Gå til innhold

Kamera for "livslogging"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser umiddelbart et problem (særlig med tanke på norsk lovvgiving): Kameraet vil jo ta en haug med bilder av andre mennesker i mange situasjoner hele dagen (og enkelte personer og bedrifter vil muligens se på kameraet som alt fra overvåking til spionasje). Paradokset er og at det neppe vil ta bilder av personen selv, den som skal liksom dokumentere seg selv.

 

Selv om jeg ser at det kan være bruksområder for kameraet, føler jeg likevel at ut fra artikkelens tanke at det må være et kamera spesielt for folk med helling mot narsissisme - men på samme tid vil de muligens bli litt skuffet når de ikke er med på bildene selv (hvis de da ikke er stadig i speilet og ser på seg selv - og/eller muligens ofte besøker urinaler :wee: ).

 

Tor

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ser umiddelbart et problem (særlig med tanke på norsk lovvgiving): Kameraet vil jo ta en haug med bilder av andre mennesker i mange situasjoner hele dagen (og enkelte personer og bedrifter vil muligens se på kameraet som alt fra overvåking til spionasje). Paradokset er og at det neppe vil ta bilder av personen selv, den som skal liksom dokumentere seg selv.

 

Selv om jeg ser at det kan være bruksområder for kameraet, føler jeg likevel at ut fra artikkelens tanke at det må være et kamera spesielt for folk med helling mot narsissisme - men på samme tid vil de muligens bli litt skuffet når de ikke er med på bildene selv (hvis de da ikke er stadig i speilet og ser på seg selv - og/eller muligens ofte besøker urinaler :wee: ).

 

Tor

 

Meningen er vel å dokumentere det du opplever, ikke ansiktet ditt dagen igjennom?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg leste om Memoto når denne kom på Kickstarter. Det var mye diskusjoner rundt denne på div fora.

 

Problemstillingen er den samme som da, nemlig personvern. Om folk er bekymret for Google Glass og lignende, må dette være adskillig verre. Den tar bilder hele tiden, uten å gjøre det veldig tydelig.

 

Situasjoner hvor denne skaper utfordringer er mange. Arbeidsplasser, private hjem, på trening (jeg vil helst ikke bli tatt bilde av når jeg kommer ut av dusjen), osv.

 

Rent praktisk ser jeg en utfordring med å ha noen kontroll over disse bildene. Om jeg kommer hjem fra ferie synes jeg det er nok jobb å sortere bilder for hele ferieturen. Skal det produseres 2000 bilder om dagen (hvor 90% sikkert er søppel) tror jeg de fleste går fort lei av å bla i dårlige bilder.

Endret av XmasB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...