Gå til innhold

Canon senker forventningene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nesten 10% oppleves nok som ganske dramatisk for aksjeeiere og ansatte i Canon.

Det kan være dramatisk; særlig for de ansatte i DSLR fabrikkene. Det behøver ikke være dramatisk for aksjeeierene hvis Canon kan ekspandere i andre seksjoner.

 

Men skriften er veggen, og stadig flere analyikere er bekymret for fremtiden..

http://www.luminous-landscape.com/essays/pdn_photoplus_2013.shtml

http://www.eoshd.com/content/11409/consumer-dslrs-dead-5-years

Lenke til kommentar

Tror ikke dslr dør helt ut, men er redd for at det blir et mer nisjeprodukt om noen år.

 

Konsumer-forbrukere har stort sett kjøpt dslr med det inntrykket at se tar bilder som en proff, omtrent alle jeg kjenner som ikke har fotografering til hobby bruker dslt kun til høytideligheter. Før var også kameraet med på ferie med dem men nå er stort sett alle fornøyde med og bruke telefonen til feriebildene, og så fort telefonkameraet blir mer anvendelig i mørke situasjoner og til action/raske skudd forsvinner nok enda flere dslr brukere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg DSLR blir svært lite, spørsmålet er hva som skjer med systemkameraer som helhet, inkludert speilløse, når er kvaliteten god nok til at vesentlig færre orker det? Per i dag er ihvertfall forskjellen ganske stor.

 

AtW

Nå har vel nær sagt alle kameraprodusentene meldt om nedjusterte prognoser og salgssvikt - slik sett er de alle i samme båt. Hovedproblemet for sviktende salg er mobilen (og litt økonomiske nedgangstider i viktige markeder) - og jeg tror at man bare har sett toppen av isfjellet.

 

Stadig flere av den tilvoksende unge befolkningen er fornøyd med mobilkameraet og stadig færre vil kjøpe seg et kamera i tillegg, enten det ene eller det andre. Nedgangen er såvidt jeg har forstått størst for kompaktkamera - problemet her er at det blir en dominoeffekt: Når få kjøper seg et dedikert kamera som f.eks kompaktkamera, vil stadig færre få interesse for å ta bilder med kamera, dermed bli det og færre som oppgraderer fra kompakt til systemkamera.

 

Jeg skriver "systemkamera" fordi dette handler ikke alene om speilrefleks eller speilløst, men begge deler. Begge typer taper i den karusellen vi er inne i nå.

 

Det store spørmålet blir hvordan produsentene skal møte fremtiden for å overleve, særlig gjelder det de produsentene som er rene kameraprodusenter, disse bør allerede nå kaldsvette når de tenker på fremtiden, og rimelig nær fremtid. Muligens bør de slutte å se på mobilen som en fiende og heller kaste seg på lasset med åpne arme, å kjempe mot utviklingen er som å gi en død høne oksygen og håpe på frokostegg.

 

Tor

Lenke til kommentar

Kanskje de kan ta lærdom av Pioneer og Samsung ? For de som er litt bevandret i flatskjermer så ringer kanskje Pioneer KURO en bjelle ? Denne plasma serien gruset alt av konkurrenter når de kom på markedet fram til den dagen Pioneer innså at de var for dyre å produsere vs hva folk var villig til å betale for de. Forhistorien til Kuro var at Pioneer fikk en ny adm.dir som noe av det første han gjorde var å ta en runde i de ulike avdelingene med klar beskjed at de skulle slutte å gnukke på det de allerede hadde, og starte alt på nytt. Kuro serien hadde ekstremt mange nyvinninger og forbedringer som gjorde at de var ledende på plasma fram til de forsvant fra markedet. Flere av patentene solgte de forøvrig til Panasonic når de la ned produksjonen.

 

Samsung er en annen produsent som gjorde noe av det samme - de satt seg ikke mindre mål enn at skulle bli ledende på alt de produserer - pr idag er de verdens største innen smartmobiler og flatskjermer, kamerasatsningen har ikke klart det samme, men de har faktisk mange unike modeller inkl toppmodellen hvor knappene har blitt ofret til fordel for største touchskjermen på ett kamera samt smartmobil kamera hybrider.

 

For min del virker det som de 2 største med tanke på ressursene de faktisk har er blitt de 2 store elefantene i rommet hvor nyvinninger ikke har vært mye å skryte av, og samtidig så har feks Nikon 1 og Canon sitt EOS-M vært veldig halvhjertet forsøk hvor de har gjort alt de kan for å ikke røre DSLR salget som kun går en vei om dagen.

 

Fortsetter denne utviklingen så kan det godt hende at hele markedet blir snudd på hodet da både mFT, Fuji, Samsung og Sony har DSLR alternativer som mange har visst stor interesse for.

 

Tallene til Nikon peker i samme retning som Canon, men Canon har vel i det minste flere bein å stå på innen bilde industrien som feks skrivere og scannere, men hvor mange bruker de nå om dagen egentlig ?

Lenke til kommentar

Jeg synes Kirk Tuck har et interessant bidrag i debatten.

 

Det er ikke nødvendigvis det at det er kamera i mobilen som er viktig, men det at telefonen er på nett til enhver tid. Det handler om å fange øyblikket, å fortelle en historie om det som skjer her og nå - det er det som er viktig. Og da er kompaktkamera/speilløst/speilrefleks ubrukelig slik de er designet nå.

 

Så Samsung Galaxy NX er nok et skritt i riktig retning for å nå den oppvoksende generasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg tror fremtidens kameraer må ha apps, og hvorfor ikke? Det er svært gode grunner til å ha det.

 

AtW

Hvis kamera-produsentene åpnet opp for 3.parts applikasjoner som styrte kamera-funksjoner så er jeg helt for det.

 

Muligheten for å legge inn spill og Office-applikasjoner ser jeg ikke poenget med.

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg synes Kirk Tuck har et interessant bidrag i debatten.

 

Det er ikke nødvendigvis det at det er kamera i mobilen som er viktig, men det at telefonen er på nett til enhver tid. Det handler om å fange øyblikket, å fortelle en historie om det som skjer her og nå - det er det som er viktig. Og da er kompaktkamera/speilløst/speilrefleks ubrukelig slik de er designet nå.

 

Så Samsung Galaxy NX er nok et skritt i riktig retning for å nå den oppvoksende generasjonen.

Vet ikke om jeg forstår. Men med 6D kan jeg jo bare overføre bildet til mobilen og laste det dit jeg vil, der og da. Så det viktige er vel at mobilen og kameraet kan snakke sammen?

Lenke til kommentar

Hvis kamera-produsentene åpnet opp for 3.parts applikasjoner som styrte kamera-funksjoner så er jeg helt for det.

 

Muligheten for å legge inn spill og Office-applikasjoner ser jeg ikke poenget med.

 

-k

 

Ikke jeg heller, selv om noen kanskje lager det, men poenget er ting som filtre, panorama-funksjoenr, custom-interface, deling på facebook, osv osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis vi stopper opp litt og ser på mobilen - hva den er blitt pr i dag. Det er umulig å være i nærheten av mennesker uten å finne ut at en betydelig del av disse sitter, går, kjører, spiser osv samtidig som de er ikke tilstede - de er i mobilverden med all konsentrasjon rettet mot mobilskjermen. For mange er mobilen totalt uunnværlig og tok man den fra de en dag ville de fått abstinenser som en narkoman ville nikket gjenkjennelig til.

 

Mobilen - en liten pc, en telefon, en mp3-spiller, en radio, en tv, en underholder på mange nivå, en kalkulator, en sosialkontakter, en planlegger, en nyhetsformidler, et kamera, en bildebank osv osv. Man bare må bli imponert av dingsen, dens allsidighet - men og skremt av dens avhengighetsskapende effekt, kanskje særlig påvirkningskraften den har på unge mennesker. For mange er mobilen det viktigste de eier.

 

Jeg har hatt mange mobiler, helt fra den første som var skrudd fast i bilen og vekten ble målt i kilo og man måtte ringe via en sentral, be om å bli oversatt til et nummer. Nå er jeg på jakt etter en ny, min gamle Sony Ericsson P1 er ikke til å stole på lenger. Jeg bruker mobilen til å ringe og sende meldinger, punktum. Men nå når jeg er på let etter en ny så ønsker jeg og å vektlegge kameraet. Alt det andre dilldallet er ikke for meg. Og mobilkamerautviklingen har heller ikke stått stille.

 

Når jeg ser hva enkelte mobilkamera kan levere (og særlig Nokia 1020) så kan jeg forstå at mange føler/mener at de ikke har bruk for et dedikert kamera. Og stadig flere ser ut til å mene det. Jeg var nettopp i et større seriøst selskap, vi var 2 med kamera (speilrefleks) resten brukte mobilkameraet. Og de virket fornøyd med det de fikk, selv inne i rimelig dunkel belysning.

 

For meg står det helt klart å lese i utviklingen at kameraprodusentene allerede har tapt, deres storhetstider er over. Kameraproduksjonen vil ikke dø ut, men bli redusert til langt færre utgaver - og ikke minst: færre produsenter.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg forstår. Men med 6D kan jeg jo bare overføre bildet til mobilen og laste det dit jeg vil, der og da. Så det viktige er vel at mobilen og kameraet kan snakke sammen?

For oss som har passert 30*, så tror at det er greit. Men for de unge up-and-coming, så er det et trinn for mye.

 

 

*) 40? 50? 60?

Lenke til kommentar

deling på facebook

Akkurat det punktet er nok alfa og omega for mange unge i dag, facebook synes å være minst halve livet deres. Så der har du et poeng med tanke på å få unges oppmerksomhet. Men er det nok? Neppe, mobilen vil fremdeles vinne pga totalen den er i en liten pakke.

 

Det var ei jente som en gang ble spurt om hun ikke heller ville trene (hun løp i løypa i skogen nesten hver dag alene) i sammen med en venn eller to? "Jeg har jo alltid med meg bestevennen min", svarte hun på fullt alvor - "bestevennen" var mobilen..

 

Tor

Lenke til kommentar

Akkurat det punktet er nok alfa og omega for mange unge i dag, facebook synes å være minst halve livet deres. Så der har du et poeng med tanke på å få unges oppmerksomhet. Men er det nok? Neppe, mobilen vil fremdeles vinne pga totalen den er i en liten pakke.

Jeg er ikke så sikker på det. Nå som foreldrene har innvadert Facebook, så har ungdommene i stor grad dratt andre steder. Men Facebook har blitt et viktig verktøy for yrkesfotografene der de skaffer seg jobber, har kontakter med modeller osv.

 

Det var ei jente som en gang ble spurt om hun ikke heller ville trene (hun løp i løypa i skogen nesten hver dag alene) i sammen med en venn eller to? "Jeg har jo alltid med meg bestevennen min", svarte hun på fullt alvor - "bestevennen" var mobilen..

Og jeg er rimelig sikker at for foreldrene hennes så var den samme vennen walkmanen.

40..

6D kan jo også fjernstyres av mobilen. Da trykker man i det minste på den for å ta bildet også, ja og velge hvor fokus skal være, eller stille på ting. Men ikke filme.

50+ her, og for meg så er dette ypperlig funksjonalitet ... Men jeg har det ikke så travelt ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et par argumenter/profetier demonstrert med tilgjengelig utstyr som forteller litt om den nære fremtiden. :dremel:

 

Nikon D800e Vs. Nokia Lumia 1020

 

Selv om D800e er bedre i flere av disse eksemplene så har den virkelig problemer med å imponere over Lumia 1020.

 

Nokia Lumia 1020 - test photos

 

4K VIDEO TEST! (Samsung Galaxy Note 3 -- 4K Recording)

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...