Gå til innhold

AMD skal være godt på vei med dobbel R9 290X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at lydnivået er akseptabelt? R9 290X er vist langt over det jeg vil ha støyende i samme rom som jeg sitter!

290X støyer omtrent like mye som et GTX 580 gjorde i sin tid: absolutt ikke stille, men definitivt blåst ut av proporsjoner.

 

Tja, interessant, har ikke hatt atomkraftverk i maskina siden 4870x2 og det kortet var jo helt gull...vel etter jeg satte på ei arctic cooling vifte vel og merke, før det så var det jo litt som dette :

Det samme er til en viss grad sant med 290X også, men det er på ingen måte så ille som enkelte skal ha det til.

Problemene oppstår bare når du sammenligner mot GTX 780 som har nesten like god ytelse og støyer en god del mindre :p

 

 

R9 290X har hele 290 Watt TDP på én GPU. Å produsere et kort med 580 Watt TDP er garantert uaktuelt så jeg regner med at X2-utgaven blir klokket ned litt. Mitt stalltips er 5-10% lavere klokkehastigheter enn R9 290X og en TDP på rundt 400 Watt (7990 har 375W, mens 7970 har 250W).

Jeg kan forestille meg at noen i AMD har forsøkt å lage et kort som ligner på 7990 med Hawaii XT-kjerner, 7990 bråker jo strengt tatt ganske lite, men det er noen problemer:

En åpen kjøler som på 7990 vil dumpe mer varme inn i kabinettet.

Et kretskort med to Hawaii XT-brikker vil bli veldig komplekst, mer komplekst enn GTX 295...

7990-kjøleren er designet for å kjøle to Tahiti XT-kjerner med en samlet TDP på 375W til ca 80C, hvordan den vil fungere med to Hawaii XT-kjerner til 95C er ukjent.

TDPen for to Hawaii XT-kjerner er nødt til å bli en god del høyere enn to Tahiti XT-kjerner, jeg har en uggen mistanke om at bortimot 450W strømforbruk er sannsynlig...

 

Vi får bare håpe at AMD tar til vettet denne gangen og ikke legger inn en hardsperre på 200W per kjerne som de gjorde med 7990.

Lenke til kommentar

Mount Vesuvius
From Wikipedia, the free encyclopedia

Vesuvius was formed as a result of the collision of two tectonic plates, the African and the Eurasian. The former was subducted beneath the latter, deeper into the earth. As the water-saturated sediments of the oceanic African plate were pushed to hotter depths in the earth, the water boiled off and caused the melting point of the upper mantle to drop enough to create partial melting of the rocks.

;-)

 

edit:

En av fordelene med å installere et "Vesuvius 299XXX",

vil være at behovet for annen belysning faller bort.

 

Siden kortet bokstavelig talt " is ON FiRE ! "

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Hm. Kan vel forvente ekstreme mengder med grafikkraft, men hvordan de skal klare å holde det kaldt, er nå nesten et mysterium for meg. Strømregninga kommer heller kanskje ikke til å bli så hyggelig med dette kortet... :p

 

Belast dette kortet med Crysis3 og du har en varmeovn som garantert kan varme opp et 20 kvadratmeters rom. En panelovn bruker vanligvis 2kW, dette er ikke i nærheten av hva disse to 290x kjernene utnytter. Prisen er en annen sak.

Lenke til kommentar

Belast dette kortet med Crysis3 og du har en varmeovn som garantert kan varme opp et 20 kvadratmeters rom. En panelovn bruker vanligvis 2kW, dette er ikke i nærheten av hva disse to 290x kjernene utnytter. Prisen er en annen sak.

Det var da voldsomt til panelovn du har. 2 kW er rimelig uvanlig styrke på en panelovn. De fleste som selges i dag er i området 0,25 - 1 kW.

Lenke til kommentar

Hm. Kan vel forvente ekstreme mengder med grafikkraft, men hvordan de skal klare å holde det kaldt, er nå nesten et mysterium for meg. Strømregninga kommer heller kanskje ikke til å bli så hyggelig med dette kortet... :p

 

Nå blir ikke dette kortet akkurat gratis, så å bekymre seg for høy strømregning med det kortet her, da prioriterer man tydeligvis litt feil... Sparer mere på å holde seg til ett 290X fremfor dette, med god margin. Og har du så dårlig råd, bør du kanskje heller ikke se på 290X heller.

 

At man kan være litt bekymret for hvor varmt det blir i rommet, spesielt på sommerstid, og kortets evne til å til å tåle dette over tid, er nok en mer reell og fornuftig bekymring.

 

Dog for min del vil det å seriøst vurdere et slikt kort, være langt over min fatteevne. Men det er da min personlige vurdering, og jeg bryr meg lite om hva andre gjør.Har du råd, og ønsker det, så værsågod.

 

;-)

Lenke til kommentar

Nå blir ikke dette kortet akkurat gratis, så å bekymre seg for høy strømregning med det kortet her, da prioriterer man tydeligvis litt feil... Sparer mere på å holde seg til ett 290X fremfor dette, med god margin.

En pris på rundt 10 tusen er vel å forvente.

Et annet spørsmål er hvilken kundegruppe kort med doble GPU-er har. De som vil ha rå ytelse har allerede kjøpt 290X eller GTX780, gjerne flere av dem og selvsagt overklokket. 2xGPU kort vil alltid bli dyrere og tilby lavere ytelse enn 2 separate kort. Bare se på 670SLI vs 690 f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...