Gå til innhold

Netcom skrur på bredbånds-bremsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

For det første: NetCom økte de inkluderte datamengdene idag. To av abbonementene fikk doblet datakvoten.

For det andre: 20 mbit/sek er ganske mye. Det tilsvarer 2,5 megabyte i sekundet og jeg vet ikke om mange fildelingstjenester som leverer så mye over tid.

For det tredje: med struping varer datakvotene lengre.

 

Om det er lovlig? Så lenge de ikke mister kunder kan operatørene tillate seg det meste.

Lenke til kommentar

Lo også godt da jeg leste dette ja:

? Vi gjør her en markedstilpasning der vi tilpasser oss (...) det som kundene etterspør, sier Lund...

For det tredje: med struping varer datakvotene lengre.

 

Den må du nesten forklare. Hastigheten du surfer med påvirker da ikke mengden data du laster ned, med mindre det er snakk om høyere bitrate på streaming av filmer og musikk. Eller har jeg misforstått?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første: NetCom økte de inkluderte datamengdene idag. To av abbonementene fikk doblet datakvoten.

For det andre: 20 mbit/sek er ganske mye. Det tilsvarer 2,5 megabyte i sekundet og jeg vet ikke om mange fildelingstjenester som leverer så mye over tid.

For det tredje: med struping varer datakvotene lengre.

 

Om det er lovlig? Så lenge de ikke mister kunder kan operatørene tillate seg det meste.

Netflix i 1080 krever 40mbit/s
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er er bra for flesteparten. De få som bruker over 40mbit ødelegger mye av opplevelsen til alle andre. 40mbit for holde til nettet blir modent for større hastigheter uten at det går utover andre.

 

Bra for flesteparten?!

 

Det er ufattelig at en begynner i den enden, og ikke setter absolutt alle kluter til for å bygge et nett som ikke er avleggs før det er ferdigstilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For det første: NetCom økte de inkluderte datamengdene idag. To av abbonementene fikk doblet datakvoten.

For det andre: 20 mbit/sek er ganske mye. Det tilsvarer 2,5 megabyte i sekundet og jeg vet ikke om mange fildelingstjenester som leverer så mye over tid.

For det tredje: med struping varer datakvotene lengre.

 

Om det er lovlig? Så lenge de ikke mister kunder kan operatørene tillate seg det meste.

Netflix i 1080 krever 40mbit/s

Ehm, har aldri brukt netflix selv, men 40Mbit/s høres veldig mye ut for full HD. Jeg pleier å beregne ca. 3.5Mbit/s i gjennomsnitt, og med 5Mbit bør man være sikker.

 

Dette er er bra for flesteparten. De få som bruker over 40mbit ødelegger mye av opplevelsen til alle andre. 40mbit for holde til nettet blir modent for større hastigheter uten at det går utover andre.

 

Jeg er ikke helt enig i det. For at man skal ødelegge for andre, vil det si at også andre brukere må laste ned i samme hastighet før det oppleves at hastigheten deres reduseres. Tenk at du har to brukere som begge kjemper om å oppnå 40Mbit/s, men at disse bare klarer 30Mbit/s hver pga. den totale kapasiteten. Etter begrensningen, blir begge sperret til f.eks 10Mbit, som gjør at når den ene laster ned i 10, blir kapasiteten ledig til andremann, men heller ikke han får benyttet seg av hastigheten pga. begrensningen. Så det eneste som skjer er at man frigjør mer kapasitet som ingen får nytte av.

 

 

 

Jeg synes dette med hastighetsbegrensning har lite for seg når de allerede har kvotebegrensning på abonnementene. Da burde alt vært levert etter best effort for å sørge for at basestasjonen til enhver tid får dyttet gjennom maksimalt med data, og ideelt sett får unna dataene fort nok til at det alltid er ledig kapasitet slik at folk ikke trenger å kjempe om båndbredden.

Det er bare tull å begrense en som laster ned en stor fil til en lavere hastighet, mens det fortsatt er ledig kapasitet på basestasjonen til å kunne pushe datamengden gjennom. Det som skjer da er at nedlastningen bare tar lengre tid, og kan drøyes ut til et senere tidspunkt der det plutselig blir mer trafikk på nettet, slik at nedlastningen er med på å dra ned hastigheten for resten av brukerne, mens den egentlig kunne vært ferdig før rushtiden begynte om den hadde blitt levert etter best effort tidligere.

 

De burde ha valgt enten det ene, eller det andre, men her ser de nok muligheten til å kunne selge dyrere abonnement med høyere hastigheter, mens idiotene biter på og glemmer at mobilt bredbånd mest dreier seg om volum og "brukbar hastighet", og ikke "topphastighet".

Endret av Scriptgutten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette virkelig lov? Tenker på alle aktørene som har mistet kunder til Netcom.

 

Hvis du leser vilkårene som står i uleselig liten skrift så er det faktisk skrevet der. De kan endre forutsetninger og vilkår uten forvarsel og tar seg også rett til å endre alt annet.

 

Jeg har lest ett par slike vilkår og regler, fytterakkern det var kjedelig og tok lang tid, og i alle sammen uansett hvem som har skrevet dem så står det samme; VI KAN GJØRE HVA VI VIL, UANSETT.....

 

Det er tragisk, ja, men det er den verden vi lever i. De rike styrer skuta og går over stokk og stein for å bli enda rikere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos hvem? Hvem tilbyr fri bruk eller høyere kvoter, hva er i så fall kvoten?

Har ett gammelt ab fra chess, fra før kvoter ble innført, og dermed ubegrenset bruk... Går fort 200gig med netflix per måned:)

 

Så har du mobile bredbånd som har opp til 100gb kvoter...

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er er bra for flesteparten. De få som bruker over 40mbit ødelegger mye av opplevelsen til alle andre. 40mbit for holde til nettet blir modent for større hastigheter uten at det går utover andre.

 

Er enig i dette, men da får Netcom si det er grunnen ikke at kunder etterspør lavere hastigheter som oppgir som årsak...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om NetCom er i gråsonen juridisk, har de lov til å gjøre dette for eksisterende kunder?
Den nye avtalen kom på plass 1.11.13, så det gjelder de som var kunder før denne datoen.

I avtalevilkårende siterer jeg følgende punkt:

 

14. Endring av priser og andre vilkår NetCom har rett til å gjøre endringer i priser og abonnementsvilkår. Endringer NetCom antar vil være av en viss betydning og til ugunst for Kunden, vil Kunden bli varslet om senest én måned før endringen trer i kraft. Om NetCom ikke lenger tilbyr den aktuelle tjeneste, kan NetCom si opp Abonnementsavtalen eller deler av den med 1 måneds varsel

Så, har NetCom varslet kundene 1 måned i forveien om denne hastighetsbegrensingen?
Videre ser jeg på Facebook at planen var å innføre hastighetsbegrensing når Smart-abbonementene ble lansert, men at dette har tatt noe tid, trolig pga. tekniske utfordringer.

Endret av Glenn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...