Gå til innhold

I kveld blir nettsidene til Lovdata helt nye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke leddene numerert lenger?

 

Før hadde man paragraf X, nte ledd. I går var leddene numerert, nå er de ikke det.

 

Håpløst.

 

 

Edit: Nå er de visst kommet på plass :)

 

Noen av lovene har ledd med nummer, noen ikke. Dette har ikke noe med Lovdata å gjøre, men hvordan de er vedtatt. Se f.eks. på straffeloven - den har ikke ledd med nummer.

Lenke til kommentar

Noen av lovene har ledd med nummer, noen ikke. Dette har ikke noe med Lovdata å gjøre, men hvordan de er vedtatt. Se f.eks. på straffeloven - den har ikke ledd med nummer.

 

Jeg holdt på med en jusoppgave, og vet at de lovene jeg så på for to dager siden hadde numererte ledd. I går kveld var nummerne borte når ny webside var lansert. Heldigvis dukket de opp igjen senere på kvelden.

Lenke til kommentar

«OK»

 

Er systemet selv fri programvare?

 

Security by obscurity er også sikkerhet :)

 

Men seriøst. Jeg syns ikke det er så veldig viktig at programvaren er open sourcet selv om det neppe er noe i veien for å gjøre det. Det er ingen som har bruk for koden. Jeg som javautvikler kunne brydd meg mindre fordi teknologiene de bruker er kjent, metodikken er ca kjent, bruken av komponentene er kjent etc etc.

 

Et ofte brukt argument er at andre kan fikse feil hvis det er open source. Det stemmer skjelden med denne type programvare. Det er mer korrekt når vi snakker om komponenter og rammeverk som man benytter til å lage slike applikasjoner.

 

Det som er viktig er at programvaren ikke er dyrere enn høyst nødvendig, og ikke er laget mer komplisert enn nødvendig. At det er mulig å vedlikeholde og endre uten for store kostnader. At det ikke skal være unødvendige hindringer enten i form av penger eller kompleksitet med integrasjoner, og at løsningen skal være relativt lett å erstatte når teknologien denne er laget med er blitt for dårlig.

Den skal være lett å bruke, lett å drifte, og man skal kunne få tak i folk til å gjøre en jobb med løsningen uten at man må betale det hvite ut av øyet.

Lenke til kommentar

Det jeg hang meg opp i er at det er i min mening mindre redelig å krydre en mindre teknisk kommentar til pressen med populære uttrykk som "open source" når systemet i seg selv hverken er open source eller fri programvare. Fri programvare er en holdning, open source er en strategi og lukket programvare indikerer mangel på både den holdningen og strategien.

 

«Vi benyttet oss av mye fri progravare i vårt system, men vårt system er ikke fritt» gir ikke plusspoeng i min bok da det mangler holdningen om de fire frihetene, at verk utført av staten bør komme alle til gode på alle måter og andre (i min mening) positive og sunne holdnigner til samfunnsbygging.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...