Gå til innhold

Flere spillaktører blir med på AMDs egen «DirectX»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til redaksjonen:

  • Mantle kan erstatte Direct3D og Directcompute, ikke DirectX.
  • Hvorfor skrive AMDs egen «DirectX» når det hadde vært langt mer klart om dere skrev AMDs Mantle?

Mine tanker om saken:

Interessant at flere tar i bruk Mantle, men synd at det er så få brukere som får nytte av dette.

Hva mener du egentlig her med så fåbrukere?

Lenke til kommentar

 

Hva mener du egentlig her med så fåbrukere?

 

Det funker bare på AMD Core Next kort. Så de aller færreste kan faktisk bruke Mantle i dag.

 

Vil også nevne at ingen vet om Mantle kan erstatte DirectCompute. Ingen vet noe som helst om Mantle utover lovord fra DICE og AMD.

Med tanke på at Mantle vil også kjøre på Wii U, Xbox One og Playstation 4, samt AMD RAdeon 78xx og høyere, trur eg nok det er ein god del folk som vil kunne dra nytte av dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på at Mantle vil også kjøre på Wii U, Xbox One og Playstation 4, samt AMD RAdeon 78xx og høyere, trur eg nok det er ein god del folk som vil kunne dra nytte av dette.

Wii U har en GPU basert på R600-arkitekturen, og kan definitivt ikke støtte Mantle.

Xbone og PS4 har ikke noe med Mantle å gjøre heller dessverre.

Da er det kun 77XX, 78XX, 79XX, og R200-kort som støtter Mantle for øyeblikket, sannsynligvis noe under 10% av PC-markedet som igjen er mindre enn konsollmarkedet...

Lenke til kommentar

 

 

Med tanke på at Mantle vil også kjøre på Wii U, Xbox One og Playstation 4, samt AMD RAdeon 78xx og høyere, trur eg nok det er ein god del folk som vil kunne dra nytte av dette.

Wii U har en GPU basert på R600-arkitekturen, og kan definitivt ikke støtte Mantle.

Xbone og PS4 har ikke noe med Mantle å gjøre heller dessverre.

Da er det kun 77XX, 78XX, 79XX, og R200-kort som støtter Mantle for øyeblikket, sannsynligvis noe under 10% av PC-markedet som igjen er mindre enn konsollmarkedet...

Okei, la meg omformulere.

 

Med tanke på at Wii U, Xbox One og Playstation 4 alle har AMD graffikkjerner, og koden som spillutviklere bruker for å lage spill til de, også vil ekstremt lett kunne bli gjort om til Mantle, i mye større grad enn det Xbox 360 og PS3 kan til DirectX, vil not interresen bli stor.

Lenke til kommentar

Okei, la meg omformulere.

 

Med tanke på at Wii U, Xbox One og Playstation 4 alle har AMD graffikkjerner, og koden som spillutviklere bruker for å lage spill til de, også vil ekstremt lett kunne bli gjort om til Mantle, i mye større grad enn det Xbox 360 og PS3 kan til DirectX, vil not interresen bli stor.

Nei, dette stemmer ikke.

APIene for å programmere XBone og PS4 vil sannsynligvis ha mange av de samme funksjonene som Mantle, men det betyr ikke at du lett kan porte koden over. For alt vi vet blir det like enkelt som å porte C til Visual Basic.

Wii Us GPU er basert på en helt annen arkitektur og har et helt annet feature-set, og her er det definitivt ikke noe vits i å porte over til Mantle.

XBones grafikk-API er jo "Direct3D11.2+" så det er rimelig å anta at det blir lettere å porte fra Xbone til Direct3D enn Xbone Mantle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på Mantel i f.eks BF4. Det jeg lurer mest på er om det er noen kjedelige begrensninger med mantle når det kommer. Mangel på CFX støtte eller noe slikt. Er jo typisk at det er en del barneskdommer når det kommer.

 

Hvor mye bedre ytelse Mantel får i forhold til Direct3d vil jo vise seg når patchen kommer til Bf4. Kan vi håpe på 10% bedre ytelse, eller kanskje mere? :hmm:

Lenke til kommentar
Problemet med en slik API er at skjermkortets krefter ikke nødvendigvis utnyttes på best mulig måte, siden den skal virke på alle arkitekturer.

Alle arkitekturer? Det skal jo bare virke på én GPU-arkitektur, AMDs Core Next -kjerner. Når de oppgraderer kjernene så kommer nok Mantle v2.0 som kun vil fungere på den nye GPU-arkitekturen.

 

Glem det. Jeg ser nå at "en slik API" refererer til Direct3D og ikke Mantle. Beklager misforståelsen.

Lenke til kommentar

Syns AMD og Nvidia burde gått sammen og utviklet en helt uavhengig API. Kan fort bli optimalisert for kun AMD kort denne her, med Nvidia som en "baktanke".

Den vil bare virke for AMD prosessorer...

 

 

Den skal visst virke for andre arkitekturer også...det er vel rimelig tvilsomt at den vil virke bedre enn directX for disse kortene dog.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar

Amd har nylig svart (svarer faktisk enda) på Tomshardware om spørsmål tilknyttet skjermkortene deres.

Link til Tomshardware

 

Anbefaler at denne leses, feks skrev Amd at de ikke kom til å bruke tid til å utvikle noe som kun ga minimalt med ytelseøkning...

"at de ikkje kom til å bruke tid til å utvikle noe som kun ga minimalt med ytelsesøkning" ta det med ein klype salt, ingen AMD utvikler ville ha sagt noe annet uansett hva sannheten var.

 

Spesielt når ein av AMDs OpenGL ingeniører hevder at dei skal klare ca. samme ytelse som Mantle. http://www.dsogaming.com/wp-content/uploads/2013/10/NtOcPkh.png

Endret av Nepsel
Lenke til kommentar

Syns AMD og Nvidia burde gått sammen og utviklet en helt uavhengig API. Kan fort bli optimalisert for kun AMD kort denne her, med Nvidia som en "baktanke".

Hvis AMD og Nvidia går sammen får vi et nytt OpenGL eller DirectX, null poeng med noe slikt.

Mantle vil kun fungere på GCN-baserte GPUer i PCer, Nvidia vil ikke støtte det.

Det er sannsynligvis mulig for Nvidia å lage en wrapper for Mantle, men da ender Nvidia opp med samme ytelse som i OpenGL og DirectX mens AMD har en massiv fordel.

 

Mantle er mest sannsynlig dømt tiil å bli en nisje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...