Gå til innhold

Podkast: – The Fate of Atlantis har en av de kuleste begynnelsene i et spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si meg enig ang. Fate of Atlantis. Når jeg kjøpte det på tilbud på midten av 90-tallet hadde jeg ikke all verdens forventninger - spesielt med tanke på at film/serie-baserte spille ikke har verdens beste rykte - men FoA seilte glatt opp som et av mine absolutte favoritter i adventure-sjangeren og der har det blitt, sammen med Grim Fandango og Full Throttle. Det er rett og slett fantastisk gjennomført på alle områder - utmerket historie, soundtrack og puzzle-kvalitet, samt mye humor. For øvrig er det heller ikke direkte basert på noen film, og bruker kun karakteren Indiana Jones fra filmene. (noe som kanskje er en av grunnene til at det ble så bra?)

 

Når det gjelder "pathsene" i midt-delen av spillet så kan man på en måte si at Fists = Easy, Team = Medium og Wits = Hard, med tanke på puzzle-solving, selv om de ikke kommer klart frem som vanskelighetsgrader i spillet.

Selv om en del av stedene man passerer gjennom er de samme er metoden forskjellig, og alle er definitivt verdt å spille gjennom.

 

Mener å huske at biljakten foregikk i Monte Carlo (er dog usikker på hvilket land den ligger i) og er en del av Wits-pathen.

 

Om man er adventure-fan vil jeg i allefall påstå at Fate of Atlantis er et absolutt must å spille.

 

The Last Crusade adventure-spillet var ganske meh IMO, i allefall sammenlignet med de fleste andre LucasFilm/LucasArts spillene. Husker alt for godt den kjedsommelige slotts-labyrinten.

Lenke til kommentar

Må si meg enig ang. Fate of Atlantis. Når jeg kjøpte det på tilbud på midten av 90-tallet hadde jeg ikke all verdens forventninger - spesielt med tanke på at film/serie-baserte spille ikke har verdens beste rykte - men FoA seilte glatt opp som et av mine absolutte favoritter i adventure-sjangeren og der har det blitt, sammen med Grim Fandango og Full Throttle. Det er rett og slett fantastisk gjennomført på alle områder - utmerket historie, soundtrack og puzzle-kvalitet, samt mye humor. For øvrig er det heller ikke direkte basert på noen film, og bruker kun karakteren Indiana Jones fra filmene. (noe som kanskje er en av grunnene til at det ble så bra?)

 

 

 

Jeg tror absolutt det var smartest å ikke basere det direkte på noen av filmene. Takk for input angående de forskjellige paths og sånt :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder "pathsene" i midt-delen av spillet så kan man på en måte si at Fists = Easy, Team = Medium og Wits = Hard, med tanke på puzzle-solving, selv om de ikke kommer klart frem som vanskelighetsgrader i spillet.

Selv om en del av stedene man passerer gjennom er de samme er metoden forskjellig, og alle er definitivt verdt å spille gjennom.

 

Vet ikke om jeg er helt enig i denne vurderingen, fists er som navnet antyder, at man bruker mer slåssing, synes ikke det er lettere i seg selv. Det er bare annerledes. Grunnen til at det ikke kommer klart fram som vanskalighetsgrader er i mine øyne at det ikke er vanskelighetsgrader (selv om jeg husker jeg strvde mer med wits enn team)

 

AtW

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg er helt enig i denne vurderingen, fists er som navnet antyder, at man bruker mer slåssing, synes ikke det er lettere i seg selv. Det er bare annerledes. Grunnen til at det ikke kommer klart fram som vanskalighetsgrader er i mine øyne at det ikke er vanskelighetsgrader (selv om jeg husker jeg strvde mer med wits enn team)

 

AtW

 

Det er liten tvil om at Fists har færrest og enklest puzzles, og sånn jeg ser det må jo nesten vanskelighetsgraden i et adventure-spill måles etter vanskelighetsgraden på puzzles?

I allefall med mindre man prøver å banke opp Arnold eller fengselsvakten til Sophia i Atlantis. (eller andre vakter som har dobbel HP-bar og er meningen at man skal omgå eller drepe på alternative måter... tror det er en eller to andre også)

Lenke til kommentar

Får fortsatt gåsehud av Fate of Atlantis introen. Musikken og logoen er nok, så mange gode minner!

For de som ikke har spilt spillet (SHAME ON YOU!):

 

 

Og ja, den crystal skull-greia skulle de droppa, Fate of Atlantis hadde vært en utmerket Indy-film!

 

Maaan. Spillte detta masse som liten, Diskett versjonen uten Voice over, og kunne knapt noe Engelsk (burde si noe om hvor utrolig bra dette spillet er). Likevel storkoste jeg meg med spillet på min fars PC.

Lenke til kommentar

Spille dette utrolig mye som liten uten å kunne Engelsk noe særlig (sier litt om hvor bra dette spillet er). Storkoste meg med Diskett versjonen på min fars PC som 7 åring. Ett av de første skikkelige gode spillminnene mine.

 

Edit: Wow! fant ut at jeg faktisk har steam versjonen i kontoen min uten å ha tenkt over det. Visste ikke en gang at det fantes versjon med Voice over, dette må spilles på nytt føler jeg. Kom aldri forbi labyrinten på slutten, så må nesten runne det en gang! :-D

Lenke til kommentar

Spille dette utrolig mye som liten uten å kunne Engelsk noe særlig (sier litt om hvor bra dette spillet er). Storkoste meg med Diskett versjonen på min fars PC som 7 åring. Ett av de første skikkelige gode spillminnene mine.

 

Edit: Wow! fant ut at jeg faktisk har steam versjonen i kontoen min uten å ha tenkt over det. Visste ikke en gang at det fantes versjon med Voice over, dette må spilles på nytt føler jeg. Kom aldri forbi labyrinten på slutten, så må nesten runne det en gang! :-D

 

Ingen skam å bruke walkthrough enkelte steder, denne gangen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...