Gå til innhold

Test: Sony A7r


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går ut fra at det var et artig kamera å teste, seriksen! :)

 

Det stemmer Trondster, meget interessant kamera og første fullformat jeg kunne tenkt meg selv. Alltid interessant når noen introduserer en ny klasse med kameraer, og fjerner et argument mot fullformat (i dette tilfelle størrelsen). Minner meg litt om Sony R1, Olympus E-330 og Panasonic G1 hvor produsentene også tok elementer som allerede fantes på markedet og satte sammen til et unikt produkt.

Lenke til kommentar

 

Det stemmer Trondster, meget interessant kamera og første fullformat jeg kunne tenkt meg selv. Alltid interessant når noen introduserer en ny klasse med kameraer, og fjerner et argument mot fullformat (i dette tilfelle størrelsen). Minner meg litt om Sony R1, Olympus E-330 og Panasonic G1 hvor produsentene også tok elementer som allerede fantes på markedet og satte sammen til et unikt produkt.

 

Det fjerner vel ikke akkurat argumentet størrelse? Selv om det gjøres til ett mindre problem, ellers er det fint med flere speilløse innen flere segmenter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det fjerner vel ikke akkurat argumentet størrelse?

 

Sikkert ikke for alle, A7r har jo ikke blitt et lommekamera. Men reduksjonen i størrelse selv i forhold til 6D og D610 er formidabel. Optikken kan ikke bli så mye mindre hvis du tenker på telezoomer osv, men Leica (og andre rangefindere) og til en viss grad Pentax sine pancakes har vist at en god del fullforamtsoptikk kan gjøres mye mindre enn det som er vanlig på speilreflekser.

Lenke til kommentar

 

 

Byggekvaliteten virker forøvrig utmerket og A7r er laget i metall, mens det er brukt mer plastikk i A7.

 

Dette var nytt for meg. Noen som kan utdype?

 

 

 

A7r leveres med et oppladbart Li-Ion batteri og ekstern lader.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1543560&page=11

I denne tråden har det blitt litt diskusjon rundt det at det _ikke_ følger med ekstern lader.

Lenke til kommentar

Flotte bilder, besvarte nøyaktig hva jeg lurte på. Får ta og føle litt på begge for å kjenne på forskjellen. Interessant at den med mest metall veier minst.

 

Og om dette med lader. Det er da ikke en ekstern lader om ladingen foregår inni kameraet, selv om man får med en stikkontakt strømforsyning som anpasser spenningen, IMO.

 

edit: Nettopp :)

Endret av genser
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I denne tråden har det blitt litt diskusjon rundt det at det _ikke_ følger med ekstern lader.

Akam fikk en eske hvor det fulgte med ekstern lader hvor batteriet kunne lades utenfor kameraet, derav teksten i testen. Oppdaget den nevnte tråden i går kveld og vi sendte derfor spørsmål til Sony i dag. De bekreftet at ekstern lader er ekstrautstyr. Jeg retter opp i artikkelen i løpet av kvelden.

 

Edit: Nå er artikkelen oppdatert mht lader.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Endelig en test.

 

Synd man ikke fikk testet begge utgaver side ved side, og særlig eventuelle forskjeller i autofokusen. Bildekvaliteten var som forventet meget bra, ikke noe å si der. Spørsmålet mitt blir hvordan dette opplegget funker med skikkelig vidvinkel. Og "hva nå sony?" - kommer det flere objektiver og særlig vidvinkel i lett format? Jeg stoler ikke helt på at sony følger opp fremover, de hopper veldig lett over på neste ide og stopper utviklingen av forrige.

 

Tor

 

 

Lenke til kommentar

Funker som bare det. Inntil videre henter kameraet mere ut av min Canon 24mm TS-E og Zeiss 21mm enn alle Canons hus. Dedikert vidvinkeloptikk er det foreløpig dårlig med, og vid RF- optikk er tildels problematisk. Sony/Zeiss kommer med vidvinkeloptikk i løpet av neste år, vekt/størrelse sannsynligvis et sted mellom SLR- og RF- optikk.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Huff.

For en utrolig kjedelig anmeldelse. Av et revolusjonerende og viktig kamera. Dette er rett og slett bare en produktpresentasjon.

 

Reagerer også på at Akam hevder kameraet ble lansert i oktober, mens det ikke kom i butikkene før i forrige uke. Du kan ikke si et kamera er lansert når ingen har det.

 

Samtidig er det å dra det litt langt at A7R har bedre byggekvalitet, når konstruksjonen er nøyaktig den samme på begge modellene. Greit det er plastikk på lillebroren A7, men vis meg hvordan dette utgjør noen som helst forskjell i praksis.

Lenke til kommentar

Lansering betyr "annonsering". Det har ikke noe med når det er tilgjengelig i norske butikker.

Jeg er klar over at det er tolkningen som brukes i denne artikkelen. Men det blir feil å si kameraet er lansert. Når alt Sony har gjort er å vise bilder av et kommende kamera. En reklame for noe er ikke en lansering. Du kan si reklamen er lansert. Men ikke produktet.

 

Ifølge både Thefreedictionary og Ordbok betyr ordet "lansering" å slippe eller introdusere på markedet. Et kamera er ikke på markedet før det er tilgjengelig på markedet. Logisk? I og med at Akam er en norsk side og skriver i en norsk kontekst, blir det feil å si kameraet ble lansert på et tidspunkt det ikke fantes i norge, og mest sannsynlig ikke var lastet på båten/fly en gang.

 

Vanligvis hadde ikke dette brydd meg. Men i og med at jeg forhåndsbestilte dette kameraet i likhet med andre her inne, og var en av de første som kunne hente en del av de første kameraene som hadde ankommet landet. blir det teit når folk sier at kameraet var lansert allerede en hel måned i forveien. Det gir inntrykk av at det bare var å kjøpe kameraet i oktober.

Endret av Ramius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff.

For en utrolig kjedelig anmeldelse. Av et revolusjonerende og viktig kamera. Dette er rett og slett bare en produktpresentasjon.

Hvis du kommer fra en 30D, så er det klart at dette virker som en revolusjon. For oss som har fulgt med i utviklingen, så er A7 kun en naturlig konsekvens av de siste 5 års utvikling.

 

Sony A7 /og A7r) er trivelige kameraer og et skritt i riktig retning. Men det er ingenting som er nyskapende her. Bare godt utviklete teknologier satt sammen på en fornuftig måte.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det er tolkningen som brukes i denne artikkelen. Men det blir feil å si kameraet er lansert. Når alt Sony har gjort er å vise bilder av et kommende kamera. En reklame for noe er ikke en lansering. Du kan si reklamen er lansert. Men ikke produktet.

 

Ifølge både Thefreedictionary og Ordbok betyr ordet "lansering" å slippe eller introdusere på markedet. Et kamera er ikke på markedet før det er tilgjengelig på markedet. Logisk? I og med at Akam er en norsk side og skriver i en norsk kontekst, blir det feil å si kameraet ble lansert på et tidspunkt det ikke fantes i norge, og mest sannsynlig ikke var lastet på båten/fly en gang.

 

Nei - du våser. Lanseringsdato og leveringsdato behøver slett ikke sammenfalle. Kameraet ble annonsert i oktober i mange andre land også, uten at det dermed var i butikkene samme dag.
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det er tolkningen som brukes i denne artikkelen. Men det blir feil å si kameraet er lansert. Når alt Sony har gjort er å vise bilder av et kommende kamera. En reklame for noe er ikke en lansering. Du kan si reklamen er lansert. Men ikke produktet.

Jeg er faktisk overrasket over at du ikke har fått med deg at lanseringsdato og leveringsdato er to vidt forskjellige ting. Slik har det da vært i veldig mange år, fra lenge før jeg var født vil jeg tro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...