Gå til innhold

I dag kommer Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En grei oppdatering, kjører 8.1 på kjøkkenPC og laptop. Windows 8 var utmerket fra før, det blir bare hakket bedre. Men kanskje noe av sutrekoret stopper. :)

 

Tviler på at "sutrekoret" blir så fornøyd, hovedproblemene med win8 er ikke tatt tak i med denne oppdateringen, som om selve startknappens fravær er problemet med metro....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En grei oppdatering, kjører 8.1 på kjøkkenPC og laptop. Windows 8 var utmerket fra før, det blir bare hakket bedre. Men kanskje noe av sutrekoret stopper. :)

Tviler på at "sutrekoret" blir så fornøyd, hovedproblemene med win8 er ikke tatt tak i med denne oppdateringen, som om selve startknappens fravær er problemet med metro....

 

AtW

At et interface som du såvidt er innom skal være et problem skjønner jeg ikke. Personlig klarer jeg å navigere i ModernUI bedre med desktop enn med touch

Lenke til kommentar

At et interface som du såvidt er innom skal være et problem skjønner jeg ikke. Personlig klarer jeg å navigere i ModernUI bedre med desktop enn med touch

 

Nå nevnte jeg vel strengt tatt ikke hva som var hovedproblemene med win8, jeg synes ikke det begrenser seg til metro. Men det er ett problem ja, vanskelig å unngå å bruke det til enkelte ting. I tillegg tar det tid å få rotet systemet unna det etter install.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jokai microsoft har lansert floortiles 8.1.. litt merkeligt navn at dem har valgt navnet Windows på denne.. ettersom det meste nå kjører i fullskjerm apps.. mens selve Windows delen ligger i skyggen...

 

Skype.. metro (Desktop må man aktivt søke etter for å få lov å laste ned).

 

Ingen tile app kan vise systemressurser uten at du legger inn et "usikkert" program i bakrund som sender videre informasjonen... (som igjen omgår den nye sikkerhets profilen til Windows... da var det lite vits med sikkerheten til å begynne med på metro.. siden en vanlig bruker vil legge inn exe fila som må kjøre for å få utvidet funksjonalitet i metro menyen..

 

Windows gadgets fikk aldri en erstatter..

 

Floortiles 8.1 støtter ikke microsoft Office gamlere en 2007.. synd for alle som likte Outlook Express, front page (selv om man ikke inrømmer det).

 

Å dem klarer enda ikke å lage en software stopper for IRQ less or Equal or greather than or lower than or Equal to god blue screen of Death... utrolig...

 

Desktoppen har også heller ikke fått tilbake sortering av vinduer på skrivebordet... for dem som ikke vet hva det er (Windows 7 +), så prøv å velg 2 programmer på start menyen å prøv å få dem sortert på skjermen... det går ikke.. du må flytte ett vindu på en side av skjermen der den "snapper" tilpasser seg 50% av skjermen... Problemet der er bare hvis du skal bruke mere en 2 vinduer...

Den eneste måten å gjøre det på i Windows 7 (8-8,1) er å trykker CTRL ALT DELETE å gjøre det via Windows oppgavebehandler... velg 2 eller flere programmer å trykk andre musetast.. da får man opp det valget man kunne gjøre før Windows 7... altså å sortere vinduer, side ved side, vannrett, loddrett, maximert osv osv..

 

Desktop har blitt litt mer strippet for funksjonalitet etter metro kom på bilde (antagelig for å FORCE alle over på det ubrukelige grensesnitte)... vil heller bruke Windows 3.11 som er mer oversiktelig på "WINDOW" oppsette...

 

Bare prøv selv :

http://www.michaelv.org/ <<< mini Windows 3.11 java

Alt sortert i enkle mapper uten noe tiles tull...

Man kunne jo bare ønske at dette skulle komme tilbake.

 

 

Uansett nuf said :) dagens klage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tviler på at "sutrekoret" blir så fornøyd, hovedproblemene med win8 er ikke tatt tak i med denne oppdateringen, som om selve startknappens fravær er problemet med metro....

Det har jo noe med at det egentlig ikke er så mye å ta tak i. Metro er faktisk ikke et problem, det fungerer fint :)

 

Jeg vet at du har en personlig "rant" om Metro, men jeg liker å ha samme interface på alle flater. Det er rett og slett logisk.

Håper det blir samkjørt enda mer WP 8.1.

Lenke til kommentar

Det har jo noe med at det egentlig ikke er så mye å ta tak i. Metro er faktisk ikke et problem, det fungerer fint :)

 

Jeg vet at du har en personlig "rant" om Metro, men jeg liker å ha samme interface på alle flater. Det er rett og slett logisk.

Håper det blir samkjørt enda mer WP 8.1.

 

Det er ikke så veldig mye galt med win8 kontra win7, men det er heller ikke noen særlig fordeler, å stå på stedet hvil, eller litt bak er for slapt, verden går framover, og MS må følge med. Metro er ikke noe som fungerer fint på noe nivå, så kan man kanskje si man ikke bruker det særlig ofte, men det er allikevel elendig designet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at du mener det, men du tar likevel feil. ;)

 

Og 8.1 gjør en god ting enda bedre.

 

Jeg har gode objektive grunner for å mene det også, ting som å måtte flytte musa mye lengre, at skjermen blokkeres, at man må bruke flere tastetrykk for det samme er faktisk målbare parametre. Til bruk med mus og tastatur er det elendig, og jeg kan ikke komme på en eneste oppgave den gjør raskere enn den gamle startmenyen, og det var ikke akkurat noe moderne mirakel i genial design den heller. I tillegg mister man ting som saklige widgets osv.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har gode objektive grunner for å mene det også, ting som å måtte flytte musa mye lengre, at skjermen blokkeres, at man må bruke flere tastetrykk for det samme er faktisk målbare parametre. Til bruk med mus og tastatur er det elendig, og jeg kan ikke komme på en eneste oppgave den gjør raskere enn den gamle startmenyen, og det var ikke akkurat noe moderne mirakel i genial design den heller. I tillegg mister man ting som saklige widgets osv.

Klart det. Jeg har også gode objektive grunner til at det fungerer skikkelig. Vi har diskutert dette til det kjedsommelige tidligere, og blir nok ikke enige uansett. En ting vi kan være enig i er at ingen systemer er perfekte, det gjelder Metro og den klassiske startmenyen. Det blir en subjektiv vurdering uansett, og jeg mener at de "saklige, objektive" fordelene overskygger ulempene fullstendig.

 

Microsoft har faktisk endelig forstått noe tidlig: Touch har kommet for å bli, og det gjelder for PC-bruk også. De har laget et interface som fungerer ypperlig på tvers av "plattform", og for oss som har kommet over våre gamle vaner, og bruker forskjellige input interface'er, så er det rett og slett en genistrek.

 

 

Du møter dem sikkert du også: Gamlingene som fremdeles "ikke finner frem" i Office etter Ribbons, og fremdeles, etter 6 år, klager på det. Ikke bli en av de. De brukte omtrent de samme mot-argumentene som du gjør med Metro. ;)

Lenke til kommentar

Gjør de? Det er vanskelig for meg å se de samme objektive argumentene imot ribbons, utover at det er uvant. Det er ikke markant mer tungvindt å bruke mtp forflytting av mus, plass brukt på skjermen eller antallet tastetrykk. På mange måter er det raskere. Bare fordi noe er nytt betyr ikke at det er bedre. Og vi får se, jeg tror ikke touch har kommet for å bli på "vanlige" desktop-PCer. Ihvertfall ikke in win8s levetid. Når jeg ser folk bruker win8 prøver de å unngå metro så mye de kan.

 

AtW

Lenke til kommentar

Gjør de? Det er vanskelig for meg å se de samme objektive argumentene imot ribbons, utover at det er uvant. Det er ikke markant mer tungvindt å bruke mtp forflytting av mus, plass brukt på skjermen eller antallet tastetrykk. På mange måter er det raskere.

At det er uvandt er jo det største argumentet for både Metro og Ribbons. Men jo, argumentene går/gikk på at det er mer museflytting ("menyen bruker jo helle bredden på skjermen!"), hurtigtaster er gjort "mer tungvindt" (derfor måtte de legge til Office 2003 kompabilitet for snarveier i Office 2007), det er "vanskelig å få en oversikt over kommandoer", det er "mer uryddig" og "stygt".

 

Bare fordi noe er nytt betyr ikke at det er bedre.

Absolutt ikke. Men det betyr ikke at det er dårligere heller. Og det nye får automatisk en ulempe i og med at det er uvandt.

 

 

Og vi får se, jeg tror ikke touch har kommet for å bli på "vanlige" desktop-PCer. Ihvertfall ikke in win8s levetid. Når jeg ser folk bruker win8 prøver de å unngå metro så mye de kan.

Touch er kanskje ikke blitt normalen i løpet av Windows 8s levetid, men det kommer. Et sted må det jo begynne. Jeg tror som sagt at det kun er et spørsmål om tid.

 

Jeg HÅPER at det kun er et spørsmål om tid! :)

Ikke at jeg kommer til å pakke bort mus og tastatur, men i enkelte sammenhenger er touch mer effektivt.

Lenke til kommentar

At det er uvandt er jo det største argumentet for både Metro og Ribbons. Men jo, argumentene går/gikk på at det er mer museflytting ("menyen bruker jo helle bredden på skjermen!"), hurtigtaster er gjort "mer tungvindt" (derfor måtte de legge til Office 2003 kompabilitet for snarveier i Office 2007), det er "vanskelig å få en oversikt over kommandoer", det er "mer uryddig" og "stygt".

 

Absolutt ikke. Men det betyr ikke at det er dårligere heller. Og det nye får automatisk en ulempe i og med at det er uvandt.

 

 

Touch er kanskje ikke blitt normalen i løpet av Windows 8s levetid, men det kommer. Et sted må det jo begynne. Jeg tror som sagt at det kun er et spørsmål om tid.

 

Jeg HÅPER at det kun er et spørsmål om tid! :)

Ikke at jeg kommer til å pakke bort mus og tastatur, men i enkelte sammenhenger er touch mer effektivt.

 

Mulig det ble brukt, men det er isåfall feilaktig, mange funksjoner er raksere, noen er tregere med ribbons, og man kan endre på oppsettet i bredden både med og uten ribbons, uryddig er mere subjektivt, og hvertfall stygt, men det er vanskelig å komme vekk fra ting som flere taster som må trykkes og at man må flytte musa lengre osv.

 

I enkelte sammenhenger, stort sett er det ikke det (på desktop), og når man stort sett bruker tastatur og mus, så hadde jeg satt pris på ett system som var egnet for det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg grøsser med tanken på å jobbe 8 timer i strekk med å ta på skjermen. Touch fungerer ypperlig til nettbrett og i visse tilfeller på desktop/bærbar. Som oftest ikke.

MS har gjort en del snodige valg, som f.eks det å lukke en app ved å ta tak i toppen og dra den ned. Ikke bare er det uvandt, men det er også tidkrevende og tungvint. Om det er pga estetiske grunner eller hva vet jeg ikke, men f.eks et kryss som dukket opp på kjent sted når musen nærmet seg ville vært så mye bedre.

 

Jeg har brukt Windows 8 siden release. For det meste merker jeg ingen nevneverdige forskjeller mellom Win 7 og 8 (bruker 7 på jobb). Men når en sjelden gang Win 8 bestemmer seg for å åpne noe i en app får jeg fnatt.

Man har valgmuligheten til å sette opp Win 8 (til en viss grad) slik man ønsker. For min del betyr det å fjerne all bruk av apps. Ikke bare fordi jeg misliker måten apps fungerer på i Win 8, men også fordi jeg ønsker å bruke pc'en min mest mulig helhetlig. Det gjør det ikke når apps og andre programmer er grunnleggende forskjellige.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...