Gå til innhold

Så mange Spotify-sanger har aldri blitt spilt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den mest populære sangen på Spotify de siste fem årene er Thrift Shop av Macklemore & Ryan Lewis, med over 150 millioner avspillinger. Den mest populære sangen i løpet av en 24-timers periode er Daft Punk - Get Lucky, med 1,5 millioner avspillinger.

Til sammenligning er verdens mest solgte CD-album Michael Jacksons Thriller med 42,4 millioner stk. Det skulle ikke forundre meg om disse er spilt i snitt over 100 ganger hver. Altså 9 låter med over 4240 millioner avspillinger hver bare på dette ene albumet. 28 ganger mer enn topplåta på spotify.

 

Angående Draft punk - Get lucky så er ikke 1,5 millioner avspillinger mer enn det samtidige lyttertallet på mange av de populære amerikanske radiokanalene. Det vil si at de fleste låtene som spilles der har flere samtidige lyttere enn det Get lucky har klart å samle opp i løpet av 24 timer på Spotify.

 

Konkluskon: Spotify er kraftig overvurdert som låtformidler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til sammenligning er verdens mest solgte CD-album Michael Jacksons Thriller med 42,4 millioner stk. Det skulle ikke forundre meg om disse er spilt i snitt over 100 ganger hver. Altså 9 låter med over 4240 millioner avspillinger hver bare på dette ene albumet. 28 ganger mer enn topplåta på spotify.

 

Angående Draft punk - Get lucky så er ikke 1,5 millioner avspillinger mer enn det samtidige lyttertallet på mange av de populære amerikanske radiokanalene. Det vil si at de fleste låtene som spilles der har flere samtidige lyttere enn det Get lucky har klart å samle opp i løpet av 24 timer på Spotify.

 

Konkluskon: Spotify er kraftig overvurdert som låtformidler.

 

Er ikkje 100 avspelingar litt mykje? Uansett så har Thriller vore ute i 31 år, på eit medium som var langt meir brukt enn Spotify er i dag. Spotify har definitivt hatt ei stor auke dei siste åra, men det er nok meir å gå på.

 

I tillegg konkurrerer Spotify med Wimp, Mp3, CD og diverse andre format og alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 


Det skulle ikke forundre meg om disse er spilt i snitt over 100 ganger hver.


Har du røyka eller?!

Gjennomsnittet per sang er nok mer rundt 4-5 Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du er kunnskapsløs i forhold til tidsbildet. Den gangen man kun kjøpte fysiske media, så hadde de fleste ikke så mange album i samlingen. Dvs at man kunne fint høre gjennom favorittplata til man ble lei. Tipper derfor svaret er nærmere 100 enn dine fire-fem.

 

Jeg kan fint huske den tiden man kun kjøpte fyisiske media, så ikke kom her. Tror jeg aldri jeg har hørt en sang 100 ganger, så å si 100 i gjennomsnitt for alle de 42 millioner cd´ene er helt på vidda.

 

En annen ting er hat Simen1 egner hele albumet 100 opp mot 1 sang på spotify i sitt regnestykke.

Lenke til kommentar

Spotify regner antall låtavspillinger. CD-er må regnes som salgstall i hele album og må ganges opp med antall avspillinger for å få et sammenlignbart tall. Siden vi snakker om topplister av de mest populære låtene på Spotify så må vi også sammenligne med topplister av de mest populære CD-platene. Ellers blir det skjev sammenligning, ikke sant? Mine favoritt-album har jeg spilt av flere hundre ganger. Basert på egne erfaringer antar jeg derfor at andre har gjort det samme med sine favorittalbum, men jeg tok en litt nøktern tilnærming og skrev 100 i stedet for flere hundre. På album med 9 låter (som Thriller) så tilsvarer 100 ganger gjennomhøring 900 låtavspillinger med Spotify. Da regner vi epler vs epler.

 

En låt 100 ganger er ikke mer enn at man hører den en gang om dagen i drøyt 3 måneder. Radioslagere spilles gjerne 10 ganger om dagen i 1-2 måneder før de reduseres til 2-5 ganger om dagen i noen flere måneder. Så ligger de kanskje brakk en stund før de får en retrobølge med 1-3 ganger om dagen. Så kan du gange opp med antall radiokanaler og lyttertallet for å få sammenlignbare tall med Spotify.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Den mest populære sangen på Spotify de siste fem årene er Thrift Shop av Macklemore & Ryan Lewis, med over 150 millioner avspillinger. Den mest populære sangen i løpet av en 24-timers periode er Daft Punk - Get Lucky, med 1,5 millioner avspillinger.

Til sammenligning er verdens mest solgte CD-album Michael Jacksons Thriller med 42,4 millioner stk. Det skulle ikke forundre meg om disse er spilt i snitt over 100 ganger hver. Altså 9 låter med over 4240 millioner avspillinger hver bare på dette ene albumet. 28 ganger mer enn topplåta på spotify.

 

Angående Draft punk - Get lucky så er ikke 1,5 millioner avspillinger mer enn det samtidige lyttertallet på mange av de populære amerikanske radiokanalene. Det vil si at de fleste låtene som spilles der har flere samtidige lyttere enn det Get lucky har klart å samle opp i løpet av 24 timer på Spotify.

 

Konkluskon: Spotify er kraftig overvurdert som låtformidler.

Du må jo ta utgangspunkt i hvor mange brukere spotify har. Hvis man kjøper en cd så har man alltid muligheten til å spille den av da man garantert har en cdspiller, en cd kan bli kjøpt flere ganger og den kan bli kastet eller mistet uten å bli brukt. Så å ta utgangspunkt fra hvor mange som kjøper en cd i fra hvor mange som hører sangen blir feil mener nå jeg. Det kan være hvor mange cder som blir solgt til butikker også ? ikke bare salg til privatpersoner ? eller var det du gikk ut i fra?

Lenke til kommentar

 

Jeg kan fint huske den tiden man kun kjøpte fyisiske media, så ikke kom her. Tror jeg aldri jeg har hørt en sang 100 ganger, så å si 100 i gjennomsnitt for alle de 42 millioner cd´ene er helt på vidda.

 

En annen ting er hat Simen1 egner hele albumet 100 opp mot 1 sang på spotify i sitt regnestykke.

 

Tallene vil selvsagt variere i forhold til hvilket album/gruppe det var og masse andre faktorer. I "gamle dager" så lyttet man gjerne gjennom hele platen, da vinyl eller kassetter ikke innbydde til stadig hopping fra sang til sang :) Som fattig student hadde ikke jeg råd til så mange plater. Kjøpte gjerne en plate pr måned i snitt, og da ble de også grundig gjennomspilt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Spotify regner antall låtavspillinger. CD-er må regnes som salgstall i hele album og må ganges opp med antall avspillinger for å få et sammenlignbart tall. Siden vi snakker om topplister av de mest populære låtene på Spotify så må vi også sammenligne med topplister av de mest populære CD-platene. Ellers blir det skjev sammenligning, ikke sant? Mine favoritt-album har jeg spilt av flere hundre ganger. Basert på egne erfaringer antar jeg derfor at andre har gjort det samme med sine favorittalbum, men jeg tok en litt nøktern tilnærming og skrev 100 i stedet for flere hundre. På album med 9 låter (som Thriller) så tilsvarer 100 ganger gjennomhøring 900 låtavspillinger med Spotify. Da regner vi epler vs epler.

 

En låt 100 ganger er ikke mer enn at man hører den en gang om dagen i drøyt 3 måneder. Radioslagere spilles gjerne 10 ganger om dagen i 1-2 måneder før de reduseres til 2-5 ganger om dagen i noen flere måneder. Så ligger de kanskje brakk en stund før de får en retrobølge med 1-3 ganger om dagen. Så kan du gange opp med antall radiokanaler og lyttertallet for å få sammenlignbare tall med Spotify.

 

Det er ikke sånn at hver gang noen skulle høre på en CD så hørte de fra første til siste sang. Man spiller heller de få sangene man kjøpte CD´en for slik som NikkaYoichi sier. Jeg syntes det er ganske naivt å tro at alle har samme lyttemønster som deg selv.

 

Hvis man derimot ser på kun den sangen det er snakk om og sier at denne sangen har blitt hørt 50 ganger per CD (noe som er et helt villt som et gjennomsnitt over 42 millioner), så er tallet 230 millioner opp mot spotify sine 150, og når man tenker over hvor lenge cd´en har vært ute i forhold til spotify vil jeg si at tallene til spotify er ganske så gode.

Lenke til kommentar

Spotify regner antall låtavspillinger. CD-er må regnes som salgstall i hele album og må ganges opp med antall avspillinger for å få et sammenlignbart tall. Siden vi snakker om topplister av de mest populære låtene på Spotify så må vi også sammenligne med topplister av de mest populære CD-platene. Ellers blir det skjev sammenligning, ikke sant? Mine favoritt-album har jeg spilt av flere hundre ganger. Basert på egne erfaringer antar jeg derfor at andre har gjort det samme med sine favorittalbum, men jeg tok en litt nøktern tilnærming og skrev 100 i stedet for flere hundre. På album med 9 låter (som Thriller) så tilsvarer 100 ganger gjennomhøring 900 låtavspillinger med Spotify. Da regner vi epler vs epler.

 

En låt 100 ganger er ikke mer enn at man hører den en gang om dagen i drøyt 3 måneder. Radioslagere spilles gjerne 10 ganger om dagen i 1-2 måneder før de reduseres til 2-5 ganger om dagen i noen flere måneder. Så ligger de kanskje brakk en stund før de får en retrobølge med 1-3 ganger om dagen. Så kan du gange opp med antall radiokanaler og lyttertallet for å få sammenlignbare tall med Spotify.

 

Det er utvilsomt dei som har lytta til ein CD 100+ ganger, men her er det snakk om alle solgte versjonar av albumet over 31 år. Eg trur dei som har høyrt det 100 ganger er i eit stort mindretal. Musikkentusiaster har gjerne massevis av album som får speletid, og vil av den grunn ikkje nå 100 avspelingar. Dei som har færre album lyttar kanskje ikkje like mykje til musikk og er endå lengre unna så mange avspelingar.

 

Uansett så trur eg 100 avspelingar for kvart einaste Thriller-album solgt gjennom tidene er alt for mykje.

Lenke til kommentar

Jaja, la oss si at eieren bare spiller favoritt-CDen sin usle 4 ganger før den går i søpla, mistes eller stjeles. La oss videre si at han kun gitter å spille den ene favorittlåta på favorittalbumet. Går det an å ha ennå lage pessimistiske anslag uten å bli helt virkelighetsfjern? Uansett, med dette svært pessimistiske anslaget ligger fortsatt topplåta hos Spotify bak antall avspillinger av favorittlåta på "Thriller".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jaja, la oss si at eieren bare spiller favoritt-CDen sin usle 4 ganger før den går i søpla, mistes eller stjeles. La oss videre si at han kun gitter å spille den ene favorittlåta på favorittalbumet. Går det an å ha ennå lage pessimistiske anslag uten å bli helt virkelighetsfjern? Uansett, med dette svært pessimistiske anslaget ligger fortsatt topplåta hos Spotify bak antall avspillinger av favorittlåta på "Thriller".

 

Vi snakker om gjennomsnitt av 42 millioner CD´er og jeg tviler på at alle de 42 millionene sier at dette er deres favorittplate.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...