Gå til innhold

Samsung Galaxy S5 kan være avslørt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo lite vits i å ha mer enn Full HD egentlig, så håper ikke de begynner med høyere oppløsninger enn det. vanlige PC-er har 1366 x 768, mens mobilen har 2560 x 1440...

 

Det kalles utvikling, med en "ikke vits å ha mer"-mentalitet så hadde vi sikkert ikke hatt smart-telefoner i dag, ihvertfall ikke sånn vi kjenner de i dag.. Jeg ser stor forskjell på 720 og 1080 på en mobilskjerm, så for meg betyr dette noe.

 

De fleste vanlige PCer har jo 1920x1080, såvidt jeg kjenner til.

 

Ikke missforstå, jeg vil jo helst ha høyere oppløsning på PC-skjermen min enn på mobilen min, men ting kan som regel alltid bli bedre. Og dette er nok ikke enten eller, så mer pixler på mobilen jatakk.

 

"Er jo lite vits i å ha mer enn Full HD egentlig" vås.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo nesten helt unødvendig med så høy oppløsning på en så liten skjerm. Syntes heller Samsung kan satse på å få prisen på 4K-tvene deres ned slik at folk faktisk kan tenke på å kjøpe disse.

 

Er det ikke det de holder på med da?

 

Kan ikke tenke meg at prisene på 4k TVer synker raskere hvis samsung dropper høyere oppløsning på mobilene sine, dette er jo en inntekts-kilde der det er beinhard konkurranse, så hvis andre aktører kommer med bedre skjermer før samsung så mister de jo penger, som kan gå til utvikling av f.eks. 4k TVer.

 

Forøvrig er det jo mange som mener at 4k TV er meningsløst, så jeg synes det er litt merkelig tankegang... skal vi bare stoppe utvikling fordi alt er "bra nok"?

Lenke til kommentar

 

Er jo lite vits i å ha mer enn Full HD egentlig, så håper ikke de begynner med høyere oppløsninger enn det. vanlige PC-er har 1366 x 768, mens mobilen har 2560 x 1440...

 

PC'er har 1366 x 768...? I forrige århundre ja...

Tja. MacBook Air som er en av de mest solgte på markedet har vel bare litt høyere oppløsning enn det. Men det er jo ikke en PC :)

Forskjellen på skjermen til konas MBA og min Ativ Book 9 Plus(3200x1800) er forresten enorm..

Lenke til kommentar

Tja. MacBook Air som er en av de mest solgte på markedet har vel bare litt høyere oppløsning enn det. Men det er jo ikke en PC :)

Forskjellen på skjermen til konas MBA og min Ativ Book 9 Plus(3200x1800) er forresten enorm..

Det som er normalt nå på vanlige pcer er vell 1920x1080? jeg har gamer laptop med 1080p fra begynnelsen av 2013

Lenke til kommentar

Den mest vanlige oppløsning på bærbare maskiner er fremdeles 1366x768 (16:9), de fleste maskiner som selges i prisklassen under 6'000kr har denne oppløsningen, først når du belager deg på å betale mer enn dette så begynner 1600x900 (16:9) paneler å dukke opp og det er fremdeles flere i prisklassen 6000-8000kr som fremdeles kjører 1366x768. Beveger du deg i 8000kr+ klassen så stabiliserer det seg mye på 1600x900 og etterhvert endel 1920x1080 paneler. Skal du ha typiske "retina" skjermer så må du belage deg på 10'990kr iform av MacBook Pro 13" Retina eller 10'490kr for Lenovo IdeaPad Yoga 2. Samsung Ativ 9 Plus starter på type 11'995kr.

 

 

Når det er sagt så er det mye mer ved en skjerm enn bare oppløsning, mange av disse skjermpanelene er jo ikke allverden når det gjelder fargespekter, kalibrering, kontraster eller innsynsvinkel selv om de kanskje har helt grei oppløsning. IdeaPad Yoga 2 har vell fått mye pepper, sammen med Ativ 9 Plus når den er i strømsparingsmodus på at guleelementer på skjermen er helt på viddene hva gjelder korrekt fargegjengivelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja. MacBook Air som er en av de mest solgte på markedet har vel bare litt høyere oppløsning enn det. Men det er jo ikke en PC :)

Forskjellen på skjermen til konas MBA og min Ativ Book 9 Plus(3200x1800) er forresten enorm..

 

Hadde hun hatt en MacBook Pro 13" Retina så hadde ikke forskjellen vært så enorm lenger, men det er noe med det at maskiner som koster et par tusenlapper ekstra fort kan skimte med litt bedre maskinvare her og der.

Lenke til kommentar

Eller fokuser på de andre aspektene med skjermen, Samsung kan jo i førsteomgang forsøke å klare å levere et panel med fult RGB subpiksel istedenfor disse kreative pentile oppleggene i forskjellige former og fasonger som de opererer med, er jo litt på kanten at de hele tiden skal skryte på seg voldsomme oppløsninger når de har skjermer som strengtatt ikke oppnår samme PPI som de fleste andre ettersom det ikke eksisterer noe fult rød-gull-blå subpiksel for hver piksel på disse panelene til Samsung.

 

Samtidig så har vi jo andre aspekter som fargespekter (forsøke å oppnå oppimot 100% sRGB?), hvitnivå, sortnivå, fargekontrast, fargekalibrering for mindre overeksponerte farger osv osv.. Jaget etter høyest mulig oppløsning begynner å minne farlige mye om jaget etter høyest mulig megapiksler på kameraer, man kommer til et punkt hvor selve oppløsningen ikke lenger er spesielt relevant for hvor bra et skjermpanel oppfattes, men du kan banne på at produsentene kommer til å være eksperter på å manipulere markedet med kreativ markedsføring som vil få massene til å innbille seg at en oppløsning på 2560x1440 på snevre 4,8" er viktigere for kvaliteten enn hva et skikkelig fargespekter, god kalibrering og alt det andre er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...