Gå til innhold

Podkast: Gabriel Knight-spillene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg så var Gabriel Knight 3 en stor opplevelse. Adventuregaming handet aldri om den beste grafikken eller beste gameplayet. Men om den beste storyen og stemningen. Med kanskje det beste musikksporet i serien og en utrolig godt fortalt historie så ble GK3 min favoritt. Synd at så mange skulle henge seg opp i grafikken.

Lenke til kommentar

For meg så var Gabriel Knight 3 en stor opplevelse. Adventuregaming handet aldri om den beste grafikken eller beste gameplayet. Men om den beste storyen og stemningen.

Sant nok. Skjønner ikke helt at noen vil påstå at det er dårlig. Selve spillmotoren vil jeg påstå at hadde stort potensiale, og de gjorde mye bra der. Det eneste jeg har noe å si på er at jeg ikke følte historien var helt på nivå med de forrige to spillene, og at man tidvis litt for lett kunne ende opp med å bli sittende fast i evigheter fordi man overså en eller annen bitteliten detalj.

 

Synd at så mange skulle henge seg opp i grafikken.

 

Grafikken i GK3 var vel helt grei? Syns den er ganske bra for sin tid. Definitivt ikke blant spillets svake sider IMO.
Lenke til kommentar

Morsomt å høre andre Gabriel Knight-fans snakke om spillene, Håper virkelig Jane får lov til å lage Gabriel Knight 4.

 

Activision eier forøvrig rettighetene. Hvis ikke hadde vi sett Gabriel Knight 4-kickstarter for lenge siden. Tror også ikke dere bør overvurdere hvor mye penger Activision bruker på remaken av Sins of the Fathers. Phoenix Online, som lager spillet, jobber for smuler. Faktisk vil jeg nesten tro at budsjettet til Moebius er like stort. Activision bryr seg ikke filla om et 20 år gammelt eventyrspill, men når man kan tjene litt penger på å investere lommerusk, så hvorfor ikke? Kun takket være noen nobodies i Activision, som er store GK-fans at dette ble mulig.

 

Robert Holmes kommer selvsagt også til å pusse opp musikken. Smakebit ligger allerede på den offisielle hjemmesiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg så var Gabriel Knight 3 en stor opplevelse. Adventuregaming handet aldri om den beste grafikken eller beste gameplayet. Men om den beste storyen og stemningen. Med kanskje det beste musikksporet i serien og en utrolig godt fortalt historie så ble GK3 min favoritt. Synd at så mange skulle henge seg opp i grafikken.

 

Det handler rett og slett om at GK1 ENNÅ ser ganske bra ut, mens GK3 har tapt seg noe voldsomt (og så ikke bra ut i utgangspunktet). Pixel-art vinner alltid.

For meg så var Gabriel Knight 3 en stor opplevelse. Adventuregaming handet aldri om den beste grafikken eller beste gameplayet. Men om den beste storyen og stemningen. Med kanskje det beste musikksporet i serien og en utrolig godt fortalt historie så ble GK3 min favoritt. Synd at så mange skulle henge seg opp i grafikken.

 

Syns forøvrig at musikksporet i eneren også er det beste ;)

Lenke til kommentar

Det handler rett og slett om at GK1 ENNÅ ser ganske bra ut, mens GK3 har tapt seg noe voldsomt (og så ikke bra ut i utgangspunktet). Pixel-art vinner alltid.

Det er for så vidt sant. Pixel-art har holdt seg langt bedre enn eldre forsøk på 3D, men vil likevel påstå at GK3 er godt over terskelen for hva som kan regnes som dårlig.

Det er definitivt milevis over Mario 64 visuelt.

Det fra en som ikke kunne fordra 3D fra midt-sent 90-tall pga at det meste av tidlig 3D (ca. 1995-'97) så totalt rævva ut sammenlignet med eldre sprite-basert grafikk, og pga det ga blaffen i både PS1 og N64 back in the day. (har selvsagt i ettertid oppdaget at de begge hadde et og annet bra spill, men så veldig mye virker det ikke som jeg gikk glipp av)

 

GK3 kom jeg først i kontakt med litt senere (~2000) til en rimelig penge en del år etter at jeg først spilte GK1 og 2 (som igjen ikke var før på slutten av 90-tallet, til tross for at jeg var fan av adventure-spill siden midten av 90-tallet), og selv om jeg ikke kan si at det er helt på nivå med forgjengerne syns jeg det ble gjort mye interessant og tidvis imponerende med teknoligien som jeg gjerne skulle sett gjort igjen. (bruk av kattehår som bart ikke inkludert)

 

Men kan definitivt se kritikken på puzzle-kvaliteten - merket selv at løsningene hadde en stygg tendens til å være litt ulogiske til tider, og noen ganger kunne det være rett og slett at man måtte se på et eller annet lite og vanskelig å se (enda mer så pga friheten med full 3D) eller snakke med folk på spesifikke tidspunkt. Det kan nok lett ha bidratt til at mange ga opp og ikke fullførte spillet.

Så vidt jeg kan huske har jeg til dags dato kun rundet det én gang, i motsetning til de første to, som jeg har spilt gjennom minst 3-4 ganger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk endelig hørt gjennom denne (kjøpte Going East-ekspansjonen til Euro Truck Simulator 2 på Steam-salget, så da er det tid for å kjøre lastebil & lytte til podcasts igjen). Kul episode, dette er en spillserie som jeg er veldig glad i. Jeg mener nok Quest for Glory var enda et lite hakk bedre, men utenom det er jeg helt klart enig i at Gabriel Knight er i toppsjiktet hos Sierra.

 

Det er litt merkelig at Gabriel Knight og Quest for Glory begge var serier som tilsynelatende fikk lite oppmerksomhet av Sierra selv, samtidig som de er fullstendig overlegne alt det Sierra faktisk huskes for. King's Quest er en serie dårlige skattejakter (med unntak av "Jane Jensens" KQ6), Police Quest startet bra men roter seg fullstendig bort etter det første spillet, Space Quest var bare dumt og urettferdig, og Leisure Suit Larry... vel.

 

Må arrestere dere på en liten detalj: Det var Activision som ble kjøpt av Sierra-eierne Vivendi, ikke motsatt. De ble så slått sammen med Vivendi Universal Games, som også inkluderte Blizzard og restene av Sierra. Men det var fortsatt Activision som endte opp som den sterke parten i sammenslåingen, og det er sikkert der misforståelsen stammer fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...