Gå til innhold

BitCoins kan bli skattepliktige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan dere lage en overskrift med "kan bli skattepliktig" når dere så skriver at det er skattepliktig?

 

 

På bakgrunn av dette skal gevinst fra salg av BitCoins beskattes, og da med 28 prosent. Sitter du med noen BitCoins på konto over nyttår må disse også føres opp i selvangivelsen, siden de vil være en del av beregningsgrunnlaget for formueskatten din

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"og både gevinst og tap beregnes ut fra tidspunktet når du kjøper eller selger valutaen."

 

Hvordan regner de gevinst for oss som miner bitcoins? Jeg har jo aldri kjøpt valutaen, så jeg har jo dermed ingen "gevinst" i valuta endringer når jeg selger den.

 

Og vil dette også gjelde litecoins? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"og både gevinst og tap beregnes ut fra tidspunktet når du kjøper eller selger valutaen."

 

Hvordan regner de gevinst for oss som miner bitcoins? Jeg har jo aldri kjøpt valutaen, så jeg har jo dermed ingen "gevinst" i valuta endringer når jeg selger den.

 

Og vil dette også gjelde litecoins? :)

 

Gevinsten er vel antall minede bitcoins siste år ganger gjennomsnittsprisen for bitcoins det året, minus forbrukt effekt (strøm) til minerriggen ganger gjennomsnittsprisen til kraftleverandør? Mulig dette blir et litt enkelt eksempel, men du må ikke tro at minede bitcoins ikke regnes som fortjeneste. Kanskje man kan legge inn forringelse av utstyr brukt til mining? Kanskje man kan kreve skattefradrag dersom det koster mer for strømmen enn antallet bitcoins du miner? Det kan bli en ganske komplisert utregning, men nå er ingenting sagt om noe som helst av dette ennå så vi minere får bare vente og se.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis man ikke driver mining i stort omfang vil jeg jo si at dette kan regnes som en hobby, på linje med å strikke votter som man selger noen av til jul.

"Det er Skatteetaten som avgjør dette etter en konkret vurdering av hvorvidt virksomheten din:

 

drives for egen regning og risiko

har et visst omfang

er egnet til å gå med overskudd over tid

tar sikte på en viss varighet"

 

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

 

Hvis det skal skattlegges som næring må det være over en periode på 5 år, og man må dermed ha dokumentert utgifter og inntekter. Generelt er det vel sånn at om man har tjent endel penger på hobbyen så skal man skatte, men har man tapt penger får man ikke trukket det fra på selvangivelsen... ;-)

Lenke til kommentar

Korleis har dei tenkt å håndheve det her, egentlig? Etter det eg har forstått er jo valutaen anonym, korleis skal dei kunne spore kven som har, og kor mykje, dersom nokon vel å ikkje oppgi noko informasjon?

Sånn som det er i dag, spesielt siden valutaen er så ustabil, er det få som sitter og ruger på store mengder bitcoins. Bitcoins blir kjøpt for ekte penger når man trenger dem og trades med en gang mot et eller annet der selger så veksler ut disse til ekte penger igjen. Her er bankkortet/kontoen din involvert, lett å tracke.

Lenke til kommentar

Korleis har dei tenkt å håndheve det her, egentlig? Etter det eg har forstått er jo valutaen anonym, korleis skal dei kunne spore kven som har, og kor mykje, dersom nokon vel å ikkje oppgi noko informasjon?

 

Om du kjøpte 100btc for 3 år siden, og veksler dem inn i dag. Uten å betale skatt av dem, og du blir tatt. Vil de kunne kreve at du dokumenterer kjøpet.

Du vil da få en straffeskatt på 60% mest sannsynlig (normalt ved sniking på skatten m.m.). Om de eventuelt regner det inn på formueskatten din de årene du har hatt btc på bok bare, er usikkert.

 

Det vil uansett ikke være noen gitt vei ting går, før noen som blir tatt, tar det til domstolene, og vi får satt en rettspraksis på hvordan ting skal håndteres ut ifra loven som er i dag.

 

Det som er litt spesielt, er jo at de beskatter btc som en valuta, men på samme tid krever at du betaler moms av omsetningen, som at det bare er verdi vare.

 

 

Dette er inkonsekvent og betyr at handelen både er skattbar og avgiftspliktig, i motsetning til omsetning av dollar eller euro, sier Marstrander til nettstedet. Han presiserer at selv om Skattetaten nå har avgitt denne prinsipputtalelsen er det i siste instans domstolene som vil måtte avgjøre om det er lovgrunnlag for å skattelegge BitCoins.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Høres ut som skatteetaten må bestemme seg om BTC skal være en elektronisk tjeneste eller valuta.

 

Spørsmål. Hvordan skal formueskatten regnes ut? Blir formuen min i BTC bestemt utifra snittprisen av BTC på tvers av de forskjellige børsene iløpet av året? :/

 

Jeg har i utgangspunkt ikke noe imot å betale skatt. Jeg synes derimot det blir teit at jeg skal betale moms for å anskaffe BTC, betale formueskatt for BTC, og så betale eventuelt skatt for å selge BTC for kroner igjen :p

 

Ikke det at jeg kommer til å kjøpe noe mer enn de 0.23 jeg allerede har, eller tror de kommer til å stige såpass i verdi at formueskatt har noe å si, men likevel :p

Lenke til kommentar

Staten er grisk og vil ha mer. Spesielt med tanke på at Bitcoin er en konkurrent mot alt fra valuta og banker og sentralbanker og annet groms staten kontrollere, så vil de tvinge på avgifter og skatter som gjør at Bitcoin er mindre attraktivt og vansklig å bruke. Det skulle ikke forundre meg om de ytterligere øker skattene senrere for å gjøre det mer attraktivt å bruke kroner eller dollar istedenfor.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i tvil om at den allmektige staten klarer å finne ut når, hvor mye, hvor etc man handler btc og hvor mye man har tjent på det... Men hva om man miner selv? Hvis noen genererer 100 btc på egen hw og selger disse?

 

Vel, hvis du selger de bitcoinsene dine på en exchange-side, og tar ut pengene til kontoen din - vil jo banken se at du har mottatt en overføring fra det nettstedet - og vil trolig være rapporteringspliktig. Samtidig hvis du kjøper en vare fra utlandet med BTC - vil det være like enkelt å se at du har bitcoins da tollvesenet sannsynligvis blir involvert. Jeg mottok en pakke som kostet nesten 1000$ (omregnet fra BTC) for en tid tilbake siden (som jeg selvfølgelig skulle ønske jeg hadde tatt vare på i dag, da det ville vært 4 ganger mer verdt :p ), og måtte betale MVA for varene (ca 1450kr). Skulle være "bænkers" for de å finne ut av saken da det på fakturaen sto at jeg hadde betalt med BTC.

Lenke til kommentar

i.o.m. at antallet Bitcoins erbegrenset oppad, vil det medføre at om det skal brukes som valuta vil det alltid ha en inflasjon, siden den alltid vil bli satt opp mot andre valutaer. Andre sentralstyrte valutaer, dollar, euro, kroner osv, vil alltid ha et jevn forhold seg i mellom, siden den totale mengden alltid øker,og verdien av en enhet alltid minker. Men siden antallet Bitcoins er begrenset oppad, vil verdien dens mot andre valutaer bare stige, så lenge de andre valutene er utsatt for konstant inflasjon.

 

Verdien av en Bitcoin sammenlignet med andre ting, matvarer, hus og gjenstander, vil i midlertid være stabilt, og det er vel noe av baktanken med Bitcoins også?

Så selv om man ser på Bitcoin som en virtuell valuta vil Bitcoins, så lenge vi har dominerende valutaer under konstant inflasjon, i praksis fungere som kjøp av en ting, en investering, som vil øke i verdi. For Norges del litt på samme måte som boliger/eiendommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...