Gå til innhold

Så mye tid taper du årlig på trege PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er mange sider ved dette. En del ønsker en treg jobbpc da det gir mer pauser og fritid de kan skylde på pcen på. Klassikeren er de som kommer på jobb og bruker de første trekvarter til timen på en myk start mens pcer og system starter, og så blir de sure når pcer oppgraderes eller skiftes slik at de mister morgenpausen.

 

Trege pcer og pctrøbbel er også en enkel løsning om man vil ha ekstra fri. Her er jo ansatte som starter utskriftsjobber på titusenvis av sider slik at alle andre må vente en klassiker, eller at alle streamer netflix slik at nettverket kneler og ingenting blir gjort.

 

Det er også de som starter f.eks en utskrift og venter til den er ferdig før de går videre mens andre gjør andre ting imens.

 

Man må altså skille mellom ønsket treghet og uønsket treghet.

Lenke til kommentar

Så hvis alle hadde Mac, ville verden vært et bedre sted.

Hoved grunnen til at mange sliter med trege datamaskiner er jo fordi de sitter med gammel hardware. Dette er jo noe Apple brukere også kan møte på da det også eksisterer gamle mac maskiner (dette gjelder når maskinvaren er flaskehalsen). Som andre sier så kan man nok skylle på tregt internett for mesteparten av denne tiden, så igjen så skiller ikke mac og andre datamaskiner seg markant på dette området (med mindre Apple leverer påtvungen fiber til alle som eier en Apple maskin da...).

Endret av Rainmaker91
Lenke til kommentar

Av og til føles jobb PCen som en raspberry pi, så kanskje på tide å skru opp og se?

Nei, men jeg tror ikke verken ledelse eller bruker i mange tilfeller har et lite bevisst forhold til hva denne PCen er i stand til og hvilke begrensninger den har.

 

Kanskje man kan begynne med å kjøpe riktig pc?

Lenke til kommentar

Dem glemte å legge til lastetid i spill, der vi taper mange minutter av og til opp til 5 minutter å vente på siste fyren i League of legends som kjører turbohamster pc..

 

Samme i world of tanks, StarCraft2, osv osv mange online spill er så dumme at dem KREVER at alle er inne i spillet og så legger på 20+ sekunder vi må vente for å faktisk få spille

Lenke til kommentar

Kjekt å vite at jeg har investert 7,14 BTC på nye datadeler fra bitcoinstore da ;-) Man kan si jeg har investert i mer tid :p

Sist jeg sjekket så var det såpass dårlige priser der at det lønte seg å ta pengene ut i NOK (via bitcoinsnorge, til tross for 4,9% de tar for det), for deretter kjøpe i en norsk nettbutikk.

 

Ja, om man tar med MVA+toll-avgift+frakt.

Pluss at man mister den flotte norske servicen/reklamasjonsretten.

 

Angående tap av tid på venting så har jeg nok sikkert brukt MYE mer tid på å forhindre venting, enn jeg faktisk måtte ha ventet. På den andre siden, så går tiden 10 ganger raskere ved å drive med PC og optimalisering, som det å stirre blankt på skjermen.

(det er få ting som får meg til å se like rødt som en treg PC)

 

Har faktisk en ganske gammel og low-spec PC på jobben (core2duo E8200 etc..), men etter at de oppgraderte alle maskiner på bygget med samsung 830 SSD, så går ting faktisk ganske smooth likevell. Til sammenligning var skole-PCen dobbelt så kraftig, og kanskje 10 ganger tregere i bruk.

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket så var det såpass dårlige priser der at det lønte seg å ta pengene ut i NOK (via bitcoinsnorge, til tross for 4,9% de tar for det), for deretter kjøpe i en norsk nettbutikk.

 

Ja, om man tar med MVA+toll-avgift+frakt.

Pluss at man mister den flotte norske servicen/reklamasjonsretten.

 

Angående tap av tid på venting så har jeg nok sikkert brukt MYE mer tid på å forhindre venting, enn jeg faktisk måtte ha ventet. På den andre siden, så går tiden 10 ganger raskere ved å drive med PC og optimalisering, som det å stirre blankt på skjermen.

(det er få ting som får meg til å se like rødt som en treg PC)

 

Har faktisk en ganske gammel og low-spec PC på jobben (core2duo E8200 etc..), men etter at de oppgraderte alle maskiner på bygget med samsung 830 SSD, så går ting faktisk ganske smooth likevell. Til sammenligning var skole-PCen dobbelt så kraftig, og kanskje 10 ganger tregere i bruk.

 

 

Altså, det var ikke "helt sinnsyktk" gode priser, men jeg sparte 500kr og synes det var greit nok. (Ja, medregnet MVA og frakt. Datadeler er tollfrie ;-) ) Ikke har jeg brukt penger heller på disse bitcoinsene jeg hadde, så for meg ble det veldig billig :p Jeg tar jo en sjangs, har ikke reklamasjonsrett - men jeg har jo fortsatt garantien da. Uansett så håper jeg at alle 8 kjernene virker i 8-kjerne CPU'en jeg har kjøpt, for det er lite som er så kjedelig som døde eller halvdøde datadeler :p

Lenke til kommentar

 

Altså, det var ikke "helt sinnsyktk" gode priser, men jeg sparte 500kr og synes det var greit nok. (Ja, medregnet MVA og frakt. Datadeler er tollfrie ;-) ) Ikke har jeg brukt penger heller på disse bitcoinsene jeg hadde, så for meg ble det veldig billig :p Jeg tar jo en sjangs, har ikke reklamasjonsrett - men jeg har jo fortsatt garantien da. Uansett så håper jeg at alle 8 kjernene virker i 8-kjerne CPU'en jeg har kjøpt, for det er lite som er så kjedelig som døde eller halvdøde datadeler :p

Hva kjøpte du da? :)

 

Det er kanskje ikke toll på forsendelsen, men du må fortsatt ut med toll-avgift (som nevnt i forrige innlegg). Denne er som regel på rundt 150-250kr. :)

 

Dog, regningen for MVA/tollavgift får du ofte et par måneder senere.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Veldig usikker på hvordan denne undersøkelsen er foretatt. Spør man en som f.eks jobber med videoproduksjon og rendering av svære videofiler så er jo dette noe som tar tid og man skulle jo selvsagt ønske at dette var ferdig på brøkdelen av et sekund. Regnes da tiden det tar for "tapt tid" i den forstand at man sitter og venter og gjør ingenting i tiden det tar, eller gjør man noe annet mens det kjører i bakgrunnen?

 

Idet man kommer på jobb, venter man til samme sekund arbeidsdagen begynner med å slå på pcer eller slår man dem på idet man ankommer og lar dem boote mens man gjør seg klar med en kopp kaffe og morgenpraten?

 

Har man selv forårsaket tregheten ved å installere alt man kommer over av verktøylinjer og artigheter? Vedlikeholdes PCen med oppdateringer og generell opprydning og sletting av filer man ikke trenger?

Hvor mye er reelt og hvor mye er noe man skylder på for å få seg en ekstra røykepause? Hvor mange bløffer om treg pc for å få en unnskyldning til å ta en pause mens man venter?

 


Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...