Gå til innhold

Feature: Anbefalte indiespill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan ikkje anbefale shelter....40 min spilletid, repeterende musikk, lateskap på design (stjernehimmel som ser ut som ein baby tapet repetert veldig forstyrende for ødelege natte atmosfere) osv

 

spillet trenger du ikkje bry deg om matte ungene egentlig, og er bare 1 fiende som kan drepe deg. resten av dyrene er bare der som fillers

 

ville synest var ok om det var gratis men 10 eur fortjener dei kras kritik for spesielt når ikkje er 1 time spilletid og veldig litte engasjerende eller hovud elementene virker ikkje som dei skal (spoiler: elven som skal skade deg med bølgene gjør ikkje det ein gang...)

Lenke til kommentar

The Cat Lady er et av mine favorittspill de siste årene, og jeg prøver å anbefale det i alle sammenhenger. Skjønner ikke helt kritikken i denne artikkelen egentlig, og må si at jeg er veldig uenig i den.

Vil heller anbefale å lese anmeldelsen til AdventureGamers, som passer bra med mitt eget inntrykk av spillet.

http://www.adventuregamers.com/articles/view/23373

Spillet vant forøvrig prisen for årets beste historie i fjor, foran blant annet The Walking Dead, uten tvil velfortjent i mine øyne.

 

Edit: Men vil kun anbefale spillet for voksne. Er ikke akkurat GTA5, dette, og mange vil synes temaene er kjedelige, samt at det er veldig mye dialog.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Spillet vant forøvrig prisen for årets beste historie i fjor, foran blant annet The Walking Dead, uten tvil velfortjent i mine øyne.

På det området minner spillet veldig om David Cages spill. De individuelle sekvensene spennende og ofte minneverdige, handlingen tar for seg interessante temaer og spillet bruker kule virkemidler til å fortelle den. Men samtidig har logikken visse svakheter, og mye av det som skjer fremstår som overdrevent og dumt. Downfall har en mye bedre historie. Det har forsåvidt også The Walking Dead, men selv mener jeg The Sea Will Claim Everything fortjener prisen for beste historie i fjor (med Spec Ops på andreplass).

Endret av Joachim_F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes de individuelle sekvensene ikke er det som er minneverdig med Cat Ladys historie, og synes heller ikke virkemidlene er spesielt kule. Er det noe som er overdrevent og "dumt" så er det jo heller virkemidlene (om det er volden du tenker på). Ser ikke helt hva som er feil med logikken heller, bortsett fra det opplagte at hun ikke kan dø, og blir beordret til å drepe folk, men det er jo heller ikke poenget med historien. Ser ingen likheter med David Cage sine spill i det hele tatt, egentlig. Bortsett fra det "overnaturlige", men som sagt, da føler jeg man ser på saken fra feil side, men mange er veldig splittet i synet på Cat Lady, og den er fortalt på en annerledes måte enn de fleste spill,så jeg skjønner godt at folk kan ha andre meninger.

 

Skjønner forøvrig ikke hva som er så bra med historien i Walking Dead. Hadde ikke Clementine og Lee og samspillet mellom de vært så bra så hadde ingen brydd seg. Historien i seg selv er ganske middels, og den er veldig simpel og rett fram, men den er velfortalt,og for mange er det ensbetydende med en bra historie, spesielt i et så medium som har hatt så få bra historier som dataspill.

 

The Sea Will Claim Everything har jeg ikke spilt enda, men jeg har det, så det står på lista. Ikke hørt at noen mener at historien er så fantastisk i den, men vi er tydeligvis uenige om hva som er en bra historie. ;) Resonance var forøvrig min nummer to i fjor.

 

Downfall må jeg nok spille en gang, men det er vel ingen tvil om at den ikke har fått like mye skryt som hans siste spill, uten at det trenger betyr noe.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Synes de individuelle sekvensene ikke er det som er minneverdig med Cat Ladys historie, og synes heller ikke virkemidlene er spesielt kule. Er det noe som er overdrevent og "dumt" så er det jo heller virkemidlene (om det er volden du tenker på). Ser ikke helt hva som er feil med logikken heller, bortsett fra det opplagte at hun ikke kan dø, og blir beordret til å drepe folk, men det er jo heller ikke poenget med historien. Ser ingen likheter med David Cage sine spill i det hele tatt, egentlig. Bortsett fra det "overnaturlige", men som sagt, da føler jeg man ser på saken fra feil side, men mange er veldig splittet i synet på Cat Lady, og den er fortalt på en annerledes måte enn de fleste spill,så jeg skjønner godt at folk kan ha andre meninger.

Med virkemidler tenker jeg mest på hvordan historien fortelles. Blant annet med ulike sekvenser, tilbakeblikk og så videre. Jeg har ikke noen problemer med det overnaturlige eller volden. De overnaturlige og voldelige elementene finner man også i Downfall.

 

 

Det som skuffet meg mest med The Cat Lady var morderne. I stedet for å gå for noe litt subtilt eller med litt dybde, er det rett og slett en gjeng usannsynlige psyko-galninger som med unntak av psykologen virker helt tilfeldige. Det ringer på døra, får se hvem det er ... ah, en gal morder. Yes. Men det er jo sistemann som tar kaka, der drar jo spillet ut i Batman fra sekstitallet-territorium. På dette området minner spillet veldig om Heavy Rain, der man på mystisk vis havner i klinsj med den ene galningen etter den andre, og det blir veldig usannsynlig etter en stund.

 

I starten legger spillet opp til at det skal være vanskelig å få seg til å ta livet av disse folkene (blant annet ved at du kan nekte), men når alt kommer til alt er morderne så karikerte og overdrevent onde at man aldri stiller spørsmål ved om man gjør det rette. Jeg hadde nok håpet mer på noe ala Downfall eller Dreamweb, der det ikke alltid er åpenbart om det er deg det er noe galt med eller verden.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...