Gå til innhold

Google skjuler endelig passordene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Nettleseren Google Chrome har latt deg se lagrede passord i en årrekke, men i august i år oppdaget noen journalister dette og lagde en sak om sikkerhetsproblematikken.

 

Ingen visste om dette før disse journalistene? Jeg lo.

Det har jo vært sånn "bestandig". Måten Chrome (blant andre) har håndtert passord er hovedgrunnen til at jeg bruker Lastpass i dag. Lagrer aldri passord i nettleser.

 

Selvsagt helt meningsløst om noen har tilgang til maskinen din og leter etter passordene dine.

 

Øh. Nei? Hele poenget er jo at de som nå sitter på maskinen ikke får tilgang uten å kunne hovedpassordet. Tidligere holdt det å være logget inn. Som i praksis åpnet for å kunne hente ut alle passord på rekordtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal vi se.
Slikt det har vært til nå.

Maskinen har vært beskyttet av brukernavn og passord.

Chrome kan settes opp med profil og passord.

Chrome kan synkes til skyen med ditt google brukernavn og passord.

 

Så kan man få se passorden.

 

Det nye er at man legger på enda et passord.

Lenke til kommentar

Da kan du f.eks. bruke et tredjeparstprogram som Lastpass som ikke viser passordene dine i ren HTML og har god kryptering.

 

Dette har jeg gjort noen år nå. Det fungerer ypperlig. Man velger selvsagt å stole litt på LastPass, men de har holdt på en stund og har alt å miste på å misbruke tilliten de er gitt.

 

Andre alternativer er f.eks Keepass, gjerne synket med Dropbox eller lignende, men LastPass gjør ting så enkelt og greit så jeg foretrekker det. Meg bekjent har ikke Keepass mulighet til å gjenkjenne og fylle inn brukernavn/passord på nettisder?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...