Gå til innhold

Fotoessay: Large Magnet Facility (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra artikkel! :D

 

Tenkte litt på at dåkke skreiv at superlederen leder 25 KV med spenning, men veit dåkke kor mykje Ampere eller Watt ?

Jeg mener å huske at det var ca 12-15 kA som gikk gjennom hver (super)leder eller noe i den duren. På hjemmesiden til Cern så står det derimot bare totalen til LHC, som var på 1,5 millioner Ampere.

 

For the LHC, the total current can reach 1.5 million amps. This current is brought in via copper cables of up to 10 centimetres in diameter.

Legg merke til at disse 10cm tykke kobberkablene kun brukes til å frakte strømmen inn til superlederen/PSUen dens, og selvsagt ikke gjennom disse magnetene. .

Cern

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

 

Veldig bra artikkel! :D

 

Tenkte litt på at dåkke skreiv at superlederen leder 25 KV med spenning, men veit dåkke kor mykje Ampere eller Watt ?

Jeg mener å huske at det var ca 12-15 kA som gikk gjennom hver (super)leder eller noe i den duren. På hjemmesiden til Cern så står det derimot bare totalen til LHC, som var på 1,5 millioner Ampere.

For the LHC, the total current can reach 1.5 million amps. This current is brought in via copper cables of up to 10 centimetres in diameter.

Legg merke til at disse 10cm tykke kobberkablene kun brukes til å frakte strømmen inn til superlederen/PSUen dens, og selvsagt ikke gjennom disse magnetene. .

Cern

Med tanke på at det er null motstand så skal du kunne få igjennom strøm som er lik spenning, altså hvis 25kV per leder så går 25kA per leder finfint. :)

 

For å få ned motstanden i vanlige kabler må man opp i størrelse, så jo tjukkere kabel jo mindre motstand og jo mer strøm kan man få gjennom uten at skiten smelter. Med superledere uten motstand kan man sende gjennom ubegrensede mengder strøm i den tynneste kabel uten å være redd for varmeutvikling grunnet motstand.

 

Noe av det jeg jobber med er utstyr som kjøres på 600Vdc via en kabel som er flere kilometer lang og med begrensninger på tykkelse av kabel. Vi hadde hatt stor nytte av en superleder da motstand gjør at vi ikke når de dypene vi ønsker.

 

Alle ledninger som går på kryss og tvers i verden har også et enormt spenningstap og er rett og slett bortkastet energi. Den som klarer å utvikle en superleder som ikke trenger absolutt vakuum og absolutt nullpunkt vil kunne endre verden vi lever i, spare enorme mengder energi og bli en av historiens viktigste personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med tanke på at det er null motstand så skal du kunne få igjennom strøm som er lik spenning, altså hvis 25kV per leder så går 25kA per leder finfint. :)

 

Nå blir vel "lik" spenning og strøm litt tilfeldig. Det ville i så fall krevd en motstand på 1 Ohm.

Men tross superleder, så vil leveringsutstyret som leverer strømmen stå for en vesentlig utgangsmotstand som begrenser ganske mye hvor mye strøm som kan leveres. :)

Lenke til kommentar

Hardware.no skulle hatt en webisde meg kun slike teknlogiske saker i retning ilustrert vitenskap, forresten vet noen om bra sider med inhold jeg beskriver over? Helst norske, men engelske går også bra.

Svaret på det er Tek Ekstra, melder du deg på der får du massevis av slike artikler, rundt en gang i døgnet, men kan ofte være mer ;) jeg angrer ikke ett sekund på mitt medlemskap ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel! :D

 

Tenkte litt på at dåkke skreiv at superlederen leder 25 KV med spenning, men veit dåkke kor mykje Ampere eller Watt ?

 

15kV spenning med kun to remser lakkbånd mellom?

 

Det er heller ingen poeng med så høy spenning når man har tilnærmet null motstand. Det er høy strøm man vil ha. Det er det som lager magnetfelt i jernet.

 

Høy spenning blir tradisjonelt brukt for å få ned strømbehovet, men her trenger man jo mest mulig. Så for alt jeg vet kjører de med 5 volt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...