Gå til innhold

Nytt «superstoff» kan erstatte kobber i databrikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det mye rart.

For det første er ikke grafén superledende (i den fysiske betydningen av ordet).

 

Jeg kjenner ikke til stanen, men hvis det er ett atom tykt, hvordan kan det ha en innside og en utside med ulike egenskaper?

 

Hvis det er 100% effektivt, høres det ut som en superleder, og det ville i så fall vært banebrytenede. Jeg skal ikke si at det ikke er det, men det høres litt rart ut at de da ikke har gjort et større nummer av det. Et stoff som er superledende ved inntil 100 varmegrader ville revolusjonere så mye her i verden at bruk i databrikker bare ville vært en liten del.

 

Jeg forstår at HW bare har oversatt fra en artikkel på et annet nettsted, men det hadde vært hyggelig med litt mer entydig informasjon, slik at vi ble litt klokere av å lese artikkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ser på tinn som tyntflytende/lett bøyelig i PC-temperaturer......

Rent tinn har et smeltepunkt på ca 232 grader. Det stemmer at det er et forholdsvis mykt metall ved 100 grader.

 

Jeg googlet stanene og fikk opp illustrasjoner av atomstrukturen. Den viser at det ikke er snakk om tinn, men et krystallinsk flakstoff som minner om grafen, men består av tinn-fluor molekyler. Videre skal stanene være en topografisk isolator, noe som vil si at den er elektrisk ledende noen plasser og isolerende andre plasser avhengig av topografien, oppbygningen. På illustrasjonene ser det ut til at stanene er isolerende i bulk materialet og leder på kantene av flakene.

 

Slik jeg forstår uttalelsen "100% effektivitet" er det snakk om elektrisk superledning langs kantene. De superledende egenskapene skal eksistere helt opp til 100 grader celsius, men optimal driftstemperatur er estimert til 40-90 grader. Superledningen er begrenset til de tynne ytterkantene på flakene så det har antagelig ikke noe bruksområde i større enn nanometersmå ledere med mindre man får buntet mange slike sammen.

 

Uansett, det er i følge extremetech svært lang tid til stoffet eventuelt kommer i produkter for meg og deg. Per i dag har det ikke en gang funnet veien til laboratoriene. Det er foreløbig bare et teoretisk stoff i en beregningsmodell i en PC.

 

http://www.extremetech.com/extreme/171551-stanene-is-100-efficient-could-finally-replace-copper-wires-in-silicon-chips

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Det sies at grafen er superledende.

Det betyr at det fører strøm med 100% effektivitet, og dermed oppstår ikke varmeutvikling.

Hvorfor er det da behov for et annet stoff som er så vanskelig å lage at det kun eksisterer i teorien?

Grafen kan lages på kjøkkenbordet.

Lenke til kommentar

Giv: Grafen skal i følge denne publikasjonen kunne gjøres superledende opp til 11,5K med riktig doping. Det konkurrerer altså med plenty av andre superledende materialer på den temperaturen. Superledning ved 100 C er noe helt annet.

 

Hvor har du lest at det er så vanskelig å lage disse Tin-Fluor-flakene? Så vidt jeg vet har det ikke vært forsøkt laget ennå, rett og slett fordi det tar tid fra man kan datasimulere et stoff til man klarer å utvikle en produksjonsmetode for det. Det er ikke gjort over natta og krever trolig betydelig finansiering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...