Gå til innhold

Valve: – Tiden er inne for å utvikle for «virtual reality»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg er dette "the second coming of VR". Ser ikke den store forskjellen i oppløsning/teknologi fra det som fantes for 15+ år siden. Det som skjedde da var at VR-hjelmer/briller begynte å vris over mot (rimeligere) aktive shutterglasses, som krevde CRT-skjermer med høy oppfriskningsrate...

Og så døde CRT-skjermene.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

For meg er dette "the second coming of VR". Ser ikke den store forskjellen i oppløsning/teknologi fra det som fantes for 15+ år siden. Det som skjedde da var at VR-hjelmer/briller begynte å vris over mot (rimeligere) aktive shutterglasses, som krevde CRT-skjermer med høy oppfriskningsrate...

 

Og så døde CRT-skjermene.

 

Da har du tydeligvis ikke sett reaksjonene til de som har testet Occulus Rift. Dette er noe helt annet enn mini TV-ene som lå i gamle 3D-briller. Oppløsningen i dagens testversjoner er ikke representative for det ferdige produktet, og allerede nå er det planlagt 4K-versjoner av brillene for lansering slutten av 2015. Med full 180-grader dekking av synsvinkel og fungerende headtracking kan dette på ingen måte sammenlignes med 90-tallets "VR".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ikke den store forskjellen i oppløsning/teknologi fra det som fantes for 15+ år siden.

Den "eneste" forskjellen av viktighet utenom oppløsning er vel at nøyaktighet og størrelse av akselerometer har gjort nøyaktig head tracking direkte i enheten mulig. På 90-tallet måtte du vel enten svømme rundt med en hanske, tracke med 2-10 eksterne kamera eller bruke en joystick. Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg personlig tror at virtual reality kommer til å selge mest til den litt over gjennomsnitlige engasjerte spilleren. De aller mest hardcore kommer til å fortsette å bruke skjerm og tastaturer med eldgammel teknologi

 

Nei.

Kor relevant produktet er for den individuelle gamer baserer seg også tunkt på kva type spill denne gameren interesserer seg i. Til dømes vil VR være høyst relevant i dei fleste sammengenger med RPG, sjølv om det også kan være relevant i diverse FPS spill som baserer seg meir på storien som til dømes Far Cry 3. Der du kan skyte og snu hovudet til sida for å sjå om nokon kommer inn frå ein annan vinkel. Det tilgjengeliggjere ein fundamental innlevelsesfølelse i spill der det er satt mykje vekt på det.

Lenke til kommentar

For meg er dette "the second coming of VR". Ser ikke den store forskjellen i oppløsning/teknologi fra det som fantes for 15+ år siden. Det som skjedde da var at VR-hjelmer/briller begynte å vris over mot (rimeligere) aktive shutterglasses, som krevde CRT-skjermer med høy oppfriskningsrate...

 

Og så døde CRT-skjermene.

 

Du glemmer også at nå er headtrackingen pålitelig og formfaktoren massivt mye bedre. Beklager men dette er på absolutt alle måter en annen "verden"(yes pun very much intended). Og ikke glem at Occulus prøver å få til plug and play funksjon som også gjør det mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Formfaktoren på de VR-hjelmene jeg så rundt årtusenskiftet var BEDRE enn den gigantiske klossen Occulus Rift.

 

Et raskt google-søk tar meg så langt tilbake som til 1994, de aller første kommersielt tilgjengelige HMD'ene så slik ut:

 

4ae6d722390b.jpg

 

Og det kan hende at trackinga har blitt mye bedre. Men dere tar helt feil i hvordan den var før. Overnevnte enhet hadde head tracking i 3 dimensjoner. Ikke hansker. Ikke kamera. I enheten. 1994.

 

Sony sine rundt årtusenskiftet var igjen enda mer strømlinjeformet, som man forventer derfra.

 

Og da har vi hoppet bukk over 3D shutterglasses, som var nettopp det, briller. 3D shutterglasses var nok det som tok livet av VR-hjelmer i forrige omgang, og det som kommer tilbake nå er like store greier med kanskje dobbelt så høy oppløsning som det som var i salg forrige gang.

 

Beklager rett tilbake, men hvis du mener hardwarefaktoren til OR er så fantastisk mye mer fantasisk enn det som fantes før, så er det fordi du mangler historisk bakteppe og har blitt påvirket av en kampanje.

En annen verden, ja. Viral markedsføring, kalles det.

 

"Da har du tydeligvis ikke sett reaksjonene til de som har testet Occulus Rift. Dette er noe helt annet enn mini TV-ene som lå i gamle 3D-briller. Oppløsningen i dagens testversjoner er ikke representative for det ferdige produktet (...)"

 

Jo, jeg har sett reaksjonene til de som har testet Occulus Rift. Og jeg ser at du mener at Occulus Rift blir enda fantastiskere enn det de har fått oppleve. Har du sett reaksjonene til de som testet brillene rundt 2000-tallet? Nei, det har du ikke. For det fantes ikke noen viral markedsføring for disse produktene da. Og du sier oppløsningen i dagens testversjoner ikke er representative for det ferdige produktet. Jadda, det blir så fantastisk atte. Men det vet ikke du, du har ikke sett de ikke-eksisterende kommende produktene. Alt fantastisk-heten er basert på det du har blitt matet gjennom markedskampanjer og du har ikke sett tilsvarende markedskampanjer fra forrige gang dette var kult.

 

Jeg tror andre større firma kommer til å gruse Occulus Rift når/hvis 3D-briller er tilbake i masseproduksjon, og jeg VET at anti-hypen som kom sist gang har forsinket hele produktsegmentet med ca. 10 år. Får håpe det ikke skjer igjen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg tror det er postivt at det muligens blir egen konsoll for dette. Det er mange produkter som har enormt mye potensiale, som f.eks PS3 sine move kontroller, men de potensialet er 20 % utnyttet fordi utviklerne legger det til som en ekstra stash på slutten. Skal vi ha bra VR, kan man ikke bare putte på en støtte på slutten.

 

Så egen konsoll (/PC)med 100 % fokus på VR blir bra.

Lenke til kommentar

Formfaktoren på de VR-hjelmene jeg så rundt årtusenskiftet var BEDRE enn den gigantiske klossen Occulus Rift.

 

Et raskt google-søk tar meg så langt tilbake som til 1994, de aller første kommersielt tilgjengelige HMD'ene så slik ut:

 

4ae6d722390b.jpg

 

Og det kan hende at trackinga har blitt mye bedre. Men dere tar helt feil i hvordan den var før. Overnevnte enhet hadde head tracking i 3 dimensjoner. Ikke hansker. Ikke kamera. I enheten. 1994.

 

Sony sine rundt årtusenskiftet var igjen enda mer strømlinjeformet, som man forventer derfra.

 

Og da har vi hoppet bukk over 3D shutterglasses, som var nettopp det, briller. 3D shutterglasses var nok det som tok livet av VR-hjelmer i forrige omgang, og det som kommer tilbake nå er like store greier med kanskje dobbelt så høy oppløsning som det som var i salg forrige gang.

 

Beklager rett tilbake, men hvis du mener hardwarefaktoren til OR er så fantastisk mye mer fantasisk enn det som fantes før, så er det fordi du mangler historisk bakteppe og har blitt påvirket av en kampanje.

En annen verden, ja. Viral markedsføring, kalles det.

 

"Da har du tydeligvis ikke sett reaksjonene til de som har testet Occulus Rift. Dette er noe helt annet enn mini TV-ene som lå i gamle 3D-briller. Oppløsningen i dagens testversjoner er ikke representative for det ferdige produktet (...)"

 

Jo, jeg har sett reaksjonene til de som har testet Occulus Rift. Og jeg ser at du mener at Occulus Rift blir enda fantastiskere enn det de har fått oppleve. Har du sett reaksjonene til de som testet brillene rundt 2000-tallet? Nei, det har du ikke. For det fantes ikke noen viral markedsføring for disse produktene da. Og du sier oppløsningen i dagens testversjoner ikke er representative for det ferdige produktet. Jadda, det blir så fantastisk atte. Men det vet ikke du, du har ikke sett de ikke-eksisterende kommende produktene. Alt fantastisk-heten er basert på det du har blitt matet gjennom markedskampanjer og du har ikke sett tilsvarende markedskampanjer fra forrige gang dette var kult.

 

Jeg tror andre større firma kommer til å gruse Occulus Rift når/hvis 3D-briller er tilbake i masseproduksjon, og jeg VET at anti-hypen som kom sist gang har forsinket hele produktsegmentet med ca. 10 år. Får håpe det ikke skjer igjen.

 

 

For det første har du helt klart og tydelig ikke sett et Rift sett. Det veier veldig lite og er betydelig mindre enn bildet du viser til der(vet ganske mye om dette, hvis du var på spillexpo så ville du skjønt det ihvertfall).

 

Og når det kommer til headtracking og generell VR implementasjon så er hverken sonys produkt fra i år eller fra 10 år siden i NÆRHETEN på nøyaktighet og gjennomføring, i tillegg koster(kostet?) disse 20-50k, Rift koster 3200 etter frakt og avgifter.

 

Grunnen til at dagens oppløsning ikke er representativ er fordi den neste prototypen som kommer for salg(i januar-mars en gang) er det full hd, allerede da er dette et veldig mye bedre produkt enn alle du har snakket om nå, og på toppen av det hele er det allerede produsert en 4k versjon. Hd prototypen og 4k versjonene er også mindre og lettere, du glemmer fullstendig at dagens RIft er den FØRSTE PROTOTYPEN og ikke på noe som helst hvis et ferdig produkt(og blir dermed ikke markedsført som det heller).

 

Og før du sier noe om brillene fra 1994 og 2001 så har jeg faktisk sett og prøvd disse. Inntrykket mitt er at disse var vesentlig dårligere og veier 2-5 ganger mer enn rift headsettet. Morsomt at du sammenlignet et "ferdig" produkt(fra bildet der) med en prototype og prototypen er allerede overlegen på vekt, oppløsning, nøyaktighet i tracking og pris.

 

Eneste som kan ødelegge for Rift og VR i dag er om de ikke klarer å implementere plug and play og stor spillsupport for dette. Men det er MANGE andre bruksområder for VR headset enn spill, tro du meg.

Endret av cannibalguppy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inntrykket mitt er at disse var vesentlig dårligere og veier 2-5 ganger mer enn rift headsettet.

 

Godt poeng. Hvis man ser bort fra ALT annet (eller ikke) så er vekten antagelig det viktigste. De gamle VR-brillene var så tunge at man ble sliten i nakken fort og derfor ikke kunne bruke dem over lengre tid. Det er faktisk noe av det jeg ser på som den største forandringen innenfor dette. Alt det andre kommer på 2. plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...