Gå til innhold

New York får syltynn skyskraper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Armerte vegger/ bærekonstruksjon og innvendige vegger kommer til å ta opp mange ganger så mye plass som heis og trapp.

 

Innvendige vegger må man ha uansett, med en gitt funksjon i bygget, så er det ikke noen spesiell grunn til å tro det blir flere innervegger per kvadratmeter enn med ett større bygg med samme funksjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hahaha, det sa jeg ingenting om. Selvfølgelig er vegger en selvfølge med en gitt funksjon, men det er trapp og heis også. Blir ikke fler heiser og trapper pr. kvadrat enn ett større bygg heller. Jeg påpekte at arealet vegger/ bærekonstruksjon tar er større enn trapper og heiser. :tease:

 

Edit; for å presisere, det blir større relativt areal til vegger/ bærekonstruksjon.

Endret av blablabling
Lenke til kommentar
410 meter opp i lufta. <..> Kun 13 meters bredde

 

Hva er tykkelsen og bredden på Oslo Plaza til sammenligning? Det må vel være noe rundt 20 og 70 meter? (og 117 meter høyt)

 

På bildet ser den ikke så langt unna kvadratisk ut så kanskje dere mener 13 * 13 meter? Jeg antar det blir en heis i midten og etasjer delt inn i 1, 2 eller 4 leiligheter med inngang fra et felles heis og trapperom. Hadde vært interessant å se en plantegning over en typisk etasje og rømningsplan. Jeg antar det blir godt med svai i toppen av dette vertikale stupebrettet når det stormer.

 

Prosjektsiden:

http://www.shoparc.com/node/2877/project-page

 

Litt mer info:

74 etasjer

100 leiligheter

Byggestart 2014

Høyde med innhold: 1250 fot (381m)

"Pynt" på toppen: 100 fot (30m)

Total høyde: 1350 fot (411m)

Bredde: 43 fot (13,1m)

Høyde/bredde ratio: 31,4 (fra toppen av pynten)

Takhøyde: ca 15 fot (4,6m)

Totalt areal 316,000 kvadratfot (29357 m2)

Gjennomsnittsareal per etasje: 4270 kvadratfot (396 m2)

 

Dette er de tallene jeg har funnet, men jeg ser at flatemålet ikke henger på greip hvis det er 13*13 meter etasjeflate så noe er feil her en plass.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet blir de fleste nye høye bygninger bygget med en "core" som tar seg av bæringen av bygget. Armerte dekker henger ut fra denne med eventuelle søyler som tar aksialkrefter fra toppen og helt ned til grunn. Da kan heis og trapper ligge tett inn til denne kjernen.

 

Les litt om core design her: http://www.building.co.uk/cost-model-tall-buildings/1021352.article

 

Eller søk på nettet. Finnes mange gode artikkler som forklarer prinsippet. Verdens høyeste bygning er bygget på samme måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahaha, det sa jeg ingenting om. Selvfølgelig er vegger en selvfølge med en gitt funksjon, men det er trapp og heis også. Blir ikke fler heiser og trapper pr. kvadrat enn ett større bygg heller. Jeg påpekte at arealet vegger/ bærekonstruksjon tar er større enn trapper og heiser. :tease:

 

Edit; for å presisere, det blir større relativt areal til vegger/ bærekonstruksjon.

 

Jo, det blir gjerne flere trapper og heiser per kvadrat i høye bygg med liten grunnflate, det er var det som var poenget mitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Siden dette ikke blir en tettpakket cellekontorbygning eller hotell, men en luksusleilighetsbygning med 1-2 leiligheter per etasje så regner jeg med at heiser, trapper, ventilasjon osv beregnes for et veldig lavt antall personer sammenlignet med de fleste andre høye bygg. Kanskje så lite som 2 heisdører i hver etasje.

Lenke til kommentar

Siden dette ikke blir en tettpakket cellekontorbygning eller hotell, men en luksusleilighetsbygning med 1-2 leiligheter per etasje så regner jeg med at heiser, trapper, ventilasjon osv beregnes for et veldig lavt antall personer sammenlignet med de fleste andre høye bygg. Kanskje så lite som 2 heisdører i hver etasje.

 

Det kan være, men det gjør problemet ytterligere forsterket, relativt sett, da man trenger endel heisfunksjoner og trappefunksjoenr uansett, man må gjerne ha en heis eller to, trapper for røming, og antakelig ekspressheis selv uansett grunnflate, med lite trafikk kan man klare seg med omtrent det samme selv med større grunnflate. Men det gjør selvfølgelig heis og trappe-arealt per bruksareal mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...