Gå til innhold

Slik ser Googles kvantemaskin ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De sier at de ikke vet hvilken oppgave en kvantemaskin kan brukes til. Det er jo selvsagt. En ordentlig kvantemaskin kan knekke enhver kryptoalgoritme som eksisterer i dag. Den dagen en slik maskin eksisterer og fungerer etter hensikten, så må alle verdens sikkerhetsalgoritmer finnes opp på ny. Men jeg er ikke bekymret. En kvantemaskin må ha like mange qbits som nøkkelen i kryptoalgoritmen for å knekke den. I dag brukes typisk 1024 bits nøkler og oppover, og de har vel laget 4 eller 6-bits kvantemaskiner hittil. Hver ny kvantebit er dobbelt så komplisert å lage, så det er lenge til slike "ordentlige" kvantemaskiner finnes.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på det før jeg får se det. Tror dette er bare buzz-words som driver spekulasjoner om datamaskiner med uendelig regnekraft.

 

Du ser det står "quantum computer" og en diger rød pil på en sånn liten svart firkant? Quantum computer er engelsk og betyr kvantedatamaskin, og den lille svarte firkanten som pila peker på er selve maskinen! Ser du den nå?
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Må ikke la datamaskiner tenke selv, finnes mange filmer som er bevis på det.

 

The Matrix sier jeg bare!

The Terminator virker enda mer nærliggende.

 

For å si det sånn blir jeg ikke overrasket om jeg ser en naken, muskuløs kar med sterk østeriksk aksent gå amok i Google sine kontorer i nær fremtid :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått rundt "planen" for kvanteprosessorer i fremtiden, er det at de skal gjøre mange statistiske beregninger, men må "konverteres" til vanlige bits og bytes for å bli lagret. MAO, en co-prosessor. Kan nesten sammenlignes med hvordan dagens GPUer brukes til ekstremt paralelle oppgaver, mens en CPU til mer serielle oppgaver. Om den kan brukes til gaming vet jeg ikke, men jeg fortsetter å håpe på realtime raytracing! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men dette er vel strengt tatt ikke Googles maskin. De har vel strengt tatt bare kjøpt en maskin noen andre har laga.. synes kanskje de fikk litt vel mye cred for den der..

Lenke til kommentar

Qbits har både verdien 0 og 1 så lenge de ikke er aktivert eller stilt overfor et problem. Et vanlig eksempel er faktorisering. Det finnes ingen enkle algoritmer for faktorisering utenom å prøve å dele på hvert eneste primtall til man finner de som ikke gir rest. F.eks at 77 = 7 x 11. Det er ingenting ved tallet 77 som sier at det har disse faktorene uten å prøve seg frem. Men med en kvantemaskin programmert til faktorisering kan du putte inn 77 og qbit-ene vil da leses av i en formasjon som gir svaret 7 og 11 i en operasjon uten å måtte prøve og feile. Dersom du gir denne kvantemaskinern et primtall, vil qbit-ene forbli ubestemt, altså både 0 og 1 som indikerer at det ikke eksisterer faktoter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

kretsene har 2 verdier samtidig.

men hvilken verdi er da riktig å bruke i situasjonen ?

 

Det høres jo som verdiene er båre "0" og "1" på samme tid

(høy og lav , eller av og på ).

Ville dette da ikke det føre til "kortslutning" i beregningene etter en stund ?

 

Stemmer det, har verdiene 0 og 1 på samme tid. Men du må nok legge fra deg den "klassiske" tankeganger av elektriske tilstander. Tror denne videoen her kan forklare det litt bedre enn jeg noensinne kan..

 

Lenke til kommentar

Qbits har både verdien 0 og 1 så lenge de ikke er aktivert eller stilt overfor et problem. Et vanlig eksempel er faktorisering. Det finnes ingen enkle algoritmer for faktorisering utenom å prøve å dele på hvert eneste primtall til man finner de som ikke gir rest. F.eks at 77 = 7 x 11. Det er ingenting ved tallet 77 som sier at det har disse faktorene uten å prøve seg frem. Men med en kvantemaskin programmert til faktorisering kan du putte inn 77 og qbit-ene vil da leses av i en formasjon som gir svaret 7 og 11 i en operasjon uten å måtte prøve og feile. Dersom du gir denne kvantemaskinern et primtall, vil qbit-ene forbli ubestemt, altså både 0 og 1 som indikerer at det ikke eksisterer faktoter.

Hvordan går den da frem for finne riktig svar her .

slik det er fremstil virker det mere som maskinen spiller bingo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...