Gå til innhold

Russland er lei av at egen krigshistorie fremstilles «feilaktig» i spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CoH 2 gav da ikkje egentlig dårlig bildet?

CoH2 gav no russland bedre lys at ikkje alle i den røde arme var kald blodige kommunister ? russland var jo dei "gode" menst tyskerene var dei "onde" i det spillet

er no bare lage spill i stedet for sutre på andre sine spill? ville vært kjekt og spillt flere spill der du ikkje er amerikanere og briter.

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

På sett og vis kan jeg forstå Russlands frustrasjon. Det virker på meg som at det I vesten har oppstått en forestilling om at Sovjets taktikk under annen verdenskrig var å regelrett kaste soldater i fanget på tyskerne, og deretter håpe at overlegent antall soldater skulle føre til seier. I desperate tider forekom det nok slike episoder under krigen, men det er på det rene at sovjet ikke kunne slå Wehrmacht med en slik taktikk.

 

Jeg tror denne forestillingen bygger på myter fremsatt under den kalde krigen, dels gjennom mer eller mindre historisk korrekte filmer (Første oppdrag av Call of Duty 1 er som tatt ut av en scene fra "Enemies at the Gates").

 

Jeg ser ikke noe gale i at Russland ønsker å nyansere fremstillingen av sin krigsinnsats.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Skulle de ha vært "historisk korrekte" skulle vel strengt tatt mange av russerne vært ubevæpna for bare å bli sendt inn i døden bare for å knekke moralen og til slutt overkjøre tyskerne(muligens bevæpna med spader og høygafler....)

 

Det er den myten jeg nevnte, og som også skildres i Enemies at the Gates. Det er på det rene at russerne, som riktignok hadde flere soldater enn tyskerne, aldri ville vunnet krigen dersom dette var en taktikk de fulgte gjennomgående. Se for eksempel Operasjon Bagration- et prakteksempel på en effektiv militær offensiv

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er den myten jeg nevnte, og som også skildres i Enemies at the Gates. Det er på det rene at Russerne, som riktignok hadde flere soldater enn tyskerne, aldri ville vunnet krigen dersom dette var en taktikk de fulgte gjennomgående. Se for eksempel operasjon Bagration- et prakteksempel på en effektiv militær offensiv

Ønsker å poengtere at det ikke er noen myte, har du lest bøker eller fulgt med i historietimene? Ikke alle som lærer av filmer og spill:)

 

Sier ikke at det er en gjennomgående taktikk, bare at dette hendte.

Ble vel å sette det litt på spissen å si det jeg sa, fordi russerne er ikke akkurat kjent for å være så åpne og ærlige de heller.

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Ønsker å poengtere at det ikke er noen myte, har du lest bøker eller fulgt med i historietimene? Ikke alle som lærer av filmer og spill:)

 

Myten jeg nevnte: "Russlands taktikk var å gjennomgående kaste soldater til den sikre død (ofte ubevæpnet -som i Enemies at the Gates). Grunnen til at Russland da vant var på grunn av at de hadde ubegrensete reserver."

 

Dette stemmer selvfølgelig ikke. Russland hadde i 1941 en befolkning som var ca 2,5 ganger så stor som Tysklands. Dersom de gjennomgående hadde kastet soldatene sine ubevæpnet mot tyskerne, ville de gått tom for soldater veldig raskt. Det er enkel matematikk.

Som jeg skrev lenger oppe, ble en slik taktikk kanskje sporadisk i krisesituasjoner benyttet. Det var ingen del av den sovjetiske doktrinen.

 

Synes forøvrig det er merkelig at du sitter med et inntrykk av at mine historiske kunnskaper er hentet fra filmer og dataspill. Det er jo nettopp myten disse mediene har skapt som jeg fornekter?

 

Videre, siden du mener det ikke er en myte, må du nesten fremlegge dokumentasjon for at Russlands taktikk under annen verdenskrig var å kaster ubevæpnete soldater mot fienden.

Jeg har aldri lest at en historiker har fremsatt et slikt syn. Siden din mening strider mot den etablerte oppfatningen, må du da nesten fremvise noen kilder.

 

.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 7
Lenke til kommentar

På sett og vis kan jeg forstå Russlands frustrasjon. Det virker på meg som at det I vesten har oppstått en forestilling om at Sovjets taktikk under annen verdenskrig var å regelrett kaste soldater i fanget på tyskerne, og deretter håpe at overlegent antall soldater skulle føre til seier. I desperate tider forekom det nok slike episoder under krigen, men det er på det rene at sovjet ikke kunne slå Wehrmacht med en slik taktikk.

 

Jeg tror denne forestillingen bygger på myter fremsatt under den kalde krigen, dels gjennom mer eller mindre historisk korrekte filmer (Første oppdrag av Call of Duty 1 er som tatt ut av en scene fra "Enemies at the Gates").

 

Jeg ser ikke noe gale i at Russland ønsker å nyansere fremstillingen av sin krigsinnsats.

 

Hva legger du i begrepet "kaste soldater"?

 

I CoH2 fokuseres det på at retrett ikke var noen mulighet, og ble straffet med døden. Det er vel den beinharde linjen ført av sovjetlederne som har påvirket vestens syn på den røde armé under 2.verdenskrig.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at Russland har havnet i bakleksa krigshistorisk sett. Mye på grunn av språk, hvor utbredelsen av engelsk har gjort engelske og amerikanske krigshistoriske filmer større gjennomslagskraft.

 

Jeg leser nå "Confessions of an Economical Hit Man" og klarer nesten ikke tro mine egne øyne, når det kommer til hvordan verdens bankevesen har jobbet målrettet med å begrave U-land i gjeld, og ved nekt: krig. Dokumentarserien "de syv søstre" som gikk på NRK viser også hvordan så godt som alle kriger med vestlig innblanding har OLJE som mål, ikke fred eller andre ting. Russland tar også en god anti-krigs-holdning i Syria-saken (USA: vi skal lage fred med krig - når funket det sist?)

 

At Russland har svin på skogen, er det ingen tvil om, men uten dem ville Hitler ha tatt Europa. De har mange store bragder bak seg også.

 

Jeg håper Russland får til dette. Verdenshistorien tilhører som kjent de som skriver den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...