Gå til innhold

Kvantedatamaskinene blir enda bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Noe av det som gjør eksisterende kvantedatamaskiner upraktiske og uanvendelige er at de fungerer når man fryser ned kretser til særdeles lave temperaturer"

 

Er det en ulempe at de fungerer ved lave temperaturer, eller er det bare en skrivefeil?

 

Forsto heller ikke mye av setningen her:

 

"Metoden til forskerne gikk visstnok ut på å tilsette et stykke silisium milliarder av elektrisk ladde fosfor-atomer."

 

Kan jo bare være meg som ikke forstår meg på fysikken her sånn i bunn og grunn og da :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo kvantemaskiner som trenger flytende helium desto kulere ! :w00t:

Flytende nitrogen er jo nesten mainstream å regne, så det nye blir nok helium. :green:

 

Å ha noe på romtemp er jo gruelig kjedelig. Og de ønsker selvasgt å spare penger og utstyr ved å operere dem på slike temperaturer. Selv om jeg ikke kan se for meg at kjølesystemer som bruker flytende helium som medium er alt for problematisk for de som trenger slike maskiner.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Heter det egentlig at man fryser ned? Jeg mener, det HETER jo det, men teknisk sett så er det jo vann som fryser (går fra flytende til fast form) ved 0 grader celsius, vet ikke hvilke stoffer det er snakk om her, men sånn som silisium er jo teknisk sett frossen allerede, siden det er i fast form.

 

Er spørsmål, ikke en påstand altså...

Lenke til kommentar

"Noe av det som gjør eksisterende kvantedatamaskiner upraktiske og uanvendelige er at de fungerer når man fryser ned kretser til særdeles lave temperaturer"

 

Er det en ulempe at de fungerer ved lave temperaturer, eller er det bare en skrivefeil?

 

 

Hei, det skulle stå "fungerer ved å fryse ned kretsene". Rettet nå, takk!

Lenke til kommentar

Nå heter det vel som Jakke var inne på, "kjøle ned" (eller lignende), ikke "fryse ned", om man først skal pirke og fikse litt på artikkelen. ^^

 

 

Heter det egentlig at man fryser ned? Jeg mener, det HETER jo det, men teknisk sett så er det jo vann som fryser (går fra flytende til fast form) ved 0 grader celsius, vet ikke hvilke stoffer det er snakk om her, men sånn som silisium er jo teknisk sett frossen allerede, siden det er i fast form.

Er spørsmål, ikke en påstand altså...

Stemmer. Fryse ned er kun noe du snakker om når målet er å få flytende H2O om til fast form. F.eks i en fryser, hvor målet er å få vannmolekylene i maten til å fryse.

 

På samme måte som at jeg aldri ville sagt at "jeg skal fryse ned prosessoren til minus 10 grader" om jeg hadde referert til PCens kjølesystem (som altså går ned til et par minusgrader celsius).

Lenke til kommentar

"Noe av det som gjør eksisterende kvantedatamaskiner upraktiske og uanvendelige er at de fungerer når man fryser ned kretser til særdeles lave temperaturer"

 

Er det en ulempe at de fungerer ved lave temperaturer, eller er det bare en skrivefeil?

Det er en fordel at de fungerer, men en ulempe at de krever dyr og avansert kjøling.

Lenke til kommentar

Heter det egentlig at man fryser ned? Jeg mener, det HETER jo det, men teknisk sett så er det jo vann som fryser (går fra flytende til fast form) ved 0 grader celsius, vet ikke hvilke stoffer det er snakk om her, men sånn som silisium er jo teknisk sett frossen allerede, siden det er i fast form.

 

Er spørsmål, ikke en påstand altså...

 

Er vel ganske uintressant hva det heter? Kjoele ned er muligens en bedre term, men det var neppe for å laere meg norsk som jeg leste artikkelen.

Lenke til kommentar

Frysing gjelder ikke bare H2O, men alt som går fra flytende til fast form.

Du har helt rett. Mente egentlig å si at det var H2O man som regel snakker om i dagligtalen.

 

Ikke at det endrer faktum at det ikke er snakk om noen frysing, men heller fordamping og kondensering, hvor det er snakk om at heliumen fordamper på maskinen/"CPU"en, og deretter kondenserer i kondenseren.

 

Er vel ganske uintressant hva det heter? Kjoele ned er muligens en bedre term, men det var neppe for å laere meg norsk som jeg leste artikkelen.

Det er ikke feil med norsken. Frysing er skrevet rett og grammatiske reglene er holdt etter hva jeg kan se. Ikke optimalt at det blir brukt feil terminologi i en vitenskapelig artikkel (eller som handler om det i det minste).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hva med når du fryser ned matvarer? Selv norsk språkråd er enig om at å fryse ned noe kan brukes i samme sammenheng som å kjøle ned noe...

? Hva mener du? Nå tror jeg du ikke har tunga rett i munnen.

 

Fryser ned = gjør om ting til fast form. Matvarer er fulle av vann og fett som blir til fast form i en fryser. Og dermed er det helt korrekt at det kalles fryser, eller at du fryser ned maten.

 

Når du fryser ned noe, så vil du følgelig kjøle ned noe, og når du fryser ned noe så vil du alltid kjøle ned stoffet. Men det motsatte trenger IKKE å være sant. Du kan kjøle ned noe, uten at det fryser.

 

Ps: En prosessor (silisium) fryser til fast form ved ca 1200 grader celsius (1 atmosfærisk trykk/1 Bar)), så å beskrive som at du fryser ned en prosessor ved lavere temepraturer blir f.eks like feil som å si at is fryser på -20 grader.

 

Det riktige, som de fleste har fått med seg er jo at vann fryser til is ved 0 grader (1 bar).

Lenke til kommentar

Ja, og?

 

jeg kan ikke skjønne hvorfor man drar frem bokmålsordboka her. Fryser personene som har laget maskinen?

 

Det er mye tull som er lovlig å skrive, som ikke passer seg i "vitenskapelige" artikler også. Ikke at det finnes noen alternativer for "frysing" av en prosessor som er kald i bokmålsordboka heller.

 

Når kjøleren og artikkelen tar for seg kjøling i form av faseforandringer osv.. så er det vel ikke overraskende at helt feil bruk av hvilken temperatur en prosessor fryser på, ikke er heeelt optimalt.

Nå har dette i tillegg blitt blåst voldsomt ut opp og ut av proposjoner. (var ment som et tips til artikkelforfatter som da korrigerte en annen kommentar)

Lenke til kommentar

Ikke at det finnes noen alternativer for "frysing" av en prosessor som er kald i bokmålsordboka heller.

Æh, jo??? Definisjonen "holde i en uendret tilstand" passer for en slik prosessor, fordi kretsene skal kjøles ned til det absolutte nullpunkt, og da beveger ikke atomene seg. Det vil si at de holdes i en uendret tilstand. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Æh, jo??? Definisjonen "holde i en uendret tilstand" passer for en slik prosessor, fordi kretsene skal kjøles ned til det absolutte nullpunkt, og da beveger ikke atomene seg. Det vil si at de holdes i en uendret tilstand.

1. Du bruker en kjøler for å senke temperaturen, samt fjerne energi. I dette tilfellet med helium som medium.

 

2

Det er ikke mulig å nå det absolutte nullpunkt, spesielt ikke med noe som produserer trekker energi.

 

Det er ikke i nærheten av å være det bokmålsordboka mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...