Gå til innhold

Israel måtte stenge viktig tunnel etter nettangrep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det egentlig rart at folk er sure på dem da de rett og slett stjal (fikk??) landet etter krigen? Er en ganske farlig situasjon hele den dritten som skjer nedi der med tanke på Israel's politikk og aggressivitet mot landene rundt. Jeg er ikke rasist men den smørja av bråk der nede er forkastelig :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det egentlig rart at folk er sure på dem da de rett og slett stjal (fikk??) landet etter krigen? Er en ganske farlig situasjon hele den dritten som skjer nedi der med tanke på Israel's politikk og aggressivitet mot landene rundt. Jeg er ikke rasist men den smørja av bråk der nede er forkastelig :(

Området var en britisk koloni kalt Palestina før staten Israel ble opprettet. De "fikk" landet ved at Britene gjorde området til et selvstyre etter 2. verdenskrig, og gav innpass for flyktninger etter masseutryddelsen i Europa. Midtøsten var ikke akkurat uten uroligheter før den tid, men denne overgangen skapte likevel noen flere problemer. De som var innbyggere av Palestina, men befant seg utenfor landet da Israel ble opprettet, fikk ikke israelsk statsborgerskap. Samtidig ble deres palestinske pass ugyldig (litt samme konsept som The Terminal). Vel og merke får disse heller ikke statsborgerskap i noen av de muslimske nabolandene selv til denne dag.

 

På samme måte som inndelingen av landegrenser i Afrika, på tvers av kulturelle og etniske grenser, har skapt en rekke problemer på det kontinentet, så er det Europa og USA som hovedsakelig står bak staten Israel som eksisterer i dag og problematikken med palestinere som ikke er statsborgere i noe land.

 

Det er også strengt tatt nabolandene som i de fleste tilfeller har angrepet først. Jeg sier ikke at Israel er uten skyld, de driver målrettet diskriminering av ikke-jødiske innbyggere i sitt eget land. Men det er likevel Britene som opprinnelig "okkuperte" området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det egentlig rart at folk er sure på dem da de rett og slett stjal (fikk??) landet etter krigen? Er en ganske farlig situasjon hele den dritten som skjer nedi der med tanke på Israel's politikk og aggressivitet mot landene rundt.

Så for deg er Israel de aggressive? Du er klar over at de har prøvd å lage fred nå i mange år, gitt bort land for en fredsavtale og lignende handlinger? Selvfølgelig når Israeal først slår tilbake etter all bombingen i landet sitt mot fienden så reagerer jo hele verden, fordi selvforsvar er jo ikke lov!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også strengt tatt nabolandene som i de fleste tilfeller har angrepet først. Jeg sier ikke at Israel er uten skyld, de driver målrettet diskriminering av ikke-jødiske innbyggere i sitt eget land. Men det er likevel Britene som opprinnelig "okkuperte" området.

 

Disse skiltene står ved inngangene til de fleste byer på vestbredden hvor palestinerne har selvstyre. Hvem blir diskriminert?

http://graphics8.nytimes.com/images/2013/02/13/opinion/global/latitude-0213-shehadeh/latitude-0213-shehadeh-blog480.gif

Lenke til kommentar

Disse skiltene står ved inngangene til de fleste byer på vestbredden hvor palestinerne har selvstyre. Hvem blir diskriminert?

http://graphics8.nytimes.com/images/2013/02/13/opinion/global/latitude-0213-shehadeh/latitude-0213-shehadeh-blog480.gif

Det skiltet gjelder begge veier, palestinerne har heller ikke adgang til Israel, så da er det per definisjon ikke et eksempel på diskriminering. Israelere har heller ikke adgang til de fleste muslimske land, og vice versa. Slik er det når man ikke har et vennlig forhold seg imellom.

 

Problematikken med Palestina-området forklarte jeg i min forrige post. Og leser du igjen det jeg skriver så snakker jeg om diskriminering av israelske statsborgere (noe innbyggerne på vestbredden ikke er); "de driver målrettet diskriminering av ikke-jødiske innbyggere i sitt eget land".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...