Gå til innhold

Her er de mest populære Linux-versjonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Android er definitivt en distro og burde vel fått 0. plassering på denne lista.

 

Forøvrig er tittelen misvisende. Dere har en liste over Linux-distroer her, ikke Linux-versjoner. Her har dere en tidslinje over de ulike Linux-versjonene:

 

 

f25f497fc7a860b193d2f834a314a371.png

 

 

De aller fleste av distroene på lista deres har nå Linux-versjon i 2.6-serien.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å leke seg litt med Linux og sette opp en virtuellmaskin bare for å leke seg og lære litt å se hva Linux faktisk har å by på osv.. Hva er distroen å begi seg ut på? Har skjønt såpass at selv om Ubuntu blir anbefalt av alle "uvitende" så er den faktisk ikke av de mest populære av de som faktisk liker og foretrekker Linux, så hva burde jeg leke meg med, Mint?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å leke seg litt med Linux og sette opp en virtuellmaskin bare for å leke seg og lære litt å se hva Linux faktisk har å by på osv.. Hva er distroen å begi seg ut på? Har skjønt såpass at selv om Ubuntu blir anbefalt av alle "uvitende" så er den faktisk ikke av de mest populære av de som faktisk liker og foretrekker Linux, så hva burde jeg leke meg med, Mint?

 

Debian ;)

Lenke til kommentar

Som så mange andre har jeg testet Mint, Ubuntu og Debian mest de siste årene. (Etter Windows og embedded Linux, altså.)

 

At Debian og Mint har gått forbi Ubuntu nå må vel regnes for å være ene og alene Ubuntus egen fortjeneste. Begge disse to distroene er mindre polerte enn Ubuntu, og Ubuntu har såvidt jeg kan se adskillig bedre brukersamfunn (i alle fall for begynnere). Tipper at mye av framgangen til Ubuntu og Mint skjedde når Ubuntu gjorde disse grepene med brukergrensesnittene sine...?

Lenke til kommentar

Vanlige Mint er blant de tyngste desktop-distroene, men Mint med xfce skal være litt lettere. Uansett tror jeg du skal glemme slike fullspekkede moderne OS på en maskin fra Win95-tida. Mint anbefaler følgende minimumspesifikasjoner:

System requirements:

  • x86 processor (Linux Mint 64-bit requires a 64-bit processor. Linux Mint 32-bit works on both 32-bit and 64-bit processors).
  • 512 MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
  • 5 GB of disk space
  • Graphics card capable of 800×600 resolution
  • CD/DVD drive or USB port
Maskiner fra Win95-tida har selvsagt ikke 64-bit støtte. Merk deg at 32bit versjonen krever både NX-bit og PAE-støtte. I den tida var det få prosessorer som hadde PAE-støtte og ingen som hadde NX-bit. Dette kravet gjelder Debian, Ubuntu og en rekke andre moderne distroer. Du får altså ikke kjørt de på så gammel maskinvare.

 

Så gamle maskiner kan derimot kjøre ultralette Linuxbaserte OS som Tiny Core (47. plass på lista). Det skal klare seg med 72 MB på harddisken (+ programmer) og bruker rundt 50 MB ram med bare grafisk desktop og filbehandler. NB. Slike distroer er relativt bunnskrapte så et hvert nytteprogram du skal ha inn må du regne med øker kravene til maskinvaren.

Lenke til kommentar

er Mint ett lettkjørende OS ? virdere å fyre opp igjen en PC som originalt kjørte Windows 95 og taklet XP :D

Nei. Debian + LXDE kan være en fin fit. Mulig selv det blir i overkant, isåfall kan du titte på ting som puptty.

 

 

FreeBSD er vel strengt talt ikke Linux?

Stemmer, freeBSD er BSD.

 

Hvis man ønsker å leke seg litt med Linux og sette opp en virtuellmaskin bare for å leke seg og lære litt å se hva Linux faktisk har å by på osv.. Hva er distroen å begi seg ut på? Har skjønt såpass at selv om Ubuntu blir anbefalt av alle "uvitende" så er den faktisk ikke av de mest populære av de som faktisk liker og foretrekker Linux, så hva burde jeg leke meg med, Mint?

Debian.
Lenke til kommentar

En Windows 95-maskin ville jeg kasta. Den vil ha lang boot-tid, sikkert høyt støynivå, treg overføringstid og trege disker, støtter neppe spesielt store disker, osv. Vil være dyr å oppgradere, med mindre du kjøper brukt.

 

Som konsollbasert server kan den sikkert fungere, men hardware-støtten er tricky og de mer moderne grensesnittene har blitt ganske tungdrevne etterhvert.

 

Men alt dette visste du vel i utgangspunktet. Bortsett fra dette, burde tekstgrensesnittet kjøres ganske flytende.

Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å leke seg litt med Linux og sette opp en virtuellmaskin bare for å leke seg og lære litt å se hva Linux faktisk har å by på osv.. Hva er distroen å begi seg ut på? Har skjønt såpass at selv om Ubuntu blir anbefalt av alle "uvitende" så er den faktisk ikke av de mest populære av de som faktisk liker og foretrekker Linux, så hva burde jeg leke meg med, Mint?

Ubuntu var den mest brukervennlige Linux distribusjonen der ute i lange tider og den kan vel fortsatt kalles det. Grunnen til at Mint har tatt over som den mest populære er at Canonical forandret brukergrensesnittet i Ubuntu, Mint på den andre siden beholdt muligheten til å bruke et nytt brukergrensesnitt likt på GNOME 2 som Ubuntu pleide å bruke. Mint er før øvrig også direkte basert på Ubuntu så de 2 distribusjonene er veldig like å bruke, forskjellen er som jeg nevnte at Mint har et annet brukergrensesnitt (det kan du lett forandre i alle veier med Linux) og at det tradisjonelt følger med mye mer "stasj" fra fabrikk som gjør det noe enklere å bruke for nybegynnere.

 

Jeg synes at du burde ta en titt på noen screenshots fra Ubuntu eller Mint og velge deretter. Om ikke så er begge distribusjonene basert på Debian så de har mye kompatibilitet mellom hverandre om du skulle velge å prøve en annen (dette gjør det litt lettere å bruke samme programmer mellom dem).

Endret av Rainmaker91
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...