Gå til innhold

Nå får Nokia-toppmodellene RAW-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow! Råformat var på tide. Godt jobbet Nokia/Microsoft. Håper andre telefonprodusenter følger etter så vi kan få råformat med andre telefon-OS også. Veldig bra at de valgte DNG når de først skulle gå for råformat. Jeg hadde fort fryktet at Microsoft skulle gå for et eller annet egenoppfunnet proprietært filformat.

 

Nokia annonserte også en «refocus»-funksjon til sine PureView-kameraer.

Wow! Har virkelig Nokia/Microsoft begynt å selge kameraer også nå? Det er en kjempenyhet at de beveger seg inn i det markedet. De er velkommen, selv om jeg ikke skjønner helt hvilket segment de satser på. Kompaktkameraer er jo på vei ut, mens Nokia/Microsoft har så vidt jeg vet hverken erfaring, optikk eller bildebrikker til systemkamera. Kun telefonkamera (Nokia) og Webkamera (Microsoft).

 

Refouks-funksjonen må nok være som dere sier basert på flere bilder etter hverandre med ulik fokus. Håper de har en spennende vri på den teknikken.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kompaktkameraer er jo på vei ut, mens Nokia/Microsoft har så vidt jeg vet hverken erfaring, optikk eller bildebrikker til systemkamera. Kun telefonkamera (Nokia) og Webkamera (Microsoft).

 

Nå er vel kompaktkamerar på vei ned pga mobilkamera, så det er vel riktig segment de prøver seg på vil jeg si.
Lenke til kommentar

PureView er ikke egene kompakt kamera, men et navn Nokia bruker på sine kameratelefoner. Du finner det blandt annet på Nokia 808, Lumia 920/925 og 1020. Snart kommer det også på Lumia 1520. Nokia bruker jo ikke egen optikk, men optikk utviklet i sammarbeid med Carl Zeiss. Lumia 1020 Har i tillegg en Bildebrikke som er over gjennomsnittstörrelsen til de fleste kompaktkamera ;) Og Nokia 808 har enda större brikke ;)

Lenke til kommentar

Dette er helt rått!

 

Har drømt om dette lenge :D

 

Kommer aldri til å bytte ut systemkameraet mitt og objektivsamlingen, men det beste kameraet er det man har med seg, og har man ikke systemkamera tilgjengelig er det greit å vite at man kan presse mest mulig ut av mobilen sin når man skal ta bilder :)

 

Nå gjenstår det kun RAW-video på mobiler så er man i mål :D hehe

Lenke til kommentar

det beste kameraet er det man har med seg,

Nei, dessverre har svært mange bare med seg det dårligste kameraet sitt. Det beste ligger ofte hjemme. Hvermansens sløvhet og ignoranse har satt den gjennomsnittlige feriebildekvaliteten deres mange år tilbake i utvikling.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, dessverre har svært mange bare med seg det dårligste kameraet sitt. Det beste ligger ofte hjemme. Hvermansens sløvhet og ignoranse har satt den gjennomsnittlige feriebildekvaliteten deres mange år tilbake i utvikling.

 

Du forstod altså ikke hva jeg mente, og heller har du aldri sett dette uttrykket til tross for at du fotograferer og deltar mye med systemkameraer?

 

Du trenger ikke å få meg til å virke uopplyst og lite reflektert om emnet bare fordi du ønsker å få frem et poeng gjennom et ironi-negativ. Uavhengig av det, er jeg fullstendig enig med deg.

 

Latskap og ignoranse har gjort feriebilder m.m., milevis dårligere. Det er ekstremt sjelden jeg ser et godt feriebilde på feks Facebook fra venner og bekjente. Og i de fleste tilfellene jeg ser et godt et er det fordi personen er av samme mental karakter som meg, at bilder betyr noe og at man bruker noen ekstra sekunder på å evig bevare fantastiske øyeblikk :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg har selvsagt hørt uttrykket ørten ganger, men det blir ikke mindre feil ved med økende antall gjentagelser. Derfor benytter jeg ofte sjansen til å fortelle hvorfor det er riv ruskende galt.

Jeg forstår ikke helt hvorfor uttrykket provoserer deg slik.

 

Hvis du har et (teknisk sett) godt kamera som er så stort/tungt/verdifullt at det skjelden blir brukt, så vil antagelig den faktiske verdien av bildene du får ut av kameraet bli liten.

 

Hvis du har et (teknisk sett) moderat eller labert kamera som er så lite/lett/verdiløst at du har det med deg overalt, så vil du antagelig få tatt flere bilder av ting som opptar deg.

 

Bildet innhold trumfer bildets tekniske kvaliteter i stor grad, så man antagelig si at "et kamera som blir med tar mer verdifulle bilder enn et kamera som blir hjemme". Så er optimaliseringen å finne det (eller de) kameraene som både blir tatt med og samtidig gir tilfredsstillende bildekvalitet i forskjellige situasjoner.

 

Jeg innser at filosoferingen over gjelder best på casual amatører. Hvis kameraet står solid plantet på et stativ i studio og tar portretter for penger så blir det en helt annen sak.

 

-k

Lenke til kommentar

Knutinh: Uttrykket spiller på kamerakvaliteter. "Det beste kameraet" og ikke på hva man i praksis mer eller mindre bevisst velger å bevare flest gode minner med.

 

Jeg er enig i at minnebevaring er viktigere enn tekniske kvaliteter, men da bør man heller formulere et uttrykk som sier noe om det og ikke insinuerer at teknisk dårlige kameraer teknisk bedre av at hyppig bruk.

 

Mitt nyttårsforsett for i år er å ha med meg det tenkisk beste kameraet langt oftere enn før sånn at uttrykket faktisk stemmer for meg langt oftere. "Det teknisk beste kameraet mitt har jeg faktisk tatt meg tid og plass til å ta med"

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...