Gå til innhold

Dette er trolig verdens mest krevende datasimulering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere skriver at universet består av ca 25% mørk materie. Dere underdriver, anslagene går på at ca 75% av materien i universet er mørk materie.

 

Sikker på at du ikke forveksler med mørk energi nå? Vanlig materie består av noe sånt som 4%, 25% mørk materie og ca 70% mørk energi av det jeg kan erindre fra fysikktimene.

Lenke til kommentar

Hver eneste av de partiklene tilsvarer én galakse.

 

Melkeveien, som er vår galakse, har anslagsvis 200 milliarder stjerner. Noen mener tallet er enda større, kanskje opp imot 500 milliarder. Melkeveien er nok en av de litt større galaksene i universet, men la oss si at én galakse har 100-150 milliarder stjerner i gjennomsnitt.

 

Skrev litt om dette for en tid tilbake, da med bakgrunn i Millennium Simulation, som gjør noe av det samme. Spesielt interesserte kan jo sjekke her: http://www.diablofans.com/topic/82459-once-upon-a-time-in-a-galaxy-far-far-away/

 

... once upon a time in a galaxy far, far away..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Spørsmålet som lusker i bakhodet er da; Når kan vi forvente å kjøre like kraftige simuleringer på hjemmemaskinen? Sånn i følge Moores lov og litt luftige fingrer og slik. Noen som gidder å regne?

Lenke til kommentar

Spørsmålet som lusker i bakhodet er da; Når kan vi forvente å kjøre like kraftige simuleringer på hjemmemaskinen? Sånn i følge Moores lov og litt luftige fingrer og slik. Noen som gidder å regne?

Moores lov frykter jeg sliter litt for tiden. Man begynner å merke at krympepotensialet nærmer seg et nivå hvor det ikke lengre er mulig å krympe transistorer.
Lenke til kommentar

Hver eneste av de partiklene tilsvarer én galakse.

 

Melkeveien, som er vår galakse, har anslagsvis 200 milliarder stjerner. Noen mener tallet er enda større, kanskje opp imot 500 milliarder. Melkeveien er nok en av de litt større galaksene i universet, men la oss si at én galakse har 100-150 milliarder stjerner i gjennomsnitt.

 

Skrev litt om dette for en tid tilbake, da med bakgrunn i Millennium Simulation, som gjør noe av det samme. Spesielt interesserte kan jo sjekke her: http://www.diablofans.com/topic/82459-once-upon-a-time-in-a-galaxy-far-far-away/

 

... once upon a time in a galaxy far, far away..

 

Det var da en kraftig innsnevring av partikkelmengden. Så de ser på en stykk galakse som en uniform partikkel som "alt-i-alt" vil en og samme ting, retning, stråling og en sikkert en hel haug med andre kriterier.

Lenke til kommentar

Det er nok tvilsom noe i nærheten av en komplett simulering av universet nei. :p

Slenger du inn alle stjernene i galaksene, så vil vel simuleringen fort kreve 100 milliarder mer kraft, om vi antar at partikkelmengden øker med dette antallet? Ja, om ikke mer (da disse også vil kunne føre til mer interaksjon mellom galaksene også?

 

Ergo er vi ganske langt i fra å kunne kjøre noe slikt. Selv med all verdens datamaskiner.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er nok tvilsom noe i nærheten av en komplett simulering av universet nei. :p

Slenger du inn alle stjernene i galaksene, så vil vel simuleringen fort kreve 100 milliarder mer kraft, om vi antar at partikkelmengden øker med dette antallet? Ja, om ikke mer (da disse også vil kunne føre til mer interaksjon mellom galaksene også?

 

Ergo er vi ganske langt i fra å kunne kjøre noe slikt. Selv med all verdens datamaskiner.

 

En dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...