Gå til innhold

Test: Eizo Foris FG2421


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

enten er kameraet sine farger ikke så gode, eller så er ikke fargen på den skjermen så gode som det står i artikkelen..

Kanskje det er din skjerm som har dårlig innstilte farger?

 

nei, jeg har sjekket, den er bare 60hz da, med gode farger :D

 

jeg har hørt at BenQ XL2420TE 144Hz er den kjermen som har 120hz eller mere som har best farger....

 

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Som eier av både VG248QE og et par 27" skjermer med 2560x1440 vil min personlige mening være at det ikke er på området enda flere Hz vi mangler utvikling.

 

Det som mangler er et helt segment i skjermmarkedet. 27" skjermer med 2560x1440(1600) og 120Hz+ TN paneler, enn så lenge IPS-teknologien ikke følger opp.

 

Den første som kommer med noe slikt kommer til å få mange kunder. Ja, det vil kreve en del av HW, men der får så være.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som eier av både VG248QE og et par 27" skjermer med 2560x1440 vil min personlige mening være at det ikke er på området enda flere Hz vi mangler utvikling.
Det som mangler er et helt segment i skjermmarkedet. 27" skjermer med 2560x1440(1600) og 120Hz+ TN paneler, enn så lenge IPS-teknologien ikke følger opp.
Den første som kommer med noe slikt kommer til å få mange kunder. Ja, det vil kreve en del av HW, men der får så være.
Det er ikke hvor mye hz denne Eizo skjermen har som gjør den genial i forhold til andre 120hz skjermer. Tror du har misfortsått. Som sagt i artikkelen så er denne blankingen av skjermen mellom bilder, et like stort sprang som 60hz til 120. Noe jeg, andre nettsteder og forumelinnlegg er enige i.
Hvorfor trenger du større skjerm?
1440p er fint det, men om jeg måtte velge: bildeflyt > bildekvalitet.
Lurer på om denne funksjonen til Eizo slår bildeblankingen som kommer til å komme med NVIDIA G-sync: http://www.blurbusters.com/gsync-monitors-supports-strobing-at-85hz-and-144hz/
Til TORSTEIN SØRNES: med g-sync så må man komme til å velge enten: -G-sync som sykroniserer FPs og hz eller -den offisielle "2D lightboost" etterfølgeren" (link er ovenfor)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke hvorfor denne skjermen koster dobbelt så mye som for eksempel BenQ XL2411T. Offisiell Lightboost i forhold til Strobelight, som sannsyneligvis har flere justeringsmuligheter er vel den eneste store forskjellen på de to skjermene. I Eizo sine øye så støtter vel BenQ-skjermen 288 Hz, samt at den har en langt lavere responstid (1ms).

Lenke til kommentar

Til TORSTEIN SØRNES: med g-sync så må man komme til å velge enten: -G-sync som sykroniserer FPs og hz eller -den offisielle "2D lightboost" etterfølgeren" (link er ovenfor)

 

Ah, det har du jammen rett i. Strobing er tydeligvis ikke så enkelt å få til med varierende oppfriskningsrate.

 

@fknsonikk Prisen er nok en del høyere på grunn av VA-panel mot TN-panel som XL2411T-skjermen har, i tillegg tror jeg Foris FG2421 har noe elektronikk for å korrigere fargegjengivelsen når strobing er aktivert.

 

Sørnes

Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke hvorfor denne skjermen koster dobbelt så mye som for eksempel BenQ XL2411T. Offisiell Lightboost i forhold til Strobelight, som sannsyneligvis har flere justeringsmuligheter er vel den eneste store forskjellen på de to skjermene. I Eizo sine øye så støtter vel BenQ-skjermen 288 Hz, samt at den har en langt lavere responstid (1ms).

 

BenQ XL2411T bruker et TN panel med 6-bit RGB, eller 262144 farger om du vil. De påstår skjermen støtter 16,7m farger fordi de bruker en teknikk kalt FRC som innebærer bruk av dithering.

http://compreviews.about.com/od/multimedia/a/LCDColor.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate_Control

 

Jeg er også litt interessert i denne prisforskjellen. Har Eizo klart å presse inn 8-bit RGB inn i denne skjermen, eller tar de seg bare godt betalt for 240Hz samt VA-panel betegnelsen som gimmick i et slags salgsresonans? Jeg håper ikke sistnevnte, for da er ikke skjermen verdt prisen. Men er det et 8-bit RGB panel, stiller det seg annerledes...men jeg har mine tvil...

Lenke til kommentar

Har en 1440P IPS Overlord Tempest som jeg har overklokket til 96 hz (den klarer 120hz godt og, men er helt stabil uten noe som helst problemer på 96). Den har riktignok 6ms responstid, men jeg merker egentlig ingen reell forskjell i responstiden mellom den og min 120 hz LG-skjerm. Dessuten er det enda viktigere at skjermen min er IPS, med skikkelige varme farger, og 1440P attpåtil -- og jeg kan love deg at hvis du har prøvd 1440P, så kan du aldri gå tilbake. Det er en perfekt kombinasjon som slår ethvert annet alternativ der ute. Og det beste er at det koster rundt 2000,- å få slike typer skjermer (Qnix, Catleap, OT, osv.) bestilt hit.

Lenke til kommentar

Som eier av både VG248QE og et par 27" skjermer med 2560x1440 vil min personlige mening være at det ikke er på området enda flere Hz vi mangler utvikling.

 

Det som mangler er et helt segment i skjermmarkedet. 27" skjermer med 2560x1440(1600) og 120Hz+ TN paneler, enn så lenge IPS-teknologien ikke følger opp.

 

Den første som kommer med noe slikt kommer til å få mange kunder. Ja, det vil kreve en del av HW, men der får så være.

 

Jeg har en sånn skjerm. Overklokket, riktignok, men Gud så deiig det er. Min Overlord Tempest er vanligvis på 96 hz, som den er god og stabil på. Har hatt det sånn i ett år nå, uten noe som helst problemer.

Lenke til kommentar

enten er kameraet sine farger ikke så gode, eller så er ikke fargen på den skjermen så gode som det står i artikkelen..

Denne skjermen har helt standard fargegamut, som mange TN-paneler og billige IPS-paneler, ja faktisk så har en del TN-paneler større fargerom enn dette.

 

Det er mange (HWs artikkelforfattere inkludert) som mistolker høy lysstyrke som gode farger. Når denne skjermen er riktig kalibrert så vil den ha betydelig lavere lysstyrke enn oppgitt.

 

 

Hvor mange bits per farge støtter dette panelet? Er det som de andre 6-bit TN panelene rettet mot gamere; med utjamning for å simulering de manglede fargene?

Så vidt jeg kan se 8-bit, selv om panelet teoretisk støtter opptil 10-bit, men jeg vil holde av til tftcentral gjør en nærmere kikk på panelet.

 

-----

 

Jeg kunne tenkt meg å se litt nærmere på denne, spesielt siden det er såpass lite med informasjon som er oppgitt. Spesifikasjonene ligner veldig på FDF 2405W som bruker et 23.5" VA-panel (LQ235D1LW03.), som er et panel til 3.000 kr (eks. mva.) for selve panelet. Så FG2421 bruker nok enten en lavere kvalitet av dette panelet eller et nytt som ikke har dukket opp i katalogene ennå.

 

Det er interessant at Eizo har valgt et VA-panel her. På panelfronten har det reelt sett skjedd ingenting på over 6 år når det gjelder bildekvalitet og responstid. IPS sliter som kjent med flimrende/krystalliserende overflate og dårlig sortnivå. VA har i likhet med TN ikke disse overflateproblemene (som gjør de bedre egnet til langvarig bruk uten irritasjon for synet), og har merkbart bedre sortnivå enn TN. Fargegamut er typisk på nivå med TN, men kan ha bedre fargegradering. Horisontal innsynsvinkel er på nivå med de beste TN-panelene, men er noe bedre vertikalt, dog. langt unna innsynsvinkelen til IPS.

 

Jeg vil avvente med dom over dette panelet til noen eksperter har sett på det, pluss at jeg gjerne vil se det selv. Foris-serien har vært plaget med dårlige paneler, og FS2331 med sitt VA-panel har så elendig responstid at det er plagsomt å se film på de, og likevel fikk disse skjermene anbefaling fra ørten testere (HW inkl.).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er ikke hvor mye hz denne Eizo skjermen har som gjør den genial i forhold til andre 120hz skjermer. Tror du har misfortsått. Som sagt i artikkelen så er denne blankingen av skjermen mellom bilder, et like stort sprang som 60hz til 120. Noe jeg, andre nettsteder og forumelinnlegg er enige i.
Hvorfor trenger du større skjerm?
1440p er fint det, men om jeg måtte velge: bildeflyt > bildekvalitet.
Lurer på om denne funksjonen til Eizo slår bildeblankingen som kommer til å komme med NVIDIA G-sync: http://www.blurbusters.com/gsync-monitors-supports-strobing-at-85hz-and-144hz/
Til TORSTEIN SØRNES: med g-sync så må man komme til å velge enten: -G-sync som sykroniserer FPs og hz eller -den offisielle "2D lightboost" etterfølgeren" (link er ovenfor)

 

Nå var hovedpoenget at jeg ønsker meg raskere paneler med høy oppløsning. Jeg sitter med en av hver og skifter etter hvilke spill jeg spiller. Tungvindt. Jeg vil ha denne teknologien i høy oppløsning.

 

Billedflyten får en dipp i starten relativet til det man har i dag, men det er mye godt et spørsmål skjermkort... Får man problemer kan man justere utenfor skjermenes native prestasjoner både på oppløsning og Hz.

Lenke til kommentar

Jeg har en sånn skjerm. Overklokket, riktignok, men Gud så deiig det er. Min Overlord Tempest er vanligvis på 96 hz, som den er god og stabil på. Har hatt det sånn i ett år nå, uten noe som helst problemer.

Jo, men det er en hel del praktiske ulemper knyttet til disse skjermene. Vi har garantier og service utfordringer, kvalitetsproblemer på mange modeller og på mange modeller er det lotto hvor mange Hz du faktisk klarer, og noen leverer ikke riktig Hz selv om du får opp tallene i innstillingene.

 

Mange er fornøyde, mange er misfornøyde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har Eizo klart å presse inn 8-bit RGB inn i denne skjermen, eller tar de seg bare godt betalt for 240Hz samt VA-panel betegnelsen som gimmick i et slags salgsresonans? Jeg håper ikke sistnevnte, for da er ikke skjermen verdt prisen. Men er det et 8-bit RGB panel, stiller det seg annerledes...men jeg har mine tvil...

 

VA panelet og 240turbo er LANGT ifra å være en gimmick.

Bedre kontrast og sort nivåer enn IPS, bedre innsynsvinkel en TN og fantastisk bildeflyt.

 

Og slik er det man anmelder en skjerm. Takk for linken.

Merk at det er 8 bits panel, og at den bruker overdrive (men heldigvis ikke så aggressivt som andre).

 

TFTcentral anmelder ikke, de nærmest analyserer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...