Gå til innhold

Derfor bør du vente med å kjøpe Xbox One og PS 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, men hvis man omformer det som sies i artikkelen så er det nesten et rent spørsmål om bang for buck. Ved å utsette kjøpet, får du en langt lavere pris på konsollen, sannsynligvis noe lavere pris på de spillene du ikke kjøpte da de var nye, og du trenger ikke vente mellom de gode spillene. Du kan spille gode spill på rekke og rad.

 

Hvis man ser bort fra bang for buck, så får man et helt annet sett med verdier. Man kan spille spill når andre snakker om dem, man kan oppleve bedre grafikk/ytelse gjennom 2014 og 2015 enn dersom man har en gammel konsoll, og man kan spille mens man ennå er ung. Hvis man er ung. Eller enda lever, hvis man er gammel.

 

Artikkelen er interessant for meg, som liker å få mye for pengene, men sannsynligvis ikke for de som står i kø for å få kjøpt. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer hvis ingen kjøper hverken av konsollene der de heller ønsker å vente 4 år?

 

Industrien fokuserer på produkter der det eksisterer et marked. Ingen marked, ingen fremgang i spill industrien, og ingen gode spill.

Hvem gidder å kjøpe en konsoll det er få eller ingen gode spill til? Det er jo klassisk høna og egget-problematikk.

 

Forskjellen er at forbrukeren kan bestemme seg på minuttet, men spillprodusentene må bestemme seg flere år i forvegen. Spillprodusentene må altså satse i blinde, lenge på forhånd for å tekkes forbrukerne på et senere tidspunkt. Med andre ord kan det fint komme gode spill om noen år selv om konsollsalget går tregt i starten. Vi forbrukere har heldigvis det privilegiet at vi kan bestemme oss i siste minutt.

Lenke til kommentar

Akkurat det der med "vent et par måneder så får du disse konsollene kastet etter deg" er en ryggmargsrefleks hos meg... Men i akkurat dette tilfellet tror jeg ikke det stemmer.

 

Begrunnelse: jeg tror introduksjonsprisen på disse konsollene er lavere enn selvkost hos produsentene. De selges med tap for å få liv i den nye plattformen, som de tross alt skal tjene mye penger på. Dermed vil de ikke være villige til å kutte igjen, med mindre de selger dårlig. Klart, det samme kan ikke sies om nettbutikkenes margin.

 

Jeg har ikke sett introduksjonsprisene/prisfallet de første månedene på de gamle konsollene, så historien kan motsi mine antakelser. Verd å sjekke opp dersom man faktisk venter fordi det blir billigere om noen måneder... Hvis det ikke kommer til å skje.

Lenke til kommentar

aldri kjønt og kjøpe konsol på dag 1 når man ikkje har spill til den

den som har tolmodighet kan lett tjene på og vente selv 1 måned etter release (2 er visst det spesiele månden som går før spill detter i pris) og konsoler kan man få ganske billig når dei lager ps4 slim elelr hva neste versjon kommer til og være

beste nå er jo hvor billig ps3 og xbox360 er og få på markedet^^

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Jeg har PC-preferanse men gamle spill virker ikke lengre lell... Har du en konsoll (unntatt denne nye generasjonen) så er det bare å dra den ned fra loftet når du vil spille gamle spill. Straks litt verre å degradere PC'n tilbake til Windows Vista for at DRM'en skal virke.

 

Er det noen spill som ikke virker på win7 / 8 men kun på vista og det ikke er patch til?

 

Vet at mange spill fra dos / 95/ 98 ikke virker pga drm.

 

Du kan bare cracke spillet, det er fult lovelig om du har det.

Lenke til kommentar

Hele denne artikkelen er tullballkødd.

 

Grunnen til at det tok så lang tid før vi fikk de beste spillene på Xbox 360 og PS3 var at det tok utviklere lang, lang tid å lære hvordan de kunne utnytte den noe spesielle maskinvaren i konsollene skikkelig. PS3 var den verste, og derfor ble de aller fleste "multi-platform" spill (de som var på begge konsoller) først og fremst laget for Xbox 360 og derettet "portet" til PS3 (og av og til PC). Derfor var det også veldig liten grafisk forskjell på Xbox 360 og PS3 versjonene av disse spillene. Det var for det meste bare PS3-unike spill som var fullstendig optimalisert for PS3 og dermed kunne vise grafikk på et litt høyere nivå enn Xbox 360 spill.

 

Microsoft, og ikke minst Sony, har lært av sine feil og bygget nestegenerasjonskonsollene Xbox One og PS4 med spill-utviklere i tanke, og har gjort det lekende lett for dem å programmere for disse konsollene. Arkitekturen er så og si helt lik en hvilken som helst PC, og utviklerne har full kontroll på hva de gjør. Det er absolutt ingenting som stopper utviklere fra å lage "skikkelige" spill fra dag én! Eneste grunn til å vente med å kjøpe disse konsollene er å vente til alle maskinvare-problemer er løst og klarert, og å vente til det kommer ett/noen spill du er interessert i å spille.

Lenke til kommentar

Ja, der må en heller kjøpe ny pc når de nye spillene slutter å funke.

Det er jo de som lager spillene sin feil. Jeg er ikke sikker på om du husker Skyrim til konsoll? I motsetning til konsoll har faktisk BF 4 blitt fikset rundt 1 uke senere, på konsoll derimot er problemet med skyrim fortsatt det samme. Er det et problem som ligge hos de som lager konsoll/PC? Nei, det er jo hos spillprodusenten, det er den enkelte spillprodusent som gjør noe feil hvis det ikke virker. Det fins nok flere PC spill som ikke virker så bra enn konsoll, av den enkle grunn at det fins utrolig mange PC spill, lagd av en, eller en veldig liten gruppe utviklere som hobby.

Lenke til kommentar

Xboxen kan man si vart slipt i 06 selv om det var desember 05. Året etter kom jo Halo 3, Gears of war, Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas. 07 kom Forza 2 å mass effect, 08 Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2.

 

Så att det tok 4 år stemmer nok ikke i det hele tatt. Tok 1-2 år det.. Kanskje 09-11 var da dem solgte mest, men det var ikke bare da dem beste spilla kom.

 

Prater bare etter proffitt å grafer den gjengen der.

Lenke til kommentar

 

Jeg har PC-preferanse men gamle spill virker ikke lengre lell... Har du en konsoll (unntatt denne nye generasjonen) så er det bare å dra den ned fra loftet når du vil spille gamle spill. Straks litt verre å degradere PC'n tilbake til Windows Vista for at DRM'en skal virke.

 

Er det noen spill som ikke virker på win7 / 8 men kun på vista og det ikke er patch til?

 

Vet at mange spill fra dos / 95/ 98 ikke virker pga drm.

 

Du kan bare cracke spillet, det er fult lovelig om du har det.

Bare tull. Jeg spiller eldre spill ofte og alle funker fint. Har dere ikke hørt om emulatorer? Jeg vet at det kan være litt stress å få det til å funke, men med litt teknisk kompetanse så går det ganske glatt.

 

Trenger dere hjelp så finn et forum der de driver med slike ting eller så er det ganske lett å finne all info via google. Jeg har tilogmed hjulpet folk på forumet her uten å ha brukt emulatoren det var snakk om før. Googla i 10 min og all info som trengtes var foran meg :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...