Gå til innhold

– Nye konsoller er for begrenset for Oculus Rift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er konsollenes åk kanskje snart forbi?

 

AtW

 

Det skjer aldri. Konsoller er et helt annet marked en PC. En topp moderne PC kan kanskje overgå PS4/XBone i dag, og vil nok helt klart overgå dem i løpet av noen få år. Men hva så? Det er slettes ikke alle som gidder investere i topp moderne PC-utstyr hele tiden. Personlig kjøper jeg PS4 fordi jeg da vet jeg har en konsoll som kommer til å være i årevis. PS3 er mange år gammel, men vil holde for meg i mange år til.

Lenke til kommentar

Det skjer aldri. Konsoller er et helt annet marked en PC. En topp moderne PC kan kanskje overgå PS4/XBone i dag, og vil nok helt klart overgå dem i løpet av noen få år. Men hva så? Det er slettes ikke alle som gidder investere i topp moderne PC-utstyr hele tiden. Personlig kjøper jeg PS4 fordi jeg da vet jeg har en konsoll som kommer til å være i årevis. PS3 er mange år gammel, men vil holde for meg i mange år til.

 

Vi får se, man trenger forøvrig ikke å investere i en "topp moderne PC" nå eller hele tiden for å være på linje med konsollene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke konsollene kommer til å forsvinne.

 

For en del år tilbake var det oss nerdene, eller skal jeg kalle oss dataentusiaster eller tidlige gamere, som i hovedsak spilte "avanserte" spill, da primært på PC.

 

Spill var da ofte ikke bare dypere og vanskeligere, men man fokuserte også i stor grad på å utnytte maskinvaren som til en hver tid var tilgjengelig for å presse opplevelsen ett hakk videre. Og man hadde en enorm utvikling på relativt kort tid. Og man følte et press for å holde riggen ved like.

 

Men så økte populariteten til konsollene, og de litt kraftigere konsollene kom også på markedet. Mye skjedde, men vi som var PC gamere var altså ikke lenger målgruppen. Spilling var plutselig blitt akseptert og mainstream, ikke bare for de i aldersgruppen 7-9 år. De "fleste" hjem fikk en konsoll.

 

Jeg påstår at denne utviklingen mot et mye bredere publikum stoppet den teknologiske utviklingen. Målgruppen var ikke lenger folk som var villige til å satse og vedlikeholde en gamingrig. Det ble lettere og tryggere å fokusere spillutviklingen mot konsollene, og så porte til PC ved behov.

 

Dermed "slapp" vi å oppgradere PC'en til stadighet, for spillene krevde det stort sett ikke. De skulle kjøre på konsoller også. Ja, det har kommet noen få, men selv ikke de har presset så hardt som de kunne ha gjort.

 

Men nå ser jeg imidlertid stadig flere som begynner å se på PC som plattform igjen. De som ikke nødvendig vis er nerder eller hard core gamere. Men folk som ser at PC tross alt kan levere det lille ekstra.

 

Jeg håper at denne utviklingen fortsetter, at man får mange flere som spiller på PC, og som krever spill som ikke porets fra konsoll, men som lages for å presse maskinvaren litt. Det er kanskje litt far fetch, men kanskje får vi spill som ikke bare presser maskinvaren, men som faktisk kan være litt utilgivelige, vanskelige, og som tørr å presse brukeren litt også.

Lenke til kommentar

 

 

Er konsollenes åk kanskje snart forbi?

 

AtW

Tviler, siden brorparten av kjøperne ikke bryr seg særlig om opplevelsen, så lenge det er "godt nok" på samme måte som radiomusikk er "god nok".

Hmm. Personlig er eg spent på å sjå korleis dei takler overgangen til UltraHD. 720p skalerer jo ganske greit på 50-60" skjermer som er lagd for 1080p, men det vil kreve ein god del meir av dei som lager skjermane dersom det skal skalere bra på UltraHD. Sjølv trur eg kansje problemet til konsollane etterkvart blir at dei rett og slett lover for mykje til ein for billig pris. Trur mange kansje hadde betalt 2-4 tusen meir for konsollene vist dette blei reflektert i bildekvaliteten.

 

Blir spennande å sjå med steamMachines om det er eit reelt marked for konsoller i ti tusenkroners klassen.

Lenke til kommentar

 

I intervjuet peker han også på at allerede nå har det vist seg at de splitter nye konsollene har skrudd ned oppløsningen på noen lanseringstitler, for å bildeoppdateringen skal kunne ligge stabilt på 60 bilder i sekundet.

Med tanke på at de allerede jobber med et VR-hodesett med 4K-oppløsning, vil det nok kreve ganske kraftig maskinvare for å holde bildeoppdateringen på et høvelig nivå.

 

Dermed ser det ganske mørkt ut for konsollentusiaster, som hadde håpet på Oculus Rift-støtte i de nye konsollene.

 

Så VR fungerer kun med 4K? Og vil kun fungere på PC-ar og mobilar med 4K?

 

Maskinvaren er vel utvilsomt god nok for dei spesifikasjonane spel til PS4 og X1 kjører på, så det er kanskje programvareproblem han primært tenker på? Eventuelt er Valve sin posisjon i Occulus Rift så stor at dei vil kun fokusere på Steambox og PC.

Lenke til kommentar

konsoler forsvinner ikkje, det er kunder som vil ha noe lett og som fungerer så enkelt som sette i ein disk så kansje ein oppdatering og alt skal skje automatisk, dei stortrives selv om ikkje alt er skinnende og perfect så er vell alle fornøyde

 

mer nysjerig på om utalelsen vil bite seg selv om dei ikkje blir for krevende og bruke

 

elelr hvordan man trenger ein 4k skjerm til mobil stusser jeg på hva er vitsen?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...