Gå til innhold

Over halve verden kjører Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tallene avviker litt fra den kilden jeg vanligvis bruker: (netmarketshare.com)

 

011113net1.jpg

Det som er interessant å se er hvor lite utbredelse Windows 8 faktisk har, nå 1 år etter det ble lansert. Microsoft bommet nok kraftig der ja. Interessant å se at Windows 8.1 allerede har 1.7%, i prinsippet bare 14 dager etter lansering (nå har jo vi med MSDN/Technet hatt tilgang siden 9.september da)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror vi må se disse tallene i sammenheng med PC-salget. PC-salget synker relativt drastisk for tiden, slik at det tar lengre tid å få ut nye versjoner.

 

Bedriftene har også tviholdt på XP lenge, og de har nå nylig gått over til Windows 7, eller kommer til å gjøre det i nær fremtid da XP ligger på dødsleiet.

 

At Microsoft påtvang brukerene "Metro" grensesnittet har nok også bidratt til at mange styrer unna. 8.1 fikser en del av det; men det er fortsatt mer knotete å bruke enn Windows 7; i hverfall for oss mer avanserte brukerene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallene avviker litt fra den kilden jeg vanligvis bruker: (netmarketshare.com)

 

011113net1.jpg

Det som er interessant å se er hvor lite utbredelse Windows 8 faktisk har, nå 1 år etter det ble lansert. Microsoft bommet nok kraftig der ja. Interessant å se at Windows 8.1 allerede har 1.7%, i prinsippet bare 14 dager etter lansering (nå har jo vi med MSDN/Technet hatt tilgang siden 9.september da)

 

Morsom kommentar når win8 alene er overlegen alle epledingser til sammen - for ikke å snakke om summen av win-versjoner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsom kommentar når win8 alene er overlegen alle epledingser til sammen - for ikke å snakke om summen av win-versjoner...

 

Om du tror jeg er en person som hater Windows, så bør du sjekke litt mer nøye. Er vel få folk her på forumet som er så opptatt av Microsoft produkter som jeg er.

Føler derfor at jeg bør kunne mene noe om at Windows 8 var et dårlig produkt, og tallene fra to uavhengige steder, sier mye om det.

 

Ingen tvil om at Windows er det totalt overlegne operativsystemet i verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

er ikke rart at det er flest med windows 7 når det er det beste oprativsystemet! (på andre plass kommer Ubuntu for meg, og det eneste grunnen til at den ikke er på første for meg er at det er få spill som støtter linux)

Lenke til kommentar

 

 

Morsom kommentar når win8 alene er overlegen alle epledingser til sammen - for ikke å snakke om summen av win-versjoner...

Om du tror jeg er en person som hater Windows, så bør du sjekke litt mer nøye. Er vel få folk her på forumet som er så opptatt av Microsoft produkter som jeg er.

Føler derfor at jeg bør kunne mene noe om at Windows 8 var et dårlig produkt, og tallene fra to uavhengige steder, sier mye om det.

 

Ingen tvil om at Windows er det totalt overlegne operativsystemet i verden.

Definisjonen av dårlig produkt er relativ. Win8 representerer et skifte i måten man bruker Windows datamaskiner på, med sikte på fremtiden og kommende HW.

 

Win7 på en desktop kan gjøre akkurat det samme som Win8, og det er derfor ingen overraskelse at bedrifter som kjører Win7 i dag retanker maskinparken bare for å få inn Win8. Dette er også MS klar over, og de har/hadde heller ingen forventing om at dette skulle skje.

 

Det jeg imidlertid vet er at der man uansett skal gjøre en jobb velger man, i det minste her på berget, Windows 8. Og dette har spesielt skutt fart med 8.1.

 

Så betyr disse tallene at Win8 er dårlig? Nei, Win8 er jevnt over bedre enn Win7, spesielt under panseret.

 

Vi kommer fra og med nå av til å implementere Win8.1 på alle våre maskiner. Og dette er et valg vi har tatt på bakgrunn av tilbakemeldinger fra våre brukere. Win8 har en bratt, men kort læringskurve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Privatpersoner utgjør nesten ingenting på disse grafene iforhold til store bedrifter.
Det er utrolig mye styr og vanskeligheter med å følge nye OS hele tiden, både for programstøtte og support for brukere sin del, derfor mange gjerne venter 1-2 Windows versjoner før de hopper på.

 

Jeg liker personlig Windows 8 og Server 2012 veldig godt, men å flytte over 1000 brukere over på den platformen som er "nytt og farlig" i et mijø av brukere gjerne opp i litt eldre garde er et mareritt jeg helst ikke vil se for meg

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

@Möllers Tran:

 

Privatpersoner er faktisk en betydelig andel av disse grafene. Både Statcounter og Netmarketshare henter denne statistikken fra nettsteder hvor deres verktøy brukes for besøksstatistikk. Nettstedene er av ulike typer, fra nettsteder klart rettet mot privatmarkedet og mer bedriftsretta nettsteder. Pga omfanget av nettsteder som både Statcounter og Netmarketshare har i sin portefølje gir nok tallene et svært realistisk forhold mellom private brukere og bedrifter.

 

Så grafene forteller faktisk at Windows 8 har svært dårlig penetrasjon innen privatmarkedet også.

 

@Myhken:

 

Statcounter og Netmarketshare har litt forskjellig markedstyngde. Netmarketshare er for mye dominert av amerikanske aktørere, dvs at dataene der har en tendens til å vekte litt mye mot besøkende på amerikanske nettsteder. Statcounter har litt mer europeisk vekting. På Asia skal de ikke være så forskjellige-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsom kommentar når win8 alene er overlegen alle epledingser til sammen - for ikke å snakke om summen av win-versjoner...

 

Men så selges det jo kun en brøkdel Apple enheter kontra Windows enheter da? På den ene siden så har du altså maskiner som du stortsett finner i hver eneste elektronikkbutikk, hver eneste elektronikkbutikk på nett og hvor du kan velge mellom produkter fra type 2'000kr til 30'000kr fra utallige produsenter for både privat, bedrift og offentligsektor.

 

Apple enheter selges kun fra en liten knipe av elektronikkbutikkene du finner her i verden, det er kun et fåtall av nettbutikkene her i verden som selger det, du har kun modeller i prisklassen 8'000 - 30'000kr hvor av antallet modeller gjerne er mindre enn hva du kan finne fra en av de mange produsentene av Windows enheter og du har produkter som stortsett kun er siktet inn på privatmarkedet og ingenting annet.

 

 

Så her sammenligner man jo fugl og fisk, og Apple er vell per i dag en av de produsentene som faktisk selger mest enkeltmodeller i markedet og kan jo på så måte le hele veien til banken da de som et eneste selskap faktisk står for en respektabel prosentandel av markedet. For ikke å snakke om at av alle som faktisk bruker disse systemene så er det tilsynelatende en langt større prosentandel som faktisk holder maskinene sine ved like og oppdaterer programvaren iforhold til prosentandelen som gjør det samme på Windows systemer noe tallene for Windows XP og Windows 7 på mange måter understreker.

 

 

Det at Windows 8 med en potensiell brukerbase på ca 90-95% av markedet har klart å karre seg opp på 8-9% på ett år er da ikke spesielt imponerende, da er jo prosentandelen av de som oppdaterer sine Apple systemer tilsynelatende langt høyere.

Lenke til kommentar

Definisjonen av dårlig produkt er relativ. Win8 representerer et skifte i måten man bruker Windows datamaskiner på, med sikte på fremtiden og kommende HW.

 

Win7 på en desktop kan gjøre akkurat det samme som Win8, og det er derfor ingen overraskelse at bedrifter som kjører Win7 i dag retanker maskinparken bare for å få inn Win8. Dette er også MS klar over, og de har/hadde heller ingen forventing om at dette skulle skje.

 

Det jeg imidlertid vet er at der man uansett skal gjøre en jobb velger man, i det minste her på berget, Windows 8. Og dette har spesielt skutt fart med 8.1.

 

Så betyr disse tallene at Win8 er dårlig? Nei, Win8 er jevnt over bedre enn Win7, spesielt under panseret.

 

Vi kommer fra og med nå av til å implementere Win8.1 på alle våre maskiner. Og dette er et valg vi har tatt på bakgrunn av tilbakemeldinger fra våre brukere. Win8 har en bratt, men kort læringskurve.

 

Det er marginalt bedre under panseret, det er dårligere over. Enn oppdatering som det kan diskuteres om i det hele tatt er bedre en forgjengeren er for dårlig. MS må ta seg sammen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tallene avviker litt fra den kilden jeg vanligvis bruker: (netmarketshare.com)

 

011113net1.jpg

Det som er interessant å se er hvor lite utbredelse Windows 8 faktisk har, nå 1 år etter det ble lansert. Microsoft bommet nok kraftig der ja. Interessant å se at Windows 8.1 allerede har 1.7%, i prinsippet bare 14 dager etter lansering (nå har jo vi med MSDN/Technet hatt tilgang siden 9.september da)

 

 

De fleste har vell ingen grunn til å ikke oppdatere til Windows 8.1? Det er jo tross alt gratis og de fleste føler vell ikke at det kan gjøre vondt verre med Windows 8 akkurat.

 

Selv har jeg vell aldri noensinne opplevd større problemer med en systemoppdatering (eller skal vi kalle den en oppgradering? Vet liksom ikke helt om vi skal regne Windows 8.1 som en egen greie, det er tross alt ikke et nytt system det er snakk om) enn jeg har hatt med Windows 8.1. Det har brutt mer med kompatibilitet enn jeg noengang kan huske å ha opplevd med en oppdatering av Windows tidligere, unntaket må bli innkjøringen til Windows Vista hvor drivere måtte skrives om som skapte et lite helvete.

 

Man skulle jo tro at en såpass liten oppdatering, som vell knapt kan sies å være et nytt operativsystem i det hele tatt skulle ha veldig lite å si for stabiliteten og kompatibiliteten til systemet, man kunne tross alt hoppe rett fra Vista, til Windows 7 og videre til Windows 8 uten større problemer. Men neida, her sitter med med Intel nettverksdrivere som enda ikke er oppdatert for brorparten av nettverkskontrollerne der ute så du mister muligheten for LACP og det hele. Corsair sin programvare for viftestyring krasjer i øst og vest med Windows 8.1 og toppen av kransekaka er at Asus sine UEFI BIOS til mange hovedkort fungerer grisedårlig med Windows 8.1 så jeg sitter med et system som faktisk klokker prosessoren min ned til 1MHz fra tid til annen så alt går i stå. Kontaktet Asus support og alt de sa var at jeg burde avvente Windows 8.1 et par måneder da de fikk for lite informasjon og tilgang fra Microsoft til å faktisk kvalitetssikre og kontrollere maskinvare og programvare så de satt å jobbet på spreng med utallige merksnodige problemer knyttet til Windows 8.1

 

 

Verste er at jeg hatt flere maskiner vi har solgt på jobb hvor kunder har oppdatert til Windows 8.1 hvorav diverse maskinvare ikke lenger fungere som det skal, det er vell HP 655 eller 635 som har et eller annen vås med BIOS og Windows 8.1 som gjør at Ethernetkontrolleren rett og slett ikke vil fungere med oppdateringen så man er avhengig av en UEFI BIOS oppdatering for at det skal fungere. Tror jeg aldri kan minnes en Windows oppdatering som faktisk har hatt direkte problemer relatert til BIOS før.

 

 

Smått utrolig at ting som det her lar seg overse, og spesielt når dette liksom skulle være Microsoft sin store "Nå er Windows 8 blitt mye bedre, gi oss en sjanse!" oppdatering. Nå er jeg tilbake på Windows 7 på mine systemer og det er ikke på grunn av at jeg ikke ønsker å kjøre Windows 8, men fordi jeg ikke kan om jeg ønsker et oppegående system. For min del så har Windows 8 med Start8 fungert fint det og har hatt en del fordeler som rasker oppstart og det hele som jeg savner i Windows 7 men når de kommer med håpløse oppdateringer som 8.1 så holder jeg meg unna.

Lenke til kommentar

 

 

Morsom kommentar når win8 alene er overlegen alle epledingser til sammen - for ikke å snakke om summen av win-versjoner...

 

Det at Windows 8 med en potensiell brukerbase på ca 90-95% av markedet har klart å karre seg opp på 8-9% på ett år er da ikke spesielt imponerende, da er jo prosentandelen av de som oppdaterer sine Apple systemer tilsynelatende langt høyere.

Hovedproblemet med Apple og Linux er jo at du ikke kan kjøre windows programmer uten å ha windows instalert på en eller annen måte.

 

8% med windows 8 er en kjempeflop, ja pcer level mye lengere en før, imidlertid burte de vært mye høyere om du bare tar med nysalg.

Regner med Vista hadde mer en 8% et år etter lansering, ja pc salget var høyere men Vista var også upopulært samt hadde høyere hardware krav en xp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...