Gå til innhold

– 4K vil ikke ta av før i slutten av 2015 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis ett sekund med 4K er 682 MB med data, vil det si at man må ha 5456Mb/s nett for å kunne spille av dette hjemme?

 

Dette vil jo da si at man trenger nesten 6Gb/s internett for å kunne streame dette. Jeg har knapt 10Mb/s idag og har ikke mulighet for å oppgradere (fiber bygges ikke ut i dette området, og jeg bor midt i byen - og superbredbånd fikk meg til å miste nettet i nesten to måneder). Telenor & co må snart få rævva i gir og bygge ut - stortingspolitikerne vil ha 100Mb/s nett til alle, og det er det minste de skylder oss..

Lenke til kommentar

Hvis ett sekund med 4K er 682 MB med data, vil det si at man må ha 5456Mb/s nett for å kunne spille av dette hjemme?

 

Dette vil jo da si at man trenger nesten 6Gb/s internett for å kunne streame dette. Jeg har knapt 10Mb/s idag og har ikke mulighet for å oppgradere (fiber bygges ikke ut i dette området, og jeg bor midt i byen - og superbredbånd fikk meg til å miste nettet i nesten to måneder). Telenor & co må snart få rævva i gir og bygge ut - stortingspolitikerne vil ha 100Mb/s nett til alle, og det er det minste de skylder oss..

 

De snakker her altså om rådata. Ikke en ferdig komprimert stream i H.265.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Mon tro om paraboleierne vil kunne ta imot den nye standarden eller ikke. Hvis ikke er kundene nødt til å ta seg råd til å kjøpe alt fra ny parabolantenne og skaffe seg en egnet dekoder. Så om dette ikke blir løst så vil nok ikke 4K bli så populært da det også er en befolkning som ikke er tilknyttet skikkelig bredbånd.

 

Kein problem:

http://www.broadbandtvnews.com/2013/09/06/dvb-shows-4k-over-dvb-c2/

Du trenger kun ny dekoder, Parabolen tar i dag imot all signalene fra satellitene uansett (selv om den er bare tunet for det bånd du bruker (typisk Ku bånd) . LNBen koverterer Ku band signalene ned til L bånd (950Mhz - 2150Mhz) som dekoderen til slutt dekoder, en 4K sending vil typisk bruke mer båndebredde, men parabolen og LNBen din har ett hav å ta av.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg syns det i 2014 er litt rart å bruke argumentet at TV sendingene ikke er i 4K. TV bransjer henger etter teknoligisk sett for mange sender den dag i dag ikke engang i HD. Vi kan fint streame 4K på en del innhold hos for eks Netflix. Så jo mer som er tilgjengelig slik den yngre generasjonen ønsker å se på TV har det ikke noe å si hva NRK eller TV2 sender i. Jeg syns at 4K er noe oppskrytt foreløpig, og teknologien er relativt ny. Her i huset skal det inn 70" i høst, men det blir HD og ikke UHD. UHD får det bli når det blir bedre enn i dag. Om 3-5 år vil jeg tro. Da er sikkert prisene hyggeligere også for da er det sikkert 5K, 6K og 7K på markedet også.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hvis ett sekund med 4K er 682 MB med data, vil det si at man må ha 5456Mb/s nett for å kunne spille av dette hjemme?

Nei, jeg lastet i sin tid ned lydspor over 36,6 kbit/s modem der lyden ble spilt av med 2 kanaler * 16 bit * 44,1 kHz (1,4 Mbit/s)

 

Skjønner forsåvidt ikke hvorfor det fokuseres så inn i granskauen på å tyne live streame gjennom enten eteren, coax eller nettlinja. Det er massevis av annen nyttig bruk for 4K-skjermer.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg litt tvilende til tanken om at 4K vil ta av. Hvis jeg ikke tar feil er HD-innhold på TV stort set 720p, og folk ser ikke ut til å bry seg om det. Hvorfor tror man det er et større market for 4K-innhold?

Fordi folk bare går etter markedsføringene, og når både 720p, 1080i og 1080p betegnes som HD, så blir det selvfølgelig krøll, da leverandørene kan velge 720p og fortsatt kalle det HD. Når 4K kommer så er det bare en oppkøsningsom gjelder (i 16:9 ihvertfall). 2160p. Da kan ikke leverandørene sno seg unna så lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...