Gå til innhold

Tilbyr fotopakketilbud til alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om dette gjelder i kun ett år kan det være at du får tilbud om denne prisen permanent. Det gjorde i hvert fall jeg da jeg slo til på 100-kroners (dvs, 97 kroner, tror jeg det er)-tilbudet for LR og CC i sommer. Først skulle det gjelde for ett år, men for et par måneder siden fikk jeg brev fra Adobe der de sa at prisen jeg hadde takket ja til ikke ville gjelde for kun ett år, men permanent.

 

Usikker på hva "permanent" betyr, dog. Antar jeg ikke betaler 97 kroner også om 30 år. ;)

Lenke til kommentar

Jeg slå til ;)

 

Gjelder denne prisen kun for første år, eller utover det? Har sett det har vært noen diskusjon rundt det.

 

Såvidt jeg forstår er den prisen standard for de som allerede er kunder, og om et år er du allerede kunde når det eventuelt blir snakk om fornyelse. Kan ikke skjønne at de som kjøper dette tilbudet uten å være kunde fra før kan behandles anderledes enn de som nå er kunder fra før.

Lenke til kommentar

Adobe frister med Photoshop og Lightroom til under hundrelappen.

Så hva må du ut med? 94 kroner i måneden vil Adobe ha av deg, vel å merke dersom du tegner abonnement for ett år.

Dette er alt for ukritisk og villedende. For å sette det på spissen kunne overskriften like gjerne vært ".. til under 4 kroner" eller ".. til under 13 øre", henholdsvis per dag og per time.

 

Prisen er 1125 kroner og gjelder kun det første året. Vil man fortsette abonementet vil man mest sannsynlig måtte betale vesentlig mer for neste år. Slik fortsetter det med årlige innbetalinger som selvsagt vil addere seg opp til en sluttsum når du dør. Hva sluttsummen blir kan man jo bare spekulere i, men forhåpentligvis mange titusner av kroner.

 

Det er nettopp slik villeding av prisene som skjuler den reelle prisen og gjør at folk lettere villedes til å ta dårlige avgjørelser angående pris, nytte og behov. Svært ofte er rimeligere eller gratis programvare både like bra, eller kanskje til og med bedre til akkurat person X sitt bruk, uten at de lopper lommeboka for tusner på tusner av kroner.

 

Hvorfor la seg smigre av slike "billig dop"-kampanjer når man forhåpentligvis får titusner av kroner (etter skatt) mer å rutte med til utstyr, reiser og alt mulig annet gøy ved å tenke seg to ganger om og velge god og rimelig programvare?

 

Akam løper dyre adobe et æren ved å promotere slike villedende kampanjepriser. Lag heller en god guide på hvordan man får god fotoprogramvare for lite penger. Eventuelt ta for dere et program av gangen og gi det omtale og følg opp med guider etc. Ikke bare ukritisk reklame for adobeprodukter slik videoguide-serien deres har vært.

 

</rant>

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil man fortsette abonementet vil man mest sannsynlig måtte betale vesentlig mer for neste år.

Fra Engadget:

the good news is that the $9.99 monthly rate isn't an introductory price, therefore it won't increase so long as your account remains active.

 

Og, siden det er 60 kr mnd. i Amerika, er det mulig (og lovlig) å bruke Proxies for å kjøpe fra Amerika? Eller kan jeg få en som bor i Amerika til å kjøpe det med min bruker? Eller er brukeren min låst til Norge?

Endret av Unlimited LTD
Lenke til kommentar

Såvidt jeg forstår er den prisen standard for de som allerede er kunder, og om et år er du allerede kunde når det eventuelt blir snakk om fornyelse. Kan ikke skjønne at de som kjøper dette tilbudet uten å være kunde fra før kan behandles anderledes enn de som nå er kunder fra før.

Fra Engadget:

the good news is that the $9.99 monthly rate isn't an introductory price, therefore it won't increase so long as your account remains active.

 

"Etter de første 12 månedene vil vi automatisk fornye kontrakten basert på gjeldende tilbudspris."

 

Kilde: betingelser

 

Mellom linjene kan du lese at de av taktiske grunner neppe legger noen kampanje til fornyelsetidspunktet. Vær også obs på at det er et løpende abbonement man må aktivt si opp.

 

En litt mer prinsippiell sak er at Adobe med abbonementsordning gjør seg mindre avhengig av å fornye programvaren og holde den konkurransedyktig for å få inntekter. Det kan bety lengre mellom hver ny versjon og et skifte av fokus fra å være teknologisk i front til å være hvermansens vaneprogramvare.

 

Og, siden det er 60 kr mnd. i Amerika, er det mulig (og lovlig) å bruke Proxies for å kjøpe fra Amerika? Eller kan jeg få en som bor i Amerika til å kjøpe det med min bruker? Eller er brukeren min låst til Norge?

Nå er jeg ikke jurist, men jeg kan ikke tenke meg til at vi har noen lover som forbyr hverken proxy, jetcarrier-lignende selskaper eller betalingsoverføringer over landegrensene. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Kan ikke skjønne at de som kjøper dette tilbudet uten å være kunde fra før kan behandles anderledes enn de som nå er kunder fra før.


Joda, det er standard å behandle allerede loyale kunder dårligere enn potensielle nye, enten det gjelder 1) bredbåndsabonnement, 2) banktilbud eller 3) Creative Cloud. En ny kunde er "verd" mer enn en gammel kunde.

Eksempel på 1) - Jeg har bredbåndsabonnement fra HomeNet, tidligere BroadNet, tidligere Ventelo, tidligere Bluecom. Da jeg i sin tid ordnet meg abonnement i Bluecom, kunne man få abonnement med eller uten 12 måneders bindingstid. Men siden jeg hadde flyttet og var usikker på hvor lenge jeg skulle bo der, turde jeg ikke binde meg. Abonnementet kostet da 100 kroner mer per måned. Det var en dum deal, for det viste seg i ettertid at jeg kunne ta med meg abonnementet gratis dit jeg flyttet senere. Og i mange år, gjennom flere firmanavn-bytter, måtte jeg betale 100 kroner mer i måneden enn det som sto på reklamene deres. Helt til jeg truet med å si opp og bestille på nytt.

Eksempel på 2) har jeg ikke lengre, men det er noe jeg har hørt om av andre.

Eksempel 3) en kollega av meg betaler nå tregangen for Creative Cloud i forhold til han gjorde første året. Han ønsker å komme seg ut av abonnementet, men før han visste ordet av det hadde han allerede kontraktstid ut år to... Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir vel et spørsmål om hva vi synes er dyrt. Jeg for min del betaler under 1200 kroner året for LR og CC nå, noe jeg synes er svært rimelig. Skal jeg ta meg en halvliter ute koster det nesten det samme som en måned med LR og CC.

Ellers har de jo vist at de belønner loyale kunder ved å gi oss som takket ja til 100-kroners-tilbudet før CC ble lansert denne månedsprisen permanent (i utgangspunktet skulle det vare i 12 måneder).

 

Adobes produkter har vært dyre lenge, og prisene de nå lanserer med Creative Cloud kan vel ikke sies å være annet enn et steg i meget riktig retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lov å installere på to PC'er. Om det er en hjemme og en på jobb, eller en på laptop og en på stasjonær, det tror jeg ikke er så nøye.

 

Sist gang jeg sjekket opp dette, sto det spesifikt i lisensen at du hadde lov å installere det på en ekstra maskin for eksempel hjemme eller en laptop. Så begge deler er lov og oppmuntret. Begrensningen er da at kun du har lov å bruke det på begge plasser.

 

Begrensningen er heller ikke til antall installasjoner, men til antall aktiverte kopier. Du kan installere den på jobb, på laptop OG hjemme. Så aktiverer du den på jobb og hjemme. Skal du så ut og reise, kan du deaktivere den hjemme, uten å avinstallere programmet, og aktivere den på laptopen. Når du kommer hjem kan du gjøre det motsatte. Men jeg er usikker på hvor mange ganger du kan gjøre det, jeg kjenner til at andre programmer har en øvre grense for antall aktiveringer, uavhengig av antall maskiner.

Lenke til kommentar

Akam løper dyre adobe et æren ved å promotere slike villedende kampanjepriser. Lag heller en god guide på hvordan man får god fotoprogramvare for lite penger. Eventuelt ta for dere et program av gangen og gi det omtale og følg opp med guider etc. Ikke bare ukritisk reklame for adobeprodukter slik videoguide-serien deres har vært.

 

</rant>

 

Fra saken: "Har du ikke penger til programvare? Disse bildebehandlingsprogrammene koster deg ikke fem flate øre »"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke jurist, men jeg kan ikke tenke meg til at vi har noen lover som forbyr hverken proxy, jetcarrier-lignende selskaper eller betalingsoverføringer over landegrensene.

 

 

Det er definitivt ikke lovene som eventuelt skulle forby en slik avtale. Det er derimot avtalen med Adobe som kunne begrenset deg fra å gi deg et amerikansk avtale fordi du ikke oppfyller avtalevilkårene (kan f.eks. være "bosatt i USA" el. liknende. Og da igjen kun dersom de detekterer at du er fra Norge.

 

Men i en sånn setting må jeg nesten spørre et moralsk spørsmål. For det blir litt rart for meg.

 

Dersom man kjøper en 50% billigere lisens direkte fra Adobe, gjennom å "lure" dem til å gi amerikansk pris, og dette er et brudd på avtalekårene... Da er jo teknisk sett lisensen ugyldig, og man sitter på en ulisensiert kopi av f.eks. Photoshop.

 

Man har da altså BÅDE anskaffet seg en kopi av Photoshop uten lovlig lisens, OG begått en form for svindel ved å bevisst skjule at man ikke tilfredsstiller avtalevilkårene, OG betalt for det. Er ikke det både MER ulovlig enn å laste det ned ulovlig, OG mye dyrere?

 

Hva er DA vitsen med å kjøpe fra utlandet? Jeg ser på det som å kjøpe en verdiløs lisens.

 

Merk: dette gjelder altså bare dersom avtalen spesifiserer at du må tilhøre markedet du kjøper fra. Noe jeg antar, siden bl.a. pappeskene til Adobe (har noen stående her) spesifiserer konkret hvilke land de har lov å selges i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er alt for ukritisk og villedende. For å sette det på spissen kunne overskriften like gjerne vært ".. til under 4 kroner" eller ".. til under 13 øre", henholdsvis per dag og per time.

 

(...)

 

Hvorfor la seg smigre av slike "billig dop"-kampanjer når man forhåpentligvis får titusner av kroner (etter skatt) mer å rutte med til utstyr, reiser og alt mulig annet gøy ved å tenke seg to ganger om og velge god og rimelig programvare?

 

Akam løper dyre adobe et æren ved å promotere slike villedende kampanjepriser. Lag heller en god guide på hvordan man får god fotoprogramvare for lite penger. Eventuelt ta for dere et program av gangen og gi det omtale og følg opp med guider etc. Ikke bare ukritisk reklame for adobeprodukter slik videoguide-serien deres har vært.

 

</rant>

Jeg er både enig og uenig. Vi sitter her på tek.no/diskusjon.no, som har utspring i nettsiden prisguide.no. Her diskuterer vi tek-nyheter, produktnyheter, programvarenyheter, og priser.

 

Denne saken omhandler et relativt "viktig" tilbud for Photoshop-interesserte. Og ja, det er et abonnementsbasert tilbud, men for de (vi) som heller vil ha engangsinvesteringer, så er det sorry-tid, Adobe har fasa ut det. Photoshop CC får man ikke kjøpt lengre, kun leid. Dette er SELVESTE måten for å få lovlig tilgang på Photoshop. Og med en vesentlig innsparing i forhold til nest billigste abonnementsløsning. Dette er et aktuelt tilbud å skrive om. Artikkelen hører hjemme her, og prisen er definitivt god sammenlignet med f.eks. prisen på Creative Cloud. Investeringen er lav, forpliktelsen høyere.

 

Så kan man sammenligne priser med før og nå. Før var det en høy engangskostnad up front - TI TUSEN! - men man kunne oppgradere rimeligere i rykk og napp. Man kom altså opp til "titusner" allerede før man hadde åpna eska. Årskostnaden nå ER høyere, jeg har regna på vårt brukstilfelle, og i forhold til regnestykket da, så ble det flere tusen kroner mer i året nå enn før. Vi valgte likevel å fornye for en enkelt applikasjon, men beholde en gammel Photoshop-versjon. Gammel Photoshop-versjon er fortsatt fungerende. Photoshop. Sånn er det ikke lengre nå.

 

Årskostnaden i dette tilbudet her, både før og etter de eventuelt setter prisen opp til 199 eller hva det er, er uansett lavere enn oppgraderingskostnaden. Men den trengte man ikke ta hvert år, før, og det gjorde for eksempel ikke vi.

 

Når Alt er sagt, er Photoshop fortsatt ikke billig, men investeringen er i mye høyere grad overkommelig nå, og artikkelen hadde altså med lenke til artikkel om alternativer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så dersom man kjøpte Photoshop for 10 000 kr før, så kan du nå abonnere i 9 år før det hadde lønt seg å kjøpe fysiskt produkt. Og da får du med deg alle oppgraderingene på veien.

 

Så det er vel strengt tatt en mye billigere pris en det var? Eller regner jeg feil her?

 

edit: Ok, litt feil. Photoshop koster 6000 - 8000. Så 6 år abonnement før det lønner seg å kjøpe. Og med tanke på at det kom ut en ny versjon hvert 2 år så er det vel kanskje samme pris hvis man hadde hoppet over to versjoner før man oppgraderte.

Endret av Unlimited LTD
Lenke til kommentar

Fra saken: "Har du ikke penger til programvare? Disse bildebehandlingsprogrammene koster deg ikke fem flate øre

Dere har 32 artikler om de to Adobe-programmene Photoshop og Lighroom i 2013:

22. nov

14. nov

6. nov

1. nov

30. okt

4. okt

27. sept

6. sept

22. jul

2. jun

25. mai

18. mai

11. mai

10. mai

4. mai

27. april

26. april

20. april

13. april

6. april

30. mars

23. mars

16. mars

11. mars

9. mars

2. mars

27. feb

26. feb

23. feb

16. feb

8. feb

9. jan

 

Alle andre programvareprodusenter har bare fått dele på to samleartikler:

12. sept

28. mai

 

Jeg står på mitt når jeg sier meg misfornøyd med proporsjonen av deres mediedekning av Adobes to programmer sammenlignet med alle andre programmvareprodusenter og programmer som er fotorelaterte.

 

Er ikke det både MER ulovlig enn å laste det ned ulovlig, OG mye dyrere?

Siden man nå skal betale toll og fortollingsgebyr på programvare kjøpt fra utlandet, verdt over 200 kr, inkludert nettkjøp, så gjør man ennå flere lov/regel-brudd.

Lenke til kommentar

Det er nettopp slik villeding av prisene som skjuler den reelle prisen og gjør at folk lettere villedes til å ta dårlige avgjørelser angående pris, nytte og behov. Svært ofte er rimeligere eller gratis programvare både like bra, eller kanskje til og med bedre til akkurat person X sitt bruk, uten at de lopper lommeboka for tusner på tusner av kroner.

 

Hvorfor la seg smigre av slike "billig dop"-kampanjer når man forhåpentligvis får titusner av kroner (etter skatt) mer å rutte med til utstyr, reiser og alt mulig annet gøy ved å tenke seg to ganger om og velge god og rimelig programvare?

 

 

Du er ikke god. Hvorfor vil du ha alt gratis? Jobber du gratis?

Adobe programmene er mye bedre enn gratis programmene, hadde Gimp og alle de andre som er gratis hver like gode så hadde ingen kjøpt Adobe programmer.

 

94kr/mnd er nesten gratis, det er ingenting! Om det blir flere tusen etter x antall år så gjør ikke det meg noe for jeg har brukt programmene og fått oppdateringer jevnlig.

 

Hvorfor irritere seg over hva Adobe tar for denne pakken i USA når dere bor i Norge? Det er snakk om 16kr forskjell, har dere så lite penger at dere ikke har råd å betale de få kronene ekstra?

 

Hvor mange av dere tenker på penger dere brukte forrige måned? Hadde jeg begynt å tenke på hva jeg brukte pengene mine på for ett år siden eller 5 år siden så hadde jeg hengt meg selv for lenge siden.

Så for min egen del så kjøper jeg photoshop hver måned for 94kr, det samme gjør jeg med Spotify/Wimp, jeg kjøper musikk for 99kr hver måned.

 

 

Fordeler med Adobe CC:

 

-Billig, en pris som ikke merkes på kontoen.

-oppdateres jevnlig*

 

*noen som husker da Content Aware Fill kom, en meget stor nyhet. Trur det var CS5 som kom med den. Hvis Adobe ble ferdig med Content Aware Fill en måned etter CS4 ble lansert måtte de vente med lansering til neste CS utgave, nå kan må få slike nyheter når de er ferdige. Hvorfor skal man vente på gode hjelpemidler når man kan få de nå med en gang??!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...