Gå til innhold

Vi har bedt GTA-skeptikeren spille Grand Theft Auto V


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med anmelder! Syns GTA fort blir kjedelig og har aldri helt forstått hele hypen rundt det.

 

Har man noen oversikt over hva slags score anmelderne har gitt ulike spill her på Gamer? Sånn at når man leser en anmeldelse kan man, hvis man vil, se hvor vidt anmelders preferanser stemmer någen lunde med dine.. Er så ofte jeg er uenig med anmelder og da hadde det vært litt artig å se hva vedkommende syns om f.eks mitt favorittspill eller mest forhatte spill.

 

Jeg kjøpte Dragon Age 2 på bakgrunn av en god anmeldelse. Det skulle jeg aldri gjort, værste spillet noen sinne etter min mening. Hvis jeg bare hadde visst at anmelder også likte Mass Effect 3 og Star Trek-spillet så hadde jeg aldri i verden kjøpt spillet. 500 kr rett ut av vinduet.

 

Bare en tanke.

Endret av Aniratak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kudos til Gamers.

 

Det er særlig to aspekt i denne artikkelen jeg ønsker å trekke fram som sterk journalistikk.

 

1. En tør involverer og utfordre personer som i utgangspunktet er negative til et historisk kontroversielt spill, og be de "prøve" spillet og komme med sine synspunkter basert på en faktisk gjennomspilling.

 

2. Det er sterk journalistikk når en evner å se til bakenforliggende aspekt der du i denne artikkelen trekker frem stereotypiske rollemodeller, "sjekketriks", alvor vs. satire. Dette er viktige sider ved underholdningsbransjen som i for liten grad vies oppmerksomhet i anmeldelser.

 

Hvis jeg fikk det som jeg ville, hadde alle anmeldelser inneholdt en refleksjon om "hva lærer spillet / filmen oss". Fronter f.eks et spill/film kvinner som leketøy for menn bør dette frem, og så kan en jo evt. ta stilling til hvorvidt det er alvor, satirisk eller rett og slett ikke gjennomtenkt. Ikke bare vil dette gjøre utviklerne mer bevist, det vil kunne være med på å hjelpe spilleren til å få en enda større Opplevelse/ læringsutbytte av spillet / filmen.

 

Anyway.. my two cents ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott artikkel! Nå er jeg skikkelig fan av GTA-serien, og spesielt GTA 5, men jeg liker når folk utfordrer det de ikke liker, og spesielt når deres syn kan forandre seg.

 

Det vitner til god karakter, at de meningene man gjør seg opp faktisk kan endre seg. Da er man ikke lenger en sta "bastard".

 

Meningene man har bør baseres på mer enn at man bare har "bestemt seg", dermed basta.

 

Dog vil jeg poengtere at GTA5 er for meg et stort stykke spill-kunst. Det er satire og humor gjennomsyret. Og det treffer min "anti-amerikanske" holdning meget godt. Litt som South Park evner å gjøre. I tillegg til et ekstremt detaljnivå rent generelt, og svært liten gjentakelse i omgivelsene. Det vitner til svært gode word builders internt i Rockstar.

 

I tillegg bruker de Euphoria som jeg mener langt flere burde bruke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig så likte jeg ikke så godt alt "rotet" med tre hovedpersoner. Ble liksom ikke en konkret person fokusere på. San Andreas er det spillet jeg liker best i GTA serien.

 

OffT:

Jeg gjorde et oppriktig forsøk på å lese, men orket ikke pga nynorsk. Så ble sittende og lese kommentarer istedenfor. Gamer.no blir mindre og mindre besøkt for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg synes dette er sært. Jeg ser ikke helt poenget. Jeg forstår greia med å utvide horisonten men ikke det å skrive om det. Klart det blir jo en naturlig vektskål med positive og negative sider av saken det skrives om, men da vil en "vanlig" anmeldelse være mer nyttig for min del. Forum rundt omkring er spekket med alt som er galt i diverse spill og med dette havner fort artiklene inn i den gata også.

Skeptisk.

Endret av Anna May
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg synes dette er sært. Jeg ser ikke helt poenget. Jeg forstår greia med å utvide horisonten men ikke det å skrive om det. Klart det blir jo en naturlig vektskål med positive og negative sider av saken det skrives om, men da vil en "vanlig" anmeldelse være mer nyttig for min del. Forum rundt omkring er spekket med alt som er galt i diverse spill og med dette havner fort artiklene inn i den gata også.

Skeptisk.

 

En anmeldelse er alltid subjektiv. Det er en fordel at ikke bare entusiaster anmelder et verk. Øystein har gjort en god jobb spør du meg, siden han tross alt tydeligvis hater GTA. :p Synd han ikke kom igjennom hele historien da. Det tilspisser seg mot slutten.

Lenke til kommentar

Jøss, dette er jo en anmeldelse som ser ut som en anmeldelse, i stedet for den offisielle "anmeldelsen", som like gjerne kunne blitt skrevet av forumbruker "bob13".

 

Kan dere permanent endre praksis på Gamer og få folk som i utgangspunktet er skeptisk til et spill anmelde dem i stedet for noen som allerede har bestemt seg for 10eren på forhånd, som det pleier å være? Da kunne jeg til og med vurdert å betale prisen for ekstra-abonnement.

 

Jeg skjønner jo at det er kjedelig for anmelderne å ikke få anmelde spillene de har gjort seg opp en mening om på forhånd, men du verden så mye bedre journalistikk det hadde blitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøss, dette er jo en anmeldelse som ser ut som en anmeldelse, i stedet for den offisielle "anmeldelsen", som like gjerne kunne blitt skrevet av forumbruker "bob13".

 

Kan dere permanent endre praksis på Gamer og få folk som i utgangspunktet er skeptisk til et spill anmelde dem i stedet for noen som allerede har bestemt seg for 10eren på forhånd, som det pleier å være? Da kunne jeg til og med vurdert å betale prisen for ekstra-abonnement.

 

Jeg skjønner jo at det er kjedelig for anmelderne å ikke få anmelde spillene de har gjort seg opp en mening om på forhånd, men du verden så mye bedre journalistikk det hadde blitt.

 

@radiohodet: Det kan vel slå litt uheldig ut i begge tilfeller? Det er etter mitt syn like lite verdt at en som har bestemt seg for å ikke like spillet anmelder det enn at en som har bestemt seg for å like det gjør det. Jeg føler det nøkkelordet du etterlyser her er objektivitet, som vi alle vet at det er klin umulig å ivareta 100% i en anmeldelse (som av natur er subjektiv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, dette er jo en anmeldelse som ser ut som en anmeldelse, i stedet for den offisielle "anmeldelsen", som like gjerne kunne blitt skrevet av forumbruker "bob13".

 

Kan dere permanent endre praksis på Gamer og få folk som i utgangspunktet er skeptisk til et spill anmelde dem i stedet for noen som allerede har bestemt seg for 10eren på forhånd, som det pleier å være? Da kunne jeg til og med vurdert å betale prisen for ekstra-abonnement.

 

Jeg skjønner jo at det er kjedelig for anmelderne å ikke få anmelde spillene de har gjort seg opp en mening om på forhånd, men du verden så mye bedre journalistikk det hadde blitt.

 

Synd at du ikke likte tallet jeg satte på Grand Theft Auto V.

 

At du tror vi bestemmer oss for karakterer på forhånd er jo litt fiffig. Hvor har du det fra? Ja, jeg var spent på Grand Theft Auto V, men var ingen stor fan av de tidligere innslagene i serien.

 

Jeg vet heller ikke om jeg skal ta meg nær av å bli sammenlignet med forumbruker "bob13". Har ikke lest noe av det han har skrevet, men for alt jeg vet kan han være en flink skribent og kritiker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Leste du de første avsnittene av artikkelen (og teksten øverst i toppbildet)? :-)

 

Stod det noe om at dere planlegger å begynne med dette? Jeg trodde jeg leste hele artikkelen fra topp til bunn. I så fall gleder jeg meg. (Jeg får ikke sjekket på nytt da jeg plutselig ble stengt ute fra artikkelen fordi jeg visstnok har blokkert annonser, noe jeg får gjort fint lite med på en jobb-pc der jeg ikke er admin...)

Lenke til kommentar

Dette er eneste grunnen til at jeg aldri bruker gamer.no mer.

Magen går i vranglås når jeg leer nynorsk.

 

Så flott! Da kan jo dere, som har det jeg vil karakterisere som en veldig barnslig holdning (ja du leste riktig, barnslig), dra ett annet sted, så slipper vi den meningsløse sytingen deres :)

 

On topic:

Flott artikkel! Mer av disse!

 

Spilte firern og fikk SKIKKELIG avsmak for gta, makan til kjedelig spill kan jeg faktisk ikke huske å ha prøvd tidligere, eller i etterkant. Klarte likevel ikke la være å gi siste installasjon en sjanse, og ser jeg tilbake på antall timer jeg har lagt ned i det, må jeg vel si det at det var ett vellykket kjøp. Utrolig mye god underholdning å finne i Rockstars siste, men syns ikke det er den perlen mange virker å skal ha det til.

Som Herr Furevik påpeker syns jeg ikke mengden ting du kan gjøre i spillet er så imponerende. Altså mengden i seg selv er veldig god, men føler det meste er uinteressant etter at du har gjort det en eller maks to ganger.
Endret av NrNine
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...