Gå til innhold

USA får ikke lengre snoke i bankoverføringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvor lang tid det tar før USA innser at det faktisk er ganske alvorlig hva de har drevet med, og om Norge noen gang tør å konfrontere dem med det. Dette er uansett gode nyheter, selv om det ikke er en bindende avstemming.

 

Norge er nok ganske ubetydelig i denne sammenheng. Norge er kun viktig for Nordmenn, knapt noen flere ;)

Men enig med deg, det er positivt at verdenssamsunet endelig ser ut til å ønske å starte et oppgjør med USAs paranoia.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"President Barack Obama var rakt på banen og benektet ryktene om at de skulle ha overvåket Merkel ulovlig."

 

Nå tviler jeg på at det var de ordene Obama brukte, men om det stemmer så tviler jeg på at Merkel bryr seg om en eventuell avlytting er lovlig (amerikansk lov) eller ikke. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når statsledere blir overvåket av utlandet blir det stor oppstandelse, men statslederne ser ingen problemer med å overvåke egne borgere. Jeg ser forskjellen, men likevel syntes jeg det lukter av hykleri.

Uansett syntes jeg det er merkelig å se hvor lite USAs overvåkning har engasjert norske politikere, og hvor liten rolle det hadde i valgkampen (ingen overhode), når saken har fått så stor oppmerksomhet i f.eks Tyskland. Av de avisene jeg leser, er det nesten bare Aftenposten som har skrevet om overvåkningen. Selv der begynner artiklene etterhvert å bli mindre og mindre - mer som bisetninger i nyhetsbildet å regne. Tydeligvis ikke noe som engasjerer det norske folk.

Endret av Displayname
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jammen godt at vi fikk fokus på disse tingene på et så relativt tidlig tidspunkt. Tenk bare på hva som kunne skjedd om man hadde hatt frie tøyler, usjekket og uhindret, i 10-15 år fremover. Dere vet jo alle hvor raskt teknologien utvikler seg. Mye skade er nok allerede skjedd, men det viser seg jo at her finnes ingen moralske skrupler. Nå har vi i alle fall verdens øyne rettet mot problemet.

Lenke til kommentar

Liker godt hvordan etter ALLE verdensledere alrede snakket om denne avlyttingen flere ganger, inkl selve Merkel men mye tidligere, og andre ledere før Merkel, mye krassere også (som Dilma Rouslef), kommer tullebukken Stoltenberg og kjøper den siste billetten på "Mild kritikk av NSA"-toget, bare for å være med - siden "alle er jo med".
Maken til tosk uten ryggmarg.

Endret av nessuno
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når statsledere blir overvåket av utlandet blir det stor oppstandelse, men statslederne ser ingen problemer med å overvåke egne borgere. Jeg ser forskjellen, men likevel syntes jeg det lukter av hykleri.

Uansett syntes jeg det er merkelig å se hvor lite USAs overvåkning har engasjert norske politikere, og hvor liten rolle det hadde i valgkampen (ingen overhode)

 

Det er ikke SÅ merkelig. Jeg tror du selv sitter på svaret her. Norske politikere gjorde alt hva de kunne for å unngå å snakke om overvåkning, DLD, etc. i valgkampen fordi de visste at de hadde alt å tape på det. Å kritisere USA i en slik situasjon ville være å skite i eget rede. De eneste som hadde tjent på et slikt fokus ville vært Piratpartiet :p

 

SV kunne antakelig også tjent på det, hvis de hadde hatt antydning til ryggmarg. Men de var vel for regjeringskåte til å tørre å gå imot AP.

Lenke til kommentar

 

 

Når statsledere blir overvåket av utlandet blir det stor oppstandelse, men statslederne ser ingen problemer med å overvåke egne borgere. Jeg ser forskjellen, men likevel syntes jeg det lukter av hykleri.

Uansett syntes jeg det er merkelig å se hvor lite USAs overvåkning har engasjert norske politikere, og hvor liten rolle det hadde i valgkampen (ingen overhode)

Det er ikke SÅ merkelig. Jeg tror du selv sitter på svaret her. Norske politikere gjorde alt hva de kunne for å unngå å snakke om overvåkning, DLD, etc. i valgkampen fordi de visste at de hadde alt å tape på det. Å kritisere USA i en slik situasjon ville være å skite i eget rede. De eneste som hadde tjent på et slikt fokus ville vært Piratpartiet :p

 

SV kunne antakelig også tjent på det, hvis de hadde hatt antydning til ryggmarg. Men de var vel for regjeringskåte til å tørre å gå imot AP.

Hehe, nei, jeg hadde ikke forventet at politikerne skulle ta opp avsløringene om USAs storstilte overvåkning. Jeg hadde derimot forventet at media skulle ta det opp og tvinge Snowden inn i den politiske agendaen ved å stille politikerne til veggs. Det var et lite blaff av interesse fra media i det saken først sprakk, men etter Stoltenberg forsikret oss om at USA hadde fortalt ham at ingenting ulovlig hadde foregått, så døde hele saken hen.

 

Som nevnt, så har jeg kun sett jevnlige Snowden-saker i Aftenposten. De andre avisene og øvrige nyhetskanaler (ihvertfall de jeg følger) har vist besynderlig liten interesse. Ettersom jeg har vanskelig for å tro på konspirasjonsteorier, så kan jeg bare anta at medias manglende interesse er en refleksjon av folkets manglende interesse. Kanskje det er riktig at Tysklands historie gjør tyskerne mer hårsår for denne type saker, mens vi nordmenn ikke bryr oss så mye om vi blir overvåket.

Lenke til kommentar

Men enig med deg, det er positivt at verdenssamsunet endelig ser ut til å ønske å starte et oppgjør med USAs paranoia.

 

Det er vel ikke paranoia hvis det ligger konkrete trusler bak.

Man ser jo at til og med i et trygt land som norge, så klarer vi ikke å fange opp "norske" statsborgere som er villige til å ofre livet sitt i terroraksjoner. Hva om disse finner veien til USA isteden for Kenya neste gang?

 

Jeg er selvfølgelig imot krenkelse av privatlivet, men hvis det går på bekostning av tusenvis av sivile i den vestlige verden så lurer jeg på om det er verdt det. Er ikke akkurat snakk om at de kan se meg naken i dusjen, hehe.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor lang tid det tar før USA innser at det faktisk er ganske alvorlig hva de har drevet med, og om Norge noen gang tør å konfrontere dem med det. Dette er uansett gode nyheter, selv om det ikke er en bindende avstemming.

 

Norge har et svært nært etterretningssamarbeid med USA, så vi kommer aldri til å oppleve at politikere som er eller kan tenkes å komme i regjering vil ytre noe som ligner på ekte kritikk av amerikanske påfunn.

 

Hva EU-parlamentet 'vedtar' er også helt uinteressant. For det første har det ingen myndighet, annet en å kunne gi råd til Kommisjonen. For det andre, så 'vedtar' det aldri noe som kommer vanlige borgere tilgode. Har noen f.eks. hørt at EU-parlamentet har 'vedtatt' noen kritikk eller fordømmelse av datalagringsdirektivet?

 

Forøvrig blir vi europeere grundig overvåket av våre egne nasjonale myndigheter, pluss mange andre _europeiske etterretningstjenester. I tillegg skjer det utveksling av bankopplysninger, politi- og tollopplysninger opplysninger og mye annet. Vi er idag omtrent så overvåket som det finnes tekniske og økonomiske ressurser til. Mer kommer.

 

I tillegg blir vi altså overvåket av USA. Det bør vi ikke finne oss is, selvfølgelig, men vi burde kanskje starte med å rydde opp 'hjemme'?

Lenke til kommentar

Elefanten i rommet er at Norge/EU-landene sannsynligvis benytter seg av etterretningsdata fra utenlandske overvåkingsprogrammer i stor skala, uavhengig av om dataene stammer fra ulovlig overvåking av norske/EU-statsborgere eller ikke. Nasjonale regler gjelder ikke mer når overvåkingen blir global. Jeg er flau over norske politikere som ikke har vilje til å ta tak i disse tingene. Etter Snowden avsløringene er det ikke annet å tro enn at ingen kommunikasjon kan regnes som privat mer.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke har noe å skjule så ser jeg ikke problemet med å bli overvåket. Med det verdensbildet vi har i dag ville det vært direkte uansvarlig hvis overvåking ikke fant sted. Det avverges terroraksjoner ukentlig over hele kloden takket være overvåking fra flere land. I ettertid viste det seg at 22. juli kunne vært avverget hvis PST hadde tatt på alvor signaler på at ABB handlet varer fra utlandet som var å finne på listen over mistenkelige komponenter. Norge trenger å styrke sin del av etterretningen. Dette er realiteten i verden i dag, og vi må slutte å å kritisere de landene som klarer å avverge terror.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke har noe å skjule så ser jeg ikke problemet med å bli overvåket. Med det verdensbildet vi har i dag ville det vært direkte uansvarlig hvis overvåking ikke fant sted. Det avverges terroraksjoner ukentlig over hele kloden takket være overvåking fra flere land. I ettertid viste det seg at 22. juli kunne vært avverget hvis PST hadde tatt på alvor signaler på at ABB handlet varer fra utlandet som var å finne på listen over mistenkelige komponenter. Norge trenger å styrke sin del av etterretningen. Dette er realiteten i verden i dag, og vi må slutte å å kritisere de landene som klarer å avverge terror.

Tull og tøys! PST sier selv i sin rapport etter 22. juli at ytterligere overvåking ikke hadde hjulpet:

 

 

På spørsmål om PST ikke kunne ha avdekket Breivik helt uavhengig av hvor mye ressurser de har, svarer Berg:

- Vi tror ikke vi kan overvåke oss frem til å finne Breivik. [...] Vi er en del av kjeden, men tror ikke overvåking er veien å gå. PST mener at deres reduserte handlingsrom på grunn av færre ressurser ikke har hatt noen betydning for denne saken.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/--Pa-vegne-av-PST-vil-jeg-beklage-at-vi-ikke-klarte-a-forhindre-terroraksjonen-6785972.html

 

PST hadde allerede listen du nevner, men på grunn av svikt i systemet ble det ikke fulgt opp. Økt overvåking kan også føre til at viktig informasjon drukner i mengden data. Problemet for den uskyldige er at indirekte bevis som er samlet over flere år kan brukes for å bygge en sak mot nesten hvem som helst.

 

Det er en stor forskjell på avgrenset, målrettet overvåking mot personer mistenkt for kriminell aktivitet, og generell masseovervåking av hele befolkningen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...