Gå til innhold

Refleksjon: Har retrobølgen nådd toppen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kameraet har heller ikke innfridd produsentens forventninger hva angår salg sålangt, og tidligere i november måtte Nikon nedjustere forventningene for sitt estimerte overskudd for 2013."

Fantastisk bra skrevet for slik det står her så virker det som Nikon Df er årsaken til nedjusterte forventninger !

Nikon Df ble lansert 5 november.
Tallene ble lagt fram en uke etter 12 november.

Ingen butikker har dette på lager, og det er knapt vært mulig å bestille det og tipper at kalkyler og regnskap i ett stort lukket japansk selskap neppe er klart over natta.

Men at "retro" folket kan skape ringer i vannet er ingen tvil om. På det glade 90 tallet når analoge synthesizere (retro) tok helt av med bla Roland TB-303 og Roland TR-909 som noen få år tidligere i Norge ble gitt bort ! i forseglet eske så finnes ett rørende eksempel på dette:

La oss kalle han OleRogerRoger så ingen blir støtt, han har akkurat fattet stor interesse for analoge synthesizere og trommemaskiner og hiver seg over telefonen og ringer samtlige musikkforretninger i UK for å høre om de har noe gammelt rask liggende. Når så bransjen lurer på hva som er etterspurt kan "alle" butikkene i UK melde om økt etterspørsel etter analogt...

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Rimelig tullete artikkel såpass kort tid etter lansering. Og at et såpass nisjepreget kamera skulle være på topp hos Amazon blir mildt sagt et dustespor...

 

Dessuten ble ikke fotografi funnet opp på slutten av 1800-tallet, men antagelig helt i begynnelsen. Det første registrerte foto er fra 1827...

Lenke til kommentar

Kjøper folk ett kamera kun fordi det er retro ?

 

Fuji sitt X100(s) har retro design, men vil vel tro at bildekvaliteten, søkeren og størrelsen er vel så viktig ?

 

Jeg kjøpte Olympus E-P1/E-P3/E-M5 mest pga størrelsen for å ha ett mindre system å ta med rundt, utseende kommer lenger ned på lista etter bildekvalitet og kompakte objektiver.

Lenke til kommentar

Nikon sliter med salget generellt, og ettersom japanere generell ikke kan innrømme nederlag, så blir de økonomiske rapportene tåkelagt. Thom Hogan har en grei analyse.

 

Jeg tror ikke grunnen til at Df ble lunkent mottatt har noe med at den er for retro. Det er prisen som er helt feil. I tillegg så har ikke Nikon gjort jobben grundig nok, da det er for mange knapper - f.eks. PASM hjulet burde de klart seg uten. Baksiden av kamera er for moderne og er ikke designet i tråd med fronten. Så jeg vil heller si at kameraet ikke er retro nok ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rimelig enig med deg tomsi42, kapper du av toppen så ser det ut som hvilket som helst Nikon anno 2000 tallet på baksiden.

 

Nå som både Olympus E-M1 og Sony sine A7 modeller nærmer seg butikken så vil det sannsynligvis skje ting med prisene på minst Olympusen da fullformat til rundt samme pris må være dårlig nyheter for 4/3 avdelinga og får ikke Nikon solgt noe av sitt så har de vel 2 valg enten selge noen få hus eller kutte prisen.

Lenke til kommentar

Mange mener nok at Nikon ikke har truffet innertier med Df. Men de er på sporet av noe veldig bra.

 

Det er vel ikke en eneste produsent som har truffet innertier med sine produkter i første versjon, kanskje med unntak av Apple sine produkter. Men for å holde oss til Nikon, de traff heller ikke særlig godt med Nikon1 V1 sin første utgave, men nå med V2 ser det bedre ut. Jeg er ganske sikker på at Df er starten på en serie produkter som i versjon 2, 3 eller 4 blir skikkelig bra.

 

Sånn er det med hardwareprodukter, softwareprodukter, biler, båter og annet...:-)

Lenke til kommentar

Mange mener nok at Nikon ikke har truffet innertier med Df. Men de er på sporet av noe veldig bra.

 

Det er vel ikke en eneste produsent som har truffet innertier med sine produkter i første versjon, kanskje med unntak av Apple sine produkter. Men for å holde oss til Nikon, de traff heller ikke særlig godt med Nikon1 V1 sin første utgave, men nå med V2 ser det bedre ut. Jeg er ganske sikker på at Df er starten på en serie produkter som i versjon 2, 3 eller 4 blir skikkelig bra.

 

Sånn er det med hardwareprodukter, softwareprodukter, biler, båter og annet...:-)

Du får det til å høres ut som det er noe feil med Df. Nikon Df er nok et meget, meget bra kamera. :)

At det ikke er video er egentlig helt greit i mine øyne. Har ikke brukt for det, da jeg bruker DSLR kun til stillbilder. De som har bruk for video kan velge en annen modell, eller et annet merke. ;)

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Hjælpe og trøste...hva er det med Internett...

 

JEG mener ikke det er noe som helst feil med Df, men det er noen som ikke er enig med meg i det. Bortsett fra at det blir litt for dyrt i forhold til hva JEG vil bruke på et kamera akkurat nå, så syns JEG at det er et veldig spennende kamera og noe JEG håper er starten på en DSLR-trend.

Lenke til kommentar

"Kameraet har heller ikke innfridd produsentens forventninger hva angår salg sålangt, og tidligere i november måtte Nikon nedjustere forventningene for sitt estimerte overskudd for 2013."

 

Fantastisk bra skrevet for slik det står her så virker det som Nikon Df er årsaken til nedjusterte forventninger !

 

Nikon Df ble lansert 5 november.

Tallene ble lagt fram en uke etter 12 november.

 

Ingen butikker har dette på lager, og det er knapt vært mulig å bestille det og tipper at kalkyler og regnskap i ett stort lukket japansk selskap neppe er klart over natta.

 

Men at "retro" folket kan skape ringer i vannet er ingen tvil om. På det glade 90 tallet når analoge synthesizere (retro) tok helt av med bla Roland TB-303 og Roland TR-909 som noen få år tidligere i Norge ble gitt bort ! i forseglet eske så finnes ett rørende eksempel på dette:

 

La oss kalle han OleRogerRoger så ingen blir støtt, han har akkurat fattet stor interesse for analoge synthesizere og trommemaskiner og hiver seg over telefonen og ringer samtlige musikkforretninger i UK for å høre om de har noe gammelt rask liggende. Når så bransjen lurer på hva som er etterspurt kan "alle" butikkene i UK melde om økt etterspørsel etter analogt...

 

Helt enig at det var en litt kronglete setning som kunne mistolkes. Har endret den nå. Takk for konstruktiv tilbakemelding ;)

Lenke til kommentar

Kjøper folk ett kamera kun fordi det er retro ?

 

Fuji sitt X100(s) har retro design, men vil vel tro at bildekvaliteten, søkeren og størrelsen er vel så viktig ?

 

Jeg kjøpte Olympus E-P1/E-P3/E-M5 mest pga størrelsen for å ha ett mindre system å ta med rundt, utseende kommer lenger ned på lista etter bildekvalitet og kompakte objektiver.

 

Ja, jeg kjøpte EP2 for en stund siden, fordi jeg likte kameraet og plattformen, ikke fordi det er retro. Det er en bieffekt av andre valg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bortsett fra det, litt tullete artikkel, alt for tidlig. Ja, mottagelsen fra skribenter har vært litt lunken. Mottagelsen fra markedet vet vi ikke noe om ennå.

 

Og slutt å klage på villedende pris. Den er alltid høy for nylanserte nikonkameraer. Det er samme historie som vi alltid får. Df har en villedende pris ved lansering som er (inflasjonsjustert) litt lavere enn D800 sin reelle pris rett etter lansering. Er det virkelig noen som tror at ikke Df vil ha en prisutvikling tilsvarende alle andre entusiastmodeller fra Nikon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...