Gå til innhold

Dette mener ekspertene om fremtiden til Bitcoin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan byttehandle med det meste. Så lenge folk vil ha det, så er det gangbart.

 

Men hvorfor bruke et betalingsmiddel som er såpass usikkert, vanskelig og innviklet? Leser at folk handler "trivielle" tingen som datautstyr etc. og betaler med Bitcoin de har skaffet seg. Hvorfor "leke agent 007" med oppbrettet frakkekrave, solbriller og skyggelue, når man enkelt kan betale slikt med Paypal?

 

Sett fra den uinnvidde mannen i gata's sitt synspunkt :)

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor bruke et betalingsmiddel som er såpass usikkert, vanskelig og innviklet? Leser at folk handler "trivielle" tingen som datautstyr etc. og betaler med Bitcoin de har skaffet seg. Hvorfor "leke agent 007" med oppbrettet frakkekrave, solbriller og skyggelue, når man enkelt kan betale slikt med Paypal?

 

Sett fra den uinnvidde mannen i gata's sitt synspunkt :)

Vanskelig og innviklet? Har du noensinne betalt/overført med bitcoin? Det er utrolig simpelt, du har en addresse til din "lommebok", og vil du sende penger til noen er det bare å skrive inn adressen deres og summen. :grin: Ikke en gang noen innlogging er nødvendig, og klient-programmene som finnes er vanvittig enkle, og det er MYE lettere å bruke enn paypal. Hadde nok fint kunne lært bestemor å bruke det! :thumbup:

 

At selve valutaen er komplisert utviklet er jo bare for sikkerhet og funksjonalitet, og en trenger jo ikke å vite noe om hva som foregår under panseret for å bruke det! :green:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man kan byttehandle med det meste. Så lenge folk vil ha det, så er det gangbart.

Men hvorfor bruke et betalingsmiddel som er såpass usikkert, vanskelig og innviklet? Leser at folk handler "trivielle" tingen som datautstyr etc. og betaler med Bitcoin de har skaffet seg. Hvorfor "leke agent 007" med oppbrettet frakkekrave, solbriller og skyggelue, når man enkelt kan betale slikt med Paypal?

 

Sett fra den uinnvidde mannen i gata's sitt synspunkt :)

 

PayPal og Bitcoin er ikke det samme. PayPal er en kredittbetaling, mens bitcoin er en debitbetaling. En bitcoin betaling blir normalt gjennomført i løpet av 10 minutter. En PayPal betaling blir gjennomført i løpet av timer eller døgn, og i løpet av denne tiden kan PayPal finne på å enten:

1. Nekte deg å betale for produktet

2. Holde betalingen gissel (slik det skjedde for en Kickstarter kampanje der PayPal nektet å gi dem summen de hadde samlet sammen)

3. Nekte deg å benytte PayPal som betalingsmiddel

 

edit: Visa og MasterCard er også ille på dette. De nektet eksempelvis å ta imot betalinger som skulle gå til WikiLeaks. Betalingsmidellet har altså en politisk agenda. Dette eksisterer ikke med bitcoin.

 

PayPal tar også fra 1.9% (for beløper over 100 000?) til 3.9% (for beløper under 2 500?) i transaksjonsavgift. Bitcoin tar sånn ca akkurat nå litt under 1 NOK i transaksjonsavgifter. Uavhengig av beløpet.

 

Bitcoin er også enklere i bruk enn det PayPal er. Du trenger ikke noen konto, og du trenger ikke være verifisert. Eneste du trenger er at du er istand til å signere under på en transaksjon. Du trenger en mobilapp og brukerstedet må kunne gi deg en QR-kode med en public key som du kan betale mot.

For dette finnes det programmer du kan bruke. Electrum funker glimrende, og de fleste mobiltelefoner kan også få en Bitcoin app for dette.

 

Det er kjempeenkelt i bruk. Per nå er det faktisk enklere å betale med bitcoin enn det er å betale med PayPal.

 

Bitcoin kan også brukes til å sende penger på tvers av kontinenter. Transaksjonsgebyret på bitcoin varierer, men typisk ligger det rundt i underkant av en krone nå. Størrelsen på beløpet er generelt uvesentlig. Når du har betalt tar det 10~ minutter før pengene er overført og verifisert av nettverket. Etter dette er det ingen som kan snu betalingen.

Ta Western Union som typisk brukes til dette. De selger nå transaksjoner på 0 NOK... pluss vekslingsgebyr. Dette dersom du skal ha det til bankkonto, hvor en da vil få pengene neste dag. For å få pengene "øyeblikkelig" så koster det deg 10% av beløpet i gebyrer. Sender du 1000 NOK må du betale 100,- til Western Union i tillegg.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen som legger merke til at samtlige "eksperter" i denne artikkelen er mennesker med sterke interesser / personlige gevinster innen Bitcoin?

Mao. ubrukelige uttalelser. (Bukken og havresekken)

 

http://www.dagbladet.no/2013/12/02/nyheter/okonomi/hegnarno/bitcoin/torvund/30619604/

 

Virker mer som at det er mange eldre folk som begynner å syte når noe mer moderne som er mer avansert kommer. Igjen så er jo denne valutaen mer solid ettersom at den er basert på hva jeg ville kalt en algoritme Krøll. Naturligvis så vil mang-en gammel stubbe byne å vrikke på seg av irritasjon når slikt skjer.

Dette er også igjen en reaksjon jeg har vært vitne til innen flere felt en bare ved penger. Det kommer stadig fram en ny gubbis som syns at det er teit at ting endrer seg slik at ting ikke passer dem like godt. Det er nok derfor USA har søppel-internet fortsat. Det lønner seg å holde folk tilbake, og derifra melke det systemet du har for alt det er verdt til du ikke for låv av systemet du er INNE i til å drive på mer.

Mens i Kina så bruker de eldre folka fortsatt Faks. Det er helt teit.

Lenke til kommentar

 

 

Man kan byttehandle med det meste. Så lenge folk vil ha det, så er det gangbart.

Men hvorfor bruke et betalingsmiddel som er såpass usikkert, vanskelig og innviklet? Leser at folk handler "trivielle" tingen som datautstyr etc. og betaler med Bitcoin de har skaffet seg. Hvorfor "leke agent 007" med oppbrettet frakkekrave, solbriller og skyggelue, når man enkelt kan betale slikt med Paypal?

 

Sett fra den uinnvidde mannen i gata's sitt synspunkt :)

Du har helt rett, slik det er nå er det alt for komplisert for mannen i gata, men bitcoins er jo kun en valuta/"pengeflyttings-system". En av de største fordelene med bitcoins er at avgiftene for å flytte penger er lav, noe som vil gjøre det populært i marked der det flyttes store summer. Industrien rundt det har ikke tatt av enda, men det er i ferd med å skje. Bare vent og se, du vil bli overrasket over hvor stor industrien rundt dette kommer til å bli!

Lenke til kommentar

Tror jeg sitter på gjerdet angående bitcoin til valutaen har stabilisert seg. Virker som om folk flokker til bitcoin om dagen, og jeg mistenker at langt de fleste kjøper dem som et investeringsobjekt. Fremtiden til bitcoin tror jeg er avhengig av at flere kjøper med hensikt om å bruke dem, og at flere butikker begynner å ta seg betalt i bitcoins. Hvis alle bare kjøper og sitter på hver sin gullbeholdning fordi de tror at pengene skal tikke inn på konto som resultat av en evig deflasjon, så kommer hele greien til å falle sammen på et eller annet punkt. Bitcoin er ikke som gull, som ihvertfall har en (viss) egenverdi.

Lenke til kommentar

Tror jeg sitter på gjerdet angående bitcoin til valutaen har stabilisert seg. Virker som om folk flokker til bitcoin om dagen, og jeg mistenker at langt de fleste kjøper dem som et investeringsobjekt. Fremtiden til bitcoin tror jeg er avhengig av at flere kjøper med hensikt om å bruke dem, og at flere butikker begynner å ta seg betalt i bitcoins. Hvis alle bare kjøper og sitter på hver sin gullbeholdning fordi de tror at pengene skal tikke inn på konto som resultat av en evig deflasjon, så kommer hele greien til å falle sammen på et eller annet punkt. Bitcoin er ikke som gull, som ihvertfall har en (viss) egenverdi.

Gull sin pris er satt av spekulasjon og investering. Egenverdien har fint lite med det å gjøre.

 

Namecoin i motsetning til bitcoin har en egenverdi men har ikke tatt så veldig av som bitcoin har.

Lenke til kommentar

Gull sin pris er satt av spekulasjon og investering. Egenverdien har fint lite med det å gjøre.

 

Namecoin i motsetning til bitcoin har en egenverdi men har ikke tatt så veldig av som bitcoin har.

 

Enig i det, og det er derfor jeg skrev "en (viss) verdi", men jeg tok meg ikke bryet med å utdype. Selv om gullprisen er presset oppover av spekulanter og investorer, så ville jeg mye heller hatt pengene mine i gull enn i bitcoins. Gullprisen kan teoretisk sett rase nedover den og, men gull vil alltid være verdt noe fordi det er fysisk og har enkelte bruksområder. Med bitcoin risikerer man at prisen raser, valutaen glemt og plutselig sitter man der med ingenting.

 

Når det er sagt, så har jeg ingen planer om å investere i gull heller. De der som maser om å koble valuta opp mot en ny gullstandard synes jeg kan ta seg en bolle. :p

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så har jeg ingen planer om å investere i gull heller. De der som maser om å koble valuta opp mot en ny gullstandard synes jeg kan ta seg en bolle. :p

Gull har en temmelig stor ulempe, og det er at det er ekstremt dyrt å transportere. Derfor er det blitt benyttet gullsertifikater i stedet, som er veldig utsatt for svindel.

 

Men bitcoin har jo forsåvidt en egenverdi også; transaksjonene de representerer. Det er det som er verdien i bitcoin per nå, det å kunne fasilitere forflytning av verdier fra et sted til et annet på en sikker, rask og billig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...