet og da syntes jeg det blir feil å fremstille den ene modellen som det bedre alternative over det andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

igjen: Dere ga Asus padfone infinity terningkast 6. Hvorfor dukker den aldri opp på samletester? Verken for nettbrett, smartmobiler eller phablets.

 

Det er en telefon som har veldig godt av å vises frem i samletester, da mange antageligvis vil elske konseptet uten at de har hørt om telefonen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...