Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips: Trimming blir punkt på EU-kontrollen


Leo_

Anbefalte innlegg

Et lite tips til dere som har trimma biler, ta EU-kontrollen før 1. januar 2014, disse to kommer nemlig snikende inn:

Motoreffekt - Ulovlig modifisering av styreenheten - 2erfeil
Motoreffekt - Ulovlig modifisering av motoren - 2erfeil

Beskrivelse:
Motoreffekt: Visuell kontroll for åpenbar endring/modifiserting for økning av motoreffekt
Det vil i praksis si at motoreffekten ikke trenger å være økt, det er modifikasjoner som KAN gi økt effekt som skal taes... :(
Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man tar en risiko om man gjør det uansett. Både mtp. ulykker og kontroll av bilen.

Hørt sånn tullprat. Generalisering rundt temaet trimming er bare tull, i beste fall fabelhistorier og myter. Ellers takk for innspillet, men denne typen innspill passer nok bedre i en annen tråd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hørt sånn tullprat. Generalisering rundt temaet trimming er bare tull, i beste fall fabelhistorier og myter. Ellers takk for innspillet, men denne typen innspill passer nok bedre i en annen tråd.

Tullprat? Du er klar over at i det øyeblikket du trimmer bilen så er ikke forsikringen din gyldig lengere? Altså om forsikringselskapet tar deg i å kræsje med en trimmet bil så blir du avkortet forsikringsutbetaling, og i værste fall får du regresskrav.

 

Regresskrav for alvorlig ulykker med død og invaliditet er ikke noe å tulle med. Blir fort milionbeøløp der. Og det er ingen myte, da jeg har snakket direkte med en som ble tatt for dette, og fikk fingeren fra forsikringseskapet, og tapte saken i retten etterpå.

Lenke til kommentar

Tullprat? Du er klar over at i det øyeblikket du trimmer bilen så er ikke forsikringen din gyldig lengere? Altså om forsikringselskapet tar deg i å kræsje med en trimmet bil så blir du avkortet forsikringsutbetaling, og i værste fall får du regresskrav.

 

Regresskrav for alvorlig ulykker med død og invaliditet er ikke noe å tulle med. Blir fort milionbeøløp der. Og det er ingen myte, da jeg har snakket direkte med en som ble tatt for dette, og fikk fingeren fra forsikringseskapet, og tapte saken i retten etterpå.

 

For at avkortning og regress skal være aktuelt, må det foreligge grunn til at bilens tilstand var en reell faktor for ulykken.

 

Det betyr at i nær alle tilfeller hvor føreren kjører fornuftig, er ikke regress grunnet trimming aktuelt.

Det er folk som kjører som idioter, med trimma bil, som får regress.

Lenke til kommentar

For at avkortning og regress skal være aktuelt, må det foreligge grunn til at bilens tilstand var en reell faktor for ulykken.

 

Det betyr at i nær alle tilfeller hvor føreren kjører fornuftig, er ikke regress grunnet trimming aktuelt.

Det er folk som kjører som idioter, med trimma bil, som får regress.

Nei, det trenger det ikke. Forsikringen din er ugyldig i det øyeblikket du har en bil som ikke stemmer med avtalen du har med forsikringselskapet. et eksempel nå nylig var en som kjørte i autoværnet på "Ringen" i Tyskland, og ville ha bilen fraktet hjem på forsikringens regning. Det gjensidige gjorde da var å frakte den til en som benket bilen (på dårlig motor) og laget stor sak ut av det. Det sto om dette på facebook, men det er fjernet nå. Noe kan finnes her: http://subarudriver.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=24747&start=20

De oppdaget trim som ikke var i vognkortet eller nevnt i avtalen, og da krevde de erstatning for utgiftene. Problemet var bare at de potensielt hadde raset motoren når den ble benket.

 

Den saken jeg nevnte, og der personen tapte i to rettsinstanser, var en ulykke der han sovnet bak rattet og kjørte av veien. Han ble da ufør, men fikk ikke noe fra forsikringen siden det var en uorginal motor i bilen.

Altså ingen sammenheng mellom ulykken og bilen.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Det man ihvertfall kan risikere er en stor avgift i posten som tilsvarer de avgiftene som skulle vært betalt for resultatet av den økende effekten.

Nei, det kan man ikke :) Det er bare bløff. Om bilen skal utløse avgift, må den være registrerbar med den oppgitte effekten. Det vil si at om du må betale avgift, så skal også bilen godkjennes med effekten. Flere av de som ahr trimmet bilene har prøvd å få ting godkjennt selv, men mangler dokumentasjon, så om biltilsynet vil finne dokumentasjon, for så å godkjenne bilen med den nye effekten så vær så god!

 

I de aller fleste tilfellene er ikke dette noe problemer for eieren, da bilen er over 10 år og ikke utløser krav om avgift, og gjerne overhode ikke er registrerbar med den gitte effekten. Om de vil godkjenne biler som er trimmet, og dermed kreve effektavgift tror jeg mange ulovlie trimmede biler hadde møtt opp for å få effekten i vognkortet.

 

Uansett må man da ha en måling i gjort i en lab, på svinghulet til motoren. Biltilsynet i Trondheim prøvde seg med å måle effekt på rulle og stevne noen for retten. Det gikk ikke så bra, og de tapte så det sang etter. Og rulla pakka de bort ganske fort etterpå.

 

Uansett, dette tror jeg er noe som gjøres for å få bukt med chiptrimming av diesel, og ikke de som trimmer biler som allerede har turbo og mye hester.

 

Og det man i værste fall får fra biltilsynet er en mangellap :p

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tullprat? Du er klar over at i det øyeblikket du trimmer bilen så er ikke forsikringen din gyldig lengere? Altså om forsikringselskapet tar deg i å kræsje med en trimmet bil så blir du avkortet forsikringsutbetaling, og i værste fall får du regresskrav.

 

Regresskrav for alvorlig ulykker med død og invaliditet er ikke noe å tulle med. Blir fort milionbeøløp der. Og det er ingen myte, da jeg har snakket direkte med en som ble tatt for dette, og fikk fingeren fra forsikringseskapet, og tapte saken i retten etterpå.

Nå må du slutte å prate om ting du ikke har peiling på. Jeg har selv en prosjektbil og har vært i dialog med biltilsynet (ombyggingsgruppa i Oslo). Når jeg får anledning til å jobbe med denne igjen er planen å få godkjent ca. dobling av effekten. Respons på ombyggingsplanene mine: "Ser ingen grunn til at ikke det skulle kunne godkjennes...".

Lenke til kommentar

Med andre ord, jeg må nå bruke litt ekstra tid på å få motoren til å se original ut?

 

Enda godt at jeg per i dag har greid å hatt dialog med Vegvesenet før jeg har begitt meg ut på noen prosjekter.

Om effektøkning ikke er skrevet inn i vognkortet, så ja, da kan det lønne seg om motorrommet ikke ser spektakulært ut.

 

Jeg er spent på hvordan disse nye faktorene skal håndheves og bedømmes, jeg skal selv på kurs der bl.a dette skal omtales om ikke så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir artig å høre om. Rart ikke vegvesenet kan være mer imøtekommende i forhold til chiptuning/omprogrammering av styreenhet fremfor å straffe alt og alle for en meget mild effektøkning.

 

Jeg hadde bestilt time så fort det hadde latt seg gjøre for å få dette godkjent. Og jeg tviler sterkt på at jeg hadde vært alene om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du slutte å prate om ting du ikke har peiling på. Jeg har selv en prosjektbil og har vært i dialog med biltilsynet (ombyggingsgruppa i Oslo). Når jeg får anledning til å jobbe med denne igjen er planen å få godkjent ca. dobling av effekten. Respons på ombyggingsplanene mine: "Ser ingen grunn til at ikke det skulle kunne godkjennes...".

Da har du eller jeg misforstått. Jeg snakker om ulovlig ombygging/trimming. Altså de som bygger om bilen uten å få ombyggingen registrert i vognkortet, feks en BMW 520 til M5. Jeg har også bygget om og godkjennt bilen min, og så lenge det står i vognkortet at den er ombyggd, og alt er godkjennt er det ingen problemer med forsikringsselskapet. De stoler på at Biltilsynet har kompetanse til å vurdere lovligheten.

 

Det er ikke trimming som er problemet, men at dette ikke er godkjennt, og at du dermed ikke har forsikring som dekker det du har gjort. Det er ofte større risiko forbundet med en bil på 300hk, kontra 150hk, og dermed må forsikringselskapet vite om dette. Så med mindre du selv opplyser om at bilen er ulovlig trimmet når du forsikrer den, så stoler de på vognkortet, og har dermed feil info.

 

Men av ren nysjerrighet, hvilken bil er det du bygger om, hvilken dokumentasjon har du, og hvor mye effektøkning er det snakk om? Gjerne ta det på PM for å ikke skrive mye offtopic i tråden :)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Blir artig å høre om. Rart ikke vegvesenet kan være mer imøtekommende i forhold til chiptuning/omprogrammering av styreenhet fremfor å straffe alt og alle for en meget mild effektøkning.

 

Jeg hadde bestilt time så fort det hadde latt seg gjøre for å få dette godkjent. Og jeg tviler sterkt på at jeg hadde vært alene om dette.

Helt enig med deg, mange flere hadde nok fått godkjent effektøkningen og kanskje betalt noen kroner i hk-avgift for å ha ting på stell om det ikke hadde vært så omstendelig.

 

Og der er vi i hvertfall tre stykker :) Jeg brukte 3-4 år på å få tak i papirer for å bygge om min 1,8 Mazda 626 til en 2,5 liter. Da med en effekøkning fra 105, til 164hk. Så at folk gir opp er ikke så rart.

Ett av problemene er at bilene i dag er så avanserte, og at det er så strenge krav til utslipp, at dette ikke er nok kompetanse hos biltilsynet til å vurdere dette. Samtidig som det er alt for mye regler og beslutningsvegring blandt byråkratene som skal godkjenne dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke trimming som er problemet, men at dette ikke er godkjennt, og at du dermed ikke har forsikring som dekker det du har gjort. Det er ofte større risiko forbundet med en bil på 300hk, kontra 150hk, og dermed må forsikringselskapet vite om dette. Så med mindre du selv opplyser om at bilen er ulovlig trimmet når du forsikrer den, så stoler de på vognkortet, og har dermed feil info.

 

 

 

Nå ser da ikke selskapet den økte effekten selv om bilen er godkjent med det så lenge det er gjort korrekt fra Biltvilsynets side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...