Gå til innhold

Test: Så mye minne trenger du til helt vanlig bruk (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde satt pris på en beskrivelse på hvordan du anskaffer minne for å oppgradere på en eldre maskin. Bør minnet være likt med det som er i maskinen.

 

Må tilgangstider og minnefrekvens være like med de eldre minnenemodulene. Bør de gamle skiftes ut med like moduler, og hvordan vet jeg hva som er optimalt på mitt oppsett, og hvordan finner jeg ut det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange % av minnet ble brukt i hvert av scenariene?

 

Hvorfor ikke teste ut et bruksmønster med mange åpne nettlesere og program, for så å teste de tunge programmene?

 

På min maskin har jeg til en hver tid åpen 2 nettlesere med x faner i hver, noen Open-office dokumenter, bilder, osv. Minnebruket mitt ligger da mellom 40-70% av 8 GB FØR jeg eventuelt drar i gang et video/foto-redigeringsprogram (eller begge :) ).

 

Min maskin hadde i hvert fall god nytte av å oppgradere fra 4 til 8 GB.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

" Hovedkortet støtter riktignok 64 gigabyte, men såpass har man bare bruk for i helt spesielle tilfeller."

 

Tja, jeg bruker Autopano og har 4x8GB med støtte for 4 til (64GB), og kunne trengt de 32GB til. Videre har koding til Lightroom blitt slik at den nytter kun 50% CPU ved export (for at man skal jobbe videre mens export pågår).

 

Har man 10 tabs + photoshop + lightroom + word + ditt og datt oppe så hadde det vert fint med å ha minimum 16GB...

 

Og hvorfor i all verden tester dere minne i Handbrake? Er jo fåtall som bruker det av "hvermansen" og det det bruker er jo CPU og kun det.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra tema på artikkelen. Savner dog litt multitasking.

 

Det finnes opptil flere "vitenskapelige" metoder for å avgjøre om poengsummene i en test er innenfor det som må forventes som variasjon. Det kan jo være en idé å bruke en sånn test fremfor å anta at resultatene er like. Det er lærerikt for journalisten og leserene, samt at kvaliteten øker et lite hakk.

Lenke til kommentar

Det denne artikkelen tester er ikke hvor mye du trenger, men om du får ytelsesutbytte av mer minne, i to programmer som folk flest sjeldent bruker... Altså disse dere prøver å nå fram til med denne artikkelen!

 

"Testen" sier ingenting om hvordan dette påvirker ytelsen til maskinen ellers. Det er heller ingen som helst informasjon om hvor mye minne som faktisk er brukt, eller om du støter på scenarier som gjør at maskinen vil reagere tregere (f.eks. i tilfeller hvor sidevekslingsfil brukes mer).

 

OS og programvare skalerer minnebruk veldig bredt og vil derfor fungere med både lite og mye minne. Du må gjerne bruke maskinen en liten stund før du merker noe, og gjøre uventete ting. Hvis du gjør samme forutsigbare oppgaven så vil alt dette ligge å vente i minnet. Det krever derfor at dere tester dette grundig og bruker maskinen som en vanlig person ville gjort, samtidig som dette er en test som systematisk kan gjentas på et annet oppsett!

 

En annen ting jeg ikke forstår er hvordan dere retter dette mot folk som ikke bruker maskinen til spilling og bruker vanlige og lite krevende programmer. Dere rettferdiggjør å teste dette på et X79-system for å teste dette på to og fire minnekanaler. Ser ikke hvordan dette kan være mer relevant enn misvisende for det dere prøver å teste!

 

Tittelen er også meget misvisende og skaper mer forvirrelse spør du meg.

 

Test heller nettleser, musikkprogram, f.eks. Skype, litt diverse programvare som drivere og anti-virus. Faktumet er også at folk som har mindre peiling ofte fyller maskinen full av søppel som stjeler både minne og andre ressurser. Folk glemmer å skru av oppstartsprogrammer, og fyller opp registeret (ikke relevant for hvor mye minne man trenger), men folk multitasker mer enn de tror.

 

Det er egentlig ganske enkelt. Det har med bruk å gjøre. Jeg bruker over 12 GB minne til "vanlig" bruk (altså et minimum for meg), og det er ikke på grunn av programmene jeg bruker, men fordi jeg gjør mye på en gang. For andre ville 2 GB kunne holde også!

 

Bruker du mange programmer samtidig, trenger du mer, enkelt og greit. Er alltid fint å ha ihvertfall 10 % ledig også.

 

 

Irrelevante tester og irrelevante påstander som ikke er reelt for de som lurer på dette. Ikke meningen å være kvass, men jeg synes ikke denne artikkelen sier noe. :/ Kort og lite dyptgående er den også.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...