Gå til innhold

Spillutgiver anklaget for tyveri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut i fra denne beskrivelsen:

 

 

 

Begge spillene gir deg i oppdrag å overleve i kamp mot zombier, begge benytter seg av fugleperspektiv og begge fokuserer på å finne ressurser som kan brukes til å skape nye hjelpemidler.

 

Er jeg ikke sikker på om jeg synes noe galt har skjedd selv om det skulle vise seg at disse elementene er kopiert.

 

La oss gjøre ett eksperiment, her gir jeg deg en like god beskrivelse av ett annet spill.

 

 

Spillet gir deg i oppdrag å kjempe med våpen mot romvesen, spillet benytter seg av førsteperson perspektiv og fokuserer på å finne nøkler som åpner dører

 

De fleste av dere kan sikkert nevne 2-3 spill som passer beskrivelsen, de som har fulgt med på spillmarkedet en stund kan nevne 20+. Noen vil si at det er doom, og alle andre spill er doom-kloner. Men å påstå at alle utviklerene som har laget spill som passer den beskrivelsen har stjelt fra iD er å ta ting alt for langt mener jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men å påstå at alle utviklerene som har laget spill som passer den beskrivelsen har stjelt fra iD er å ta ting alt for langt mener jeg.

 

Jeg synes ikke det er å ta ting for langt, men heller å ta ting i feil retning og blande konsepter. Stjeling er å leve av andres produktive evner, mot deres vilje. En idé er ikke nok til å ha skapt noe av verdi som er mulig å leve av. Man må faktisk lage en konkret implementasjon av en idé før noen kan benytte det til noe, og det er denne implementasjonen som krever en investering å få produsert, og som dermed kan stjeles.

Lenke til kommentar

Ja, må si meg enig der. Det var egentlig det første som slo meg også. Selv OM tilfellet hadde vært at de hadde blitt inspirert av hans konsept til å lage et lignende spill så hadde det fortsatt ikke vært ulovlig, all den tid det ikke er mulig å patentere/copyrighte et så løst konsept.

Og om det var tilfelle, så er det veldig mange "kloner" opp gjennom spillhistorien som hadde vært lovstridende.

 

I værste fall ville det vært litt frekt mot ham.

 

Men når spillet i tillegg beviselig var under utvikling selv før Roam ble annonsert, så har Roam-utvikleren ingen grunn å stå på med anklagene sine. Er han litt smart beklager han bare hele greia, men om han ikke gjør det så er det jo bare å legge frem fakta og bevis for at anklagene hans er feilaktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...